Gå til innhold

Lurt til kjøp av vrak fra forhandler


Magnumresponse

Anbefalte innlegg

En kjeltring av en forhandler solgte en opprustet bil til en kjenning.

Baktravers og kanaler er så og si borte.

Ja, bilkjøper var naiv og kjøpte usett, da den seriøse forhandleren er 90 mil unna.

Forresten, han kaller seg bilformidler, og mener dermed at han ikke har noe ansvar. 

Svarene han har gitt i retur er mildt sagt lite verdt, og han vil ikke ha noe med bilen å gjøre.

De mener det er et forhold mellom ny eier og tidligere eier, altså ikke forretning sitt anliggende overhodet. 

Ser på FB at de hoverer over store salgstall og positiv reklame av seg sjøl. 

Skal det være slik i dag? Er det slik selgere betegner seg vellykkede, når de kan lure/svindle folk slik?

Kjøper kommer jo ingen vei med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommisjons salg var vel namnet på dette tidlegare. Der trur eg det vart gjort endringar på reglane, litt til kjøper og selgers beste, mest til futen. Bilformidler låter kanskje betre, men det er ikkje sikkert at "mellom-mannen" kjem unna berre med å skifte tittel. Eg ville lest meg opp på kva lover og regler som gjelder og kanskje kontakta forbrukerrådet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å ha sympati, samtidig er det vel kanskje på sin plass å påpeke at det virker ikke som om kompisen din engang har sjekket hvem som eide bilen han kjøpte, og hvem som solgte den. Det må jo stå helt åpenbart i kontrakten. Jeg trodde det var helt elementært for enhver som skal gjøre en handel, å sjekke hvem som eier gjenstanden man skal kjøpe, og det er vel på få områder det er enklere enn på biler, siden de har til og med et offentlig godkjent registreringsskilt.

 

Syns man ikke det er snålt at PÅL selger bilen til PER, blir det litt vanskelig å lage regler som dekker fullt ut fadesene. Så ja, at det er lov å lure seg selv på den måten, er det ingen tvil om.  
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 28.4.2021 den 11.55, Magnumresponse skrev:

en forhandler solgte en opprustet bil til en kjenning.

Baktravers og kanaler er så og si borte.

Ja, bilkjøper var naiv og kjøpte usett,

 

Jeg forstår på problem beskrivelsen at bilen nok er noen år gammel, så da bærer det meget høy risiko å kjøpe noe usett.

Velger du likevel det alternativet er det nok enten for prisen er så lav at du føler du må slå til, eller fordi tilstanden ikke er så viktig for du har evnen til å utbedre hva som enn måtte være.

Du har nok også dessverre rett i at det er vanskelig å komme noen vei, når selger ikke vil ta ansvar.

Litt lettere å finne praktiske løsninger om vi fikk vite hvilken type bil det gjelder, mye kan jo utbedres med litt pågangsmot og noen få tusenlapper.

 

Ser posten er noen mnd gammel, kanskje problemet er løst allerede...

Mvh Brage    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte akkurat en tilhenger til en kar som hadde kjøpt bil langt nordpå nylig.

Formidler ramset opp alle feil og mangler og garanterte for flybilletten T/R hvis det dukket opp større avvik.

Karen hadde alt skriftlig så han mente han var trygg. Han fant ingen flere feil så avtalen ble aldri testet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...