SteinE Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Hei Holder på med å søke etter årsak til ulyder i motor. Det tikker ved varm motor. jeg har nå fått målt oljetrykk; mystisk høyt og lite turtallsavhengig (4 bar) Har også tatt av vippearmene for å kikke etter skader/slitasje. Intet, men det virker tett. Jeg hadde forventet å kunne blåse på endene av vippearmene og ut , når vippearmen er i riktig posisjon. Det er nesten umulig, på samtlige vippearmer.. Jeg trenger litt hjelp til å vurdere dette, jeg synes det er merkelig. Vurderer å ta i fra hverandre vippearmene / stang , og rengjøre; ser ikke helt hvordan 'pedestial' tas ifra hverandre, er det noe trix? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 20. august 2021 Del Skrevet 20. august 2021 På 2021-5-6 den 19.53, SSEE skrev: Vurderer å ta i fra hverandre vippearmene / stang , og rengjøre; ser ikke helt hvordan 'pedestial' tas ifra hverandre, er det noe trix? Du har sikkert funnet ut av dette nå, men hvis vippearms akslingene er montert feil vei, ja da vil ikke vippe armene få smørning. De demonteres enkelt med å skru av de 4 boltene, 1 stk på toppen av hver vippearms aksel bukk. De 4 boltene løsnes synkront. Note! Det kan være shims under bukkene, de må du ikke miste.. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 20. august 2021 Forfatter Del Skrevet 20. august 2021 Ulyden er der fortsatt....Byttet vippearmer, sjekket preload. Preload var altfor mye, så måtte inn med shims. Akkurat det samme lyden etterpå. Ekkel metall klunk når den blir varm. Tror det er en sylinderforing som er løs. Løsner etter motor blir varm... Fått tak i byttemotor(delebil), men ikke gått på å bytte enda. Litt på vent.. Skiftet fokus til en annen P38, hvor motor er ok, (tror jeg), men den har andre utfordringer. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 21. august 2021 Del Skrevet 21. august 2021 Er vel noen som har opplevd at veiva slår borti peilepinnerøret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 21. august 2021 Forfatter Del Skrevet 21. august 2021 Den er sjekket. Var borti opprinnelig. Optimistisk oppstart etterpå. Samme lyd. Byttet lager på 'big end', hjalp ikke. Det hører med at jeg fant/finner metall i oljefilter. De gamle lagerskålene hadde merker. Har ikke klart å finne ut hvor metallet kommer ifra. Kammen ser fin ut, alle lober ser greie ut slik jeg klarer å se det. Så ... neste trekk er jeg usikker på. Har skisse på å bytte motor..vet ikke helt om jeg er klar for det enda. Den er skikkelig god å kjøre ellers, ikke gått så altfor mye, ca 180'. Motor er byttet en gang tidligere. Om noen trigger på denne opplysningen :-) :: Med stetoskop er lyden sterkest på oljetappeplugg og ene røret til girkasseolje til/fra kjøler. Rart det siste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle3 Skrevet 27. august 2021 Del Skrevet 27. august 2021 Er lobene brune? Jeg så ikke at kammen var utslitt før den var ute i mine motorer. Jeg har aldri åpnet en brukt Rover v8 uten at kam og løfterne var utslitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 28. august 2021 Forfatter Del Skrevet 28. august 2021 Nei, mente jeg hadde bilder...fant dem ikke i farten. Kikket fra undersiden nå , ser blanke og fine ut. Er i ferd med å ta av front deksel, regkjede etc. Håper å finne kilde til metallet. Motoren er nylig overhalt i utlandet av en tidligere eier litt bakover. Nylig= par år siden? Ikke klart å få tak i info om jobben. Men den har ikke gått mye siden, og jeg har jo lurt på hvorfor ..tror de har unnlatt å tenke på sylinderforinger... stripper ned nå for å se... blir vel til å løfte ut hele motoren er jeg redd... Er litt avventende til den jobben, redd det er tungt og vanskelig. Vi får se.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 29. august 2021 Del Skrevet 29. august 2021 På 20.8.2021 den 17.37, SSEE skrev: sjekket preload. Preload var altfor mye, så måtte inn med shims. På 27.8.2021 den 10.09, Atle3 skrev: Er lobene brune? Jeg så ikke at kammen var utslitt før den var ute i mine motorer. Jeg har aldri åpnet en brukt Rover v8 uten at kam og løfterne var utslitt. Hvis kammen er slitt er gjerne løfterne også slitt og du hadde hatt for liten preload. En tanke som slo meg da jeg leste over igjen nå om stetoskophistorien er sprekk i flexplate? Litt usikker på om den kan lage lyd bare når den er varm. Og ikke lager den metall i oljefilteret heller, er det stål eller aluminium? Jeg så bilde av en blokk med løs sylinderforing et sted jeg ikke finner igjen og der var kraven som foringen går imot begynnt å gå i oppløsning, det var synlig underfra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 29. august 2021 Forfatter Del Skrevet 29. august 2021 6 timer siden, Jari skrev: Og ikke lager den metall i oljefilteret heller, er det stål eller aluminium? Det er ikke-magnetisk metall, så da må det vel være aluminium. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Da må du prøve å se under igjen, i bunn av foringene. Litt vanskelig å se med veiva i kanskje? Det er nok ikke så ille, men det er nok inn mot kammen, der er det tynnest. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 31. august 2021 Forfatter Del Skrevet 31. august 2021 13 timer siden, Jari skrev: Da må du prøve å se under igjen, i bunn av foringene. Litt vanskelig å se med veiva i kanskje? Det er nok ikke så ille, men det er nok inn mot kammen, der er det tynnest. Takk; Artig bilde; litt av en skade. I motoren i denne P38'en er det nok ikke så ille, nei. Men den produserer metall.... Men jeg kikket veldig nøye en ny runde. Det er vanskelig å se noe særlig fra undersiden, med alt på plass. På sylinder 5 er det noen merker som kan være en 'god' kandidat for kilde til metallet. Foring i sylinder 5 er helt nede i bunnen av sporet. Det er ikke tilfellet for cylinder 3, og en til jeg mistet oversikt over, liggende der under. (Tar stadig feil av høyre og venstre liggende under motor. Oi, er ojefiltere på den siden??) Se bildet jeg endelig sånn noenlunde klarte å ta av sylinder5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.