Gå til innhold

Olje til TD5 99-modell


jockscott

Anbefalte innlegg

Castrol Magnatec er en bra olje i og for seg.

Men en "sliten" Td5 motor fra 1999 er ikke det samme som en fabrikkny motor idag.

Så den beste oljen for en gammel sliten Td5 motor er: Mobil 1 Peak life 5w 50. Beskrivelsen av denne nevner spesielt eldre motorer. Se etter i spesifikasjonen av Magnatec, står det noe om gamle motorer der? Den høyere viskositeten i Mobil 1 oljen tar høyde for at motoren er slitt og har noe større klaringer i lagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har fått en ny olje som er perfekt for våre eldre Td5 motorer.

10W-60 hel-syntet med rett spesifikasjon for Td5 motorer.

20210505_115306.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg alltid holdt meg til standard viskositet - og kan ikke si jeg har merket noe behov for å endre fra det som orginalt er spesifisert for TD5'en (min har gått 250 K på dette punktet)

 

Orginal spec er vel 5w30, A1/B1, men den har jo i praksis blitt erstattet av A5/B5. A3/B3 kan også flott brukes, da denne spesifikasjonen har veldig gode egenskaper - den eneste negative siden ved å kjøre A3/B3 er at den er litt tykkere, og øker drivstoff forbruket en liten smule (min erfaring tilsier at dette i praksis er lite merkbart). A1/B1 var jo orginalt en lettløpende olje for å få ned drivstoff forbruket.

 

Jeg syntes det å gå fra en 5W-30 olje til en 10W-60 høres litt... drastisk ut, men olje er og blir et litt subjektivt tema.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine Td5 motorer har passert 285000 km og en litt tykkere olje ga mindre kakkling, et høyere oljetrykk og jeg føler at motorene mine har det litt bedre enn på den tynne 5W-30 oljen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2021 den 10.05, tiopet skrev:

Biltema har fått en ny olje som er perfekt for våre eldre Td5 motorer.

10W-60 hel-syntet med rett spesifikasjon for Td5 motorer.

20210505_115306.jpg

60-olje var da voldsomt. Det ville ikke jeg brukt i en moderne (konstruert etter 1980) motor. En ting er at slitasje i lagre etc kan gi større klaring og behov for litt tykkere oljefilm, noe annet er at systemet også trenger gjennomstrømning. Men - YMMV som vi sier i MC-trakter (Your Mileage May Vary).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

På tide å Kaste litt bensin på oljebålet:

 

Hvilken hadde dere valgt til Defender td5 2000 modell med 360 på telleren? Salg rundtomkring. Vurderer mobil pga lommeboka. Endel billig merkeolje rundt om med A1/B1 spec på tilbud. 

Screenshot_2023-12-29-14-32-19-63_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.60 olje blir brukt i drifting masse bilsport nyere motorer har ikke noe imot dette valg bruker det selv på offraod bil og værsting amcar gatebil med 550 hk og 870nw o10 v8 det eneste jeg er nøye med la den gå litt fær du reiser av gårde som en tulling som de fleste må slutte med så travelt har ingen det vh pedro

svalbard skrev (Akkurat nå):

10.60 olje blir brukt i drifting masse bilsport nyere motorer har ikke noe imot dette valg bruker det selv på offraod bil og værsting amcar gatebil med 550 hk og 870nw o10 v8 det eneste jeg er nøye med la den gå litt før du reiser av gårde som en tulling 😋som de fleste må slutte med så travelt har ingen det vh pedro

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...