Gå til innhold

P38 4.6 vippearmer & smøring


SteinE

Anbefalte innlegg

Hei

Holder på  med å søke etter årsak til ulyder i motor. Det tikker ved varm motor.

jeg har nå fått målt oljetrykk; mystisk høyt og lite turtallsavhengig (4 bar)

Har også tatt av vippearmene for å kikke etter  skader/slitasje. Intet, men det virker tett. Jeg hadde forventet å kunne blåse på endene av vippearmene og ut , når vippearmen er i riktig posisjon.  Det er nesten umulig, på samtlige vippearmer..

Jeg trenger litt hjelp til å vurdere dette, jeg synes det er merkelig.  Vurderer å ta i fra hverandre vippearmene / stang , og rengjøre;  ser ikke helt hvordan 'pedestial' tas ifra hverandre, er det noe trix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 2021-5-6 den 19.53, SSEE skrev:

Vurderer å ta i fra hverandre vippearmene / stang , og rengjøre;  ser ikke helt hvordan 'pedestial' tas ifra hverandre, er det noe trix?

Du har sikkert funnet ut av dette nå, men hvis vippearms akslingene er montert feil vei, ja da vil ikke vippe armene få smørning.

De demonteres enkelt med å skru av de 4 boltene,  1 stk på toppen av hver vippearms aksel bukk. De 4 boltene løsnes synkront.

Note! Det kan være shims under bukkene, de må du ikke miste.. 

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden er der fortsatt....Byttet vippearmer, sjekket preload. Preload var altfor mye, så måtte inn med shims. Akkurat det samme lyden etterpå.  Ekkel metall klunk når den blir varm. Tror det er en sylinderforing som er løs. Løsner etter motor blir varm...

Fått tak i byttemotor(delebil), men ikke gått på å bytte enda. Litt på vent..

Skiftet fokus til en annen P38, hvor motor er ok, (tror jeg), men den har andre utfordringer. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er sjekket. Var borti opprinnelig. Optimistisk oppstart etterpå.   Samme lyd. Byttet lager på 'big end', hjalp ikke.

Det hører med at jeg fant/finner metall i oljefilter. De gamle lagerskålene hadde merker. Har ikke klart å finne ut hvor metallet kommer ifra. Kammen ser fin ut, alle lober ser greie ut slik jeg klarer å se det. 

Så ... neste trekk er jeg usikker på. Har skisse på å bytte motor..vet ikke helt om jeg er klar for det enda. 

Den er skikkelig god å kjøre ellers, ikke gått så altfor mye, ca 180'. Motor er byttet en gang tidligere. 

 

Om noen trigger på denne opplysningen :-)  ::

 

Med stetoskop er lyden sterkest på oljetappeplugg og ene røret til girkasseolje til/fra kjøler. Rart det siste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mente jeg hadde bilder...fant dem ikke i farten. Kikket fra undersiden nå , ser blanke og fine ut. Er i ferd med å ta av front deksel, regkjede etc. Håper å finne kilde til metallet. 

Motoren er nylig overhalt i utlandet av en tidligere eier litt bakover. Nylig= par år siden? Ikke klart å få tak i info om jobben. Men den har ikke gått mye siden, og jeg har jo lurt på hvorfor ..tror de har unnlatt å tenke på sylinderforinger... stripper ned nå for å se... blir vel til å løfte ut hele motoren er jeg redd...

Er litt avventende til den jobben, redd det er tungt og vanskelig. Vi får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2021 den 17.37, SSEE skrev:

sjekket preload. Preload var altfor mye, så måtte inn med shims. 

 

På 27.8.2021 den 10.09, Atle3 skrev:

Er lobene brune? Jeg så ikke at kammen var utslitt før den var ute i mine motorer. Jeg har aldri åpnet en brukt Rover v8 uten at kam og løfterne var utslitt.

 

Hvis kammen er slitt er gjerne løfterne også slitt og du hadde hatt for liten preload.

En tanke som slo meg da jeg leste over igjen nå om stetoskophistorien er sprekk i flexplate? Litt usikker på om den kan lage lyd bare når den er varm.

Og ikke lager den metall i oljefilteret heller, er det stål eller aluminium? Jeg så bilde av en blokk med løs sylinderforing et sted jeg ikke finner igjen

og der var kraven som foringen går imot begynnt å gå i oppløsning, det var synlig underfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jari skrev:

Da må du prøve å se under igjen, i bunn av foringene. Litt vanskelig å se med veiva i kanskje?

Det er nok ikke så ille, men det er nok inn mot kammen, der er det tynnest.

 

Takk; Artig bilde;  litt av en skade.  I motoren i denne P38'en er det nok ikke så ille, nei.  Men den produserer metall.... Men jeg kikket veldig nøye en ny runde. Det er vanskelig å se noe særlig fra undersiden, med alt på plass.  På sylinder 5 er det noen merker som kan være en 'god' kandidat for kilde til metallet.  Foring i sylinder 5 er helt nede i bunnen av sporet.  Det er ikke tilfellet for cylinder 3, og en til jeg mistet oversikt over, liggende der under.  (Tar stadig feil av høyre og venstre liggende under motor. Oi, er ojefiltere på den siden??)

Se bildet jeg endelig sånn noenlunde klarte å ta av sylinder5

Sylinder5.jpg

Sylinder5zoom.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...