Gå til innhold

P38 4.6 løs bolt, hva er det?


SteinE

Anbefalte innlegg

Hei Forum

Nå trenger jeg assistanse :-)

 

På ringen med startkransen, fant jeg en løs bolt.  Se pil på bildet.  Hva er det? / hva heter det?, og finner jeg den i Rave? Moment for tiltrekking?

 

Stein

 

Inked20210511_194917_LI.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fire tilsammen. En var nesten ute... de andre ok. De fire sitter innenfor det jeg tror er disse pinnene for posisjonsføler, to rekker med pinner. Klarer ikke beskrive det på annen måte. Men det må være en iduktiv Måler som merker pinnene

Kan den løse bolten gi litt klunking ved varm motor? Time will show

Endret av SSEE
knoting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei Stein E.

 

Ser posten er gammel, men til info. Du kommer garantert borti dette på ett tidspunkt-_-

Som Gaute sier har de boltene inngrep med converteren. De 4 holder flexplaten, at en av de var løs er absolutt ikke bra. Kan fort tyde på at flexplaten er sprekt

Se bilde under: Sprekt flexplate, kan gi vibrasjoner, klunk osv. Til den er helt av, da er det stopp.

( På bildet er Converter demontert fra auto girkassen )

20191111_235218.jpg

 

 

Bilde under viser: Flexplate som er i orden, påmontert startkrans motorside. 

 

20191112_003626.jpg

 

 

Ved skifte. Gå for en Genuine ( OEM ) part, ikke en slik billig til 100-200kr. Det er mye jobb å skifte denne, så her er ikke stedet å spare noen kr. 

 

Mvh Brage  

 

 

 

Endret av Brage
Flyttet på bilder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bilder og info. Har ikke funnet årsak til lyden på denne P38. Planen er å løfte ut motor til våren. Bilen står lagret pr. nå.

Spørsmål: jeg har jo sett nøye etter eventuelle sprekker, tatt av halvmåne dekslet. Er det i det heletatt mulig å se sprekk i flexplate uten å heise ut motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SteinE skrev:

Er det i det heletatt mulig å se sprekk i flexplate uten å heise ut motor?

Nei Dessverre, det tror jeg også er vanskelig. En liten mulighet kanskje gjennom inspeksjonshullet i bunnen av converter huset. ( Det runde hullet på øverste bildet ) Deksel med 3 stk små bolter.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ny runde med observasjon og lytting utført.

Det var mulig å se deler av flexplaten via det runde dekselet. Roterte motor stegvis og kikket. Observerte ingen sprekker. 

Virker som klakk klakk lyden kommer fra sylinder 5 eller 7. Høres egentlig ut som noe rundt løftere/ventiler der. Altså fortsatt klakk klakk når motoren begynner å bli varm, etter ca 10 min, 1/4 opp på tempmåler. 

Alt var opprinnelig nytt, jeg byttet allikevel løftere i sommer. Ingen endring. Justerte på samme tid preload. De forrige som hadde vært der, hadde ikke brydd seg om å måle, preload var altfor mye. Shimset opp litt for å komme innenfor toleransen. 

Jeg vet ikke helt hva jeg kommer til å prøve som neste steg...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...