Gå til innhold

Parafin på tanken?


Admiral

Anbefalte innlegg

Er det noen som VET om det går an å bruke parafin på en Puma 2,4l Tdci?

 

Jeg vet at det blandes i diesel om vinteren, så tenker det er en plan...også på sommeren..

 

Har en tank med ca 300l som jeg må bli kvitt over litt tid så tenkte det var greit å bruke på bilen. Om det er innafor da...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er tilsatt farge, så er den ulovlig å ha på bil.

Parafin til bolig er tilsatt farge.

 

Jeg brenner restene mine på dieselvarmeren i bilen (egen tank) og på byggtørkeren for å ha litt lunk i arbeidsteltet.

Snart tomt her nå, så må finne nye leverandører et sted. Den lokale leverandøren har slutta å levere til privat personer :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tiopet skrev:

Hvis den er tilsatt farge, så er den ulovlig å ha på bil.

Parafin til bolig er tilsatt farge.

 

Jeg brenner restene mine på dieselvarmeren i bilen (egen tank) og på byggtørkeren for å ha litt lunk i arbeidsteltet.

Snart tomt her nå, så må finne nye leverandører et sted. Den lokale leverandøren har slutta å levere til privat personer :angry:

Hadde ikke tenkt på det, men er ikke noe farge på denne. Lysebrun, nesten klar. Er sannsynligvis fra tidlig 1990 tallet om det forklarer saken. Hadde bestemt meg for å bruke det opp på sjekta, men den bruker omtrent 1 liter i timen så blir vel mye båtkjøring... 

 

Om noen har bruk for noe og er i Arendalstraktene så er det bare å si fra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er så gammel, så vil jeg tro at den er fra før farging begynte ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte opp noen liter med parafin på Bien for noen år siden. Blandet det med diesel. Mener det var tollvesenet som jeg snakket med, for å undersøke lovligheten. Da var det samme beskjed som over. Er den fargeløs, er det bare å bruke. Var på samme tiden som jeg kjørte inntil 70% rapsolje på den. Nå har Bien stått stille i ett år, men den kommer på veien igjen.

Men ren parafin er ettertraktet blant noen kokeapparatentusiaster. Det ble annonsert på finn til gode priser. Brenner renere enn lampeolje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit at for td5 skal man verken bruke parafin eller steikeolje. For høyt trykk i dyser/dysepumper. Tdci er vel common rail. Mulig den kan bruke parafin. Min '82 model Mercedes 300D kunne bruke opp til 30% parafin iblandet diesel.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Veit at for td5 skal man verken bruke parafin eller steikeolje."

Jeg kjører på hva det skal være av flytende olje/fett og motoren høres og føles som om den trives bedre på olje enn på diesel. Brukt frityr og rapsolje gir noe lukt av gatekjøkken som SWMBO ikke liker siden jeg har en liten defekt i gummipakningen i bakdøra på Defenderen.

Jeg har oljekonverteringskit på min Td5 10p. Det det gjør er å forvarme olja for å få riktig viskositet om vinteren samt at det er en kraftigere pumpe for å takle mer tyktflytende olje ved lav temperatur. Jeg har også beholdt original dieselpumpe i tanken som jeg enkelt kobler inn og jeg har testet mye om det er noen forskjell - nei det er det ikke.

 

Når det er sommertemperatur går det helt fint å kjøre  på olje (bio/fossil/oliven/tran).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bamse_bra skrev:

Parafin er vel mye tørrere enn diesel, spessielt sommerdiesel. Vil tro at man bør tilsette noe for å få tilstrekkelig smøring.

Har lest et sted at det kan være lurt med en klunk totakt olje. Tenker det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Espen Olsen skrev:

"Veit at for td5 skal man verken bruke parafin eller steikeolje."

Jeg kjører på hva det skal være av flytende olje/fett og motoren høres og føles som om den trives bedre på olje enn på diesel. Brukt frityr og rapsolje gir noe lukt av gatekjøkken som SWMBO ikke liker siden jeg har en liten defekt i gummipakningen i bakdøra på Defenderen.

Jeg har oljekonverteringskit på min Td5 10p. Det det gjør er å forvarme olja for å få riktig viskositet om vinteren samt at det er en kraftigere pumpe for å takle mer tyktflytende olje ved lav temperatur. Jeg har også beholdt original dieselpumpe i tanken som jeg enkelt kobler inn og jeg har testet mye om det er noen forskjell - nei det er det ikke.

 

Når det er sommertemperatur går det helt fint å kjøre  på olje (bio/fossil/oliven/tran).

@Espen OlsenHvor mange km har du kjørt din td5 på brukt friturolje og eller parafin?

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kjartanb skrev:

@Espen OlsenHvor mange km har du kjørt din td5 på brukt friturolje og eller parafin?

 

Jeg har kjørt på bioolje omtrent 50% av tiden siden 2011 / 60kkm. Mye rapsolje. Noe resirkulert *og renset* frityrolje. Av og til olje tilsatt ikke-farget parafin (opptil 30%). Motor har gått 305 kkm. Dette er en 10p Td5 1999-modell. Jeg ville ikke kjørt på ren parafin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant @Espen Olsen når jeg så på dette for alvor for en del år siden (ca. 2002-2003), ble jeg frarådet at bruke annet end diesel eller evt. kvalitets bio-diesel på td5. Mener jeg fant det også i håndbok og/eller note fra Land Rover, men kan ikke huske nu hvor. Men mange var jo meget skeptiske til td5 motorens holdbarhet på denne tiden.

 

Noen av mine bekjente brukte frityrolje på 300 og 200tdi samt eldre Land Rover diesel motorer uten problemer.

I håndboken til min tidligere '82 Mercedes 300D ble det anbefalt av fabrikken ikke at overstige 30% parafin / 70% Diesel, men jeg veit at end del Mercedes eiere i Island brukte den gang høyere % parafin (steinolía på islandsk) og eller fyringsolje men da med totaktsolje iblandet. En del supplerte og med filtrert brukt smøreolje.  

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 7.5.2021 den 8.20, kjartanb skrev:

Interessant @Espen Olsen når jeg så på dette for alvor for en del år siden (ca. 2002-2003), ble jeg frarådet at bruke annet end diesel eller evt. kvalitets bio-diesel på td5. Mener jeg fant det også i håndbok og/eller note fra Land Rover, men kan ikke huske nu hvor. Men mange var jo meget skeptiske til td5 motorens holdbarhet på denne tiden.

 

Noen av mine bekjente brukte frityrolje på 300 og 200tdi samt eldre Land Rover diesel motorer uten problemer.

I håndboken til min tidligere '82 Mercedes 300D ble det anbefalt av fabrikken ikke at overstige 30% parafin / 70% Diesel, men jeg veit at end del Mercedes eiere i Island brukte den gang høyere % parafin (steinolía på islandsk) og eller fyringsolje men da med totaktsolje iblandet. En del supplerte og med filtrert brukt smøreolje.  

https://www.anc.me/?L=4

 

https://www.bioenergia-italy.com/en-us/

 

https://www.atg-germany.de/pflanzenoel-umruestsystem/

 

Var i kontakt med disse if. mulig konvertering av to store CAT'er i et båtprosjekt, og fikk samtidig til svar at de hadde kit til TD5'en.

Ble ikke båtkjøp da og tanken forkastet.

Nå er båt innkjøpt med to Ford Sabre og drivstofftank på 800ltr, og med burgerflippere i byen som hiver olje etter en, tenker jeg å ta opp prosjektet igjen.

Kommer til å planlegge et duo-system som lar meg selv veksle på energikilde, utfra tilgjengelig pumpesituasjon.

 

Om flere skulle la seg inspissere, vil det være nyttig å utveksle erfaring, tips'nd tricks.

 

Ved rensing av forurenset frityr sitter en igjen med slaggstoff bestående av Glyserin, koagulert fett og metanolrester, i en slags slushy guffe. Dette er ved ordinær avfallsbehandling kategorisert som restavfall og koster lokalt 3,41 kr pr kg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte på med Gjenbrukt rapsolje på Bien, en stund for den ble modifisert. Kom så langt at jeg kjøpte noe ventilgreier og forvarme-greier for å bytte automagisk mellom raps og diesel. Har greiene liggende i en eske ett sted, men har sluttet å blande inn raps i dieselen. Bien har ikke kjørt en meter siden august ifjor, siste fylling av drivstoff på den var 15. Juni 2020. Den kommer nok på veien igjen, må bare blir ferdig med diverse andre prosjekter. Men kjører nok for lite til at det blir rapsolje på den.

 

Problemene jeg hadde med å bruke rapsolje, var at det klumpet seg noe når det ble kaldt, samt at filtreringsprosessen i garasjen tiltrakk seg noen uønskede dyr. Bien hadde den gangen en standard 200tdi.

 

Om noen vil sette igang et forsøk med rapsolje, så har jeg kittet til forvarming og kobling fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lyng skrev:

https://www.anc.me/?L=4

 

https://www.bioenergia-italy.com/en-us/

 

https://www.atg-germany.de/pflanzenoel-umruestsystem/

 

Var i kontakt med disse if. mulig konvertering av to store CAT'er i et båtprosjekt, og fikk samtidig til svar at de hadde kit til TD5'en.

Ble ikke båtkjøp da og tanken forkastet.

Nå er båt innkjøpt med to Ford Sabre og drivstofftank på 800ltr, og med burgerflippere i byen som hiver olje etter en, tenker jeg å ta opp prosjektet igjen.

Kommer til å planlegge et duo-system som lar meg selv veksle på energikilde, utfra tilgjengelig pumpesituasjon.

 

Om flere skulle la seg inspissere, vil det være nyttig å utveksle erfaring, tips'nd tricks.

 

Ved rensing av forurenset frityr sitter en igjen med slaggstoff bestående av Glyserin, koagulert fett og metanolrester, i en slags slushy guffe. Dette er ved ordinær avfallsbehandling kategorisert som restavfall og koster lokalt 3,41 kr pr kg.

 

 

Jeg har ANC-kitet. Det funker helt konge.

 

Espen

8 timer siden, finnarne skrev:

Kjørte på med Gjenbrukt rapsolje på Bien, en stund for den ble modifisert. Kom så langt at jeg kjøpte noe ventilgreier og forvarme-greier for å bytte automagisk mellom raps og diesel. Har greiene liggende i en eske ett sted, men har sluttet å blande inn raps i dieselen. Bien har ikke kjørt en meter siden august ifjor, siste fylling av drivstoff på den var 15. Juni 2020. Den kommer nok på veien igjen, må bare blir ferdig med diverse andre prosjekter. Men kjører nok for lite til at det blir rapsolje på den.

 

Problemene jeg hadde med å bruke rapsolje, var at det klumpet seg noe når det ble kaldt, samt at filtreringsprosessen i garasjen tiltrakk seg noen uønskede dyr. Bien hadde den gangen en standard 200tdi.

 

Om noen vil sette igang et forsøk med rapsolje, så har jeg kittet til forvarming og kobling fortsatt.

Når det blir kaldt må du ha forvarming av olja. Den blir viskøs når det blir kaldt. På militære kjøretøy har dette vært standard siden krigen. Dieselmotoren ble utviklet for å gå på bioolje. Auto(fossil)diesel er utviklet for å få den til å virke uten å ta hensyn til dette.

Jeg har et kit fra ANC som jeg fikk formidlet fra

 

https://www.dajolka.net/

 

Kona klager på lukt av frityr men jeg velger å ikke fortelle at det skyldes en defekt pakning rundt bakdøra..

Det er kult å kjøre på ikke-dinosaurolje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...