Gå til innhold

Bytta clutch...problem løst....


Jasswass

Anbefalte innlegg

  • Jasswass endret tittelen til Bytta clutch...problem løst....

Var ei kranglete fordelingskasse som hadde låst seg i N...justere stag og alt er bra! 

Og beklager lavt-blodsukker-posting :-) 

 

Etter en testtur så kan det virke som det trengs en ny luftings an kløtsjen. Funker, men er litt hard å få i gir. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smurt splines på aksel/lamellplate og foring svinghjul/inngående aksel?

Noen ganger trengs bare litt innkjøring til pga skjegget på lamellplata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par bilder av usmurt lamellplate og inngående giraaksel.

Det ble diskutert litt her og ekspertene andre steder var uenige.

Men tror det blir smøring på alle etter å ha sett bildene.

Må bare snakke med fotoutleggeren min så blir det bilder.

IMG_59751.jpg

IMG_59741.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde på et passelig lag fett på akslingen. Det virks fornuftig der og da. Bra for meg da :-) 

 

Og hvorsan lufter dere kløtsjhydraulikken mest effektivt? 

(aleine altså...dårlig med mekkehjelpere her om dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen klarer å sette pumpa med luftenippel ned på enkelte Lr.

Har du ikke suger eller andre hjelpemidler kan disse prøves:

Lag deg noe som kan settes mellom clutchpedal tråkket i bunn og setekant eller liknende.

Et par pump på pedalen bygger opp trykk i anlegget,hold pedal inne og lås den i gulvstilling.

Gli så ned under bilen eller panseret og lukk opp lufteskruen og slipp ut trykket.

Lukker du for tidlig blir det mange turer ut og inn av bilen.

Lukker du for sent kommer det inn luft igjen.

 

Noen sverger til slange på luftenippel ned i flaske med litt bremsevæske i.

Bare så det dekker utløpet på slangen.

Full beholder oppe full,lukk opp luftenippel,pump ca 5 x og lukk nippel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takkar. Har en sånn suger fra biltema, men syns den var bare sånn passe for bremser. Fryktelig treg. Er en del mindre rørlengde på kløtsjen, så mulig det funker bedre der. 

 

10 timer siden, gautes skrev:

Noen klarer å sette pumpa med luftenippel ned på enkelte Lr.

 

 

Er det egentlig noe i veien for å sette slaven med luftenippel ned? Kan ikke se at det skal gjøre noen forskjell om punktet lufta skal ut er nesten helt nederst i systemet eller helt nederst.  Det skal ikke være noe problem å få til i hvertfall. Er bare en ørliten justering av røret som skal til. Blir i så fall mye lettere å komme til luftenippelen. 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Jasswass skrev:

 

Takkar. Har en sånn suger fra biltema, men syns den var bare sånn passe for bremser. Fryktelig treg. Er en del indre rørlangde på kløtsjen, så mulig det funker bedre der. 

 

 

Jeg har en vakuumlufter sik sjøl og synes den fungerer veldig bra. Jeg lærte et triks på Youtube med å sette gjengetape på luftenippelen, da suges det ikke falsk luft langs gjengene.

En gammel mekaniker kom med råd da jeg skulle lufte Range Roveren jeg hadde; lange seige tråkk og venting mellom var hans metode. Det fungerte det den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...