Gå til innhold

-99 TD5 Plutselig tungstartet samt 25 feilkoder! EGR, Turbo og dyse-bytte?


Jan Egil

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Relativt ny defender-eier og utfordringene baller på seg...Var litt forberedt, men i dag ble det for mye!

Fikk byttet clutch på verksted onsdag, kjørt noen småturer frem til fredag og den virket ok. (går ut fra at clutch-bytte er uvesentlig, men vet aldri). Fredag morgen var den plutselig veldig tungstartet. Kona mener den var noe treg kvelden før også, men ellers har den startet lett de månedene vi har hatt den. Nå kinner den lenge uten å starte. Startet til slutt. Noen timer senere skal jeg starte den på ny, nå kinner jeg til spenningen begynner å dale. Står i svak bakke så får trillet den i gang. Kjører da på verksted hvor den stod til i dag da det ble tatt ut feilkoder. 25 stk. Mange av dem er knyttet til EGR:

- EGR vacuum modulator short circuit fault

- EGR inlet throttle open load fault

- Turbo wastegate open load fault

- EGR vacuum modulator open load fault

- Fuel pump drive open load fault

- Gearbox/ABS output drive open load fault

- Glowplug lamp drive open load fault

- EGR valve stuck open

- EGR valve stuck closed

- Injector 5 peak charge short

- Topside switch failed pre injection

- Injector 1/2/3 open circuit detected

+ noen flere...

Dette var før batteriet ble ladet over natta - de mente noen av disse kunne skyldes lav spenning på batteriet. 

Fikk telefon fra verksted i dag. De sier at det bør byttes turbo (vakum lekasje, syns han sa noe om at et stag hang helt løst og at det ikke var mulig å fikse, måtte ha ny), EGR-ventil må byttes, 3 dyser må byttes og nytt batteri. Dette må gjøres i første omgang. Etter dette burde det feilsøkes videre på dieseltrykk. Fikk en pris på 33.000,- totalt. Ca 15.000,- uten turbobytte. 

 

Det jeg lurer på er hvordan det er å gjøre en del av dette selv? Er relativt handy. Har en del verktøy, men har ikke skrudd veldig mye bil.  Er det greit å lese seg opp/se en "how to..."- video på youtube og gjøre mye av dette selv? Hvor kjøper dere deler?

 

Har frustrert meg litt over turbo til nå, den slår sent inn og har vært litt ujevn og svak. Bortsett fra det har jeg vært veldig fornøyd med bilen til nå. Men kommer til å bruke bilen til å dra en hestehenger en sjelden gang og har tenkt at det er aktuelt å trimme den noe. Er det noe jeg bør tenke på ved et evt. turbo-bytte. Og er det tilfellet at den ikke kan repareres. (Skeptisk til at verksted i dag sjelden reparer - bytter bare deler).

 

Er veldig takknemlig for alle tips! Spør gjerne om noe er uklart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at jeg merket meg at dieselpumpa surra og gikk i sikkert 2 min, i motsetning til noen sekunder til vanlig. Så på asfalten at det var noen dråper diesel som kom fra ene slangen litt i forkant av dieselfilteret. Så tenker at det muligens kan ha noe med årsaken til at den brått begynte å bli veldig tungstartet - som var grunnen til at jeg dro på verksted og fikk opplyst en hel haug med feilmeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse etter å ha sett andre post: få de slangene tett. Lukter synder der. Da kommer det luft inn og diesel renner tilbake. 

 

Opprinnelig postet: 

Noen ting kan gjøre selv først. Lade batteri skikkelig - det er jo ikke sikkert det er ferdig. Men om det er helt ferdig så har biltema fine batterier til fin pris. Det bytter du lett sjøl. 

 

Fikk du verkstedet til å slette feilkoder, slik at du får sjekket hva som kommer igjen? Kan være lurt. Muligens finne noen med diagnoseapparat som kan bistå (har Nanocom for def td5 på Hamar, men trolig noen nær deg også...litt langt unna :-) ). 

 

Smøre opp wastgatespjeld. En dusj med wd40 .e.l. og bevege til det går lett. Burde hjelpe. MEN om stag her er ødelagt på annet vis, så må nok noe byttes. Kanskje noen har en død en du kan plukke deler av? 

 

Kjøpe blendekit til EGR og bytte ut/gjerne selv. Søk her og du finner mye på dette.

 

Dyser kan være kobberskiver som ikke tetter skikkelig. Hender det skjer med td5. Koster ikke noe for skiver, men litt jobb å bytte. Sjekk tråden til @tiopet her for litt siden. Tror imidlertid ikke du får få mye feilkoder på dette...

 

Og ikke trim (remap) bilen før du har fått i orden alt det andre :-) 

Endret av Jasswass
Kom en post til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kodene ble sletta ja, men lista jeg har er fra før de ble sletta. Forstod det slik at så godt som alle feilkoder hadde kommet tilbake etter at de hadde lada batteriet. 
Evt bytte av turbo- gjør en det greit selv? Og ser at dyser og glødeplugger ikke koster allverden på lrbutikken, så hvis det er mulig å gjøre selv så er det vel like greit å bytte hvis jeg først skal bytte pakninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av turbo er ikke så hokus pokus, men kan jo være noen eksosbolter som sitter godt + at du må passe på oljetilførsel/retur (noen kobberskiver der som må lirkes på plass). Finnes oppskrifter på youtube for det meste slik.

 

Olje i ledningsnettet til ECU vil også kunne gi deg hakkete/ujevn gange og mulig en dose feilkoder. Sjekk rød kontakt inn i ECU under passasjersetet (også plenty med tråder om dette her inne). 

 

...men siden du har sett at det renner diesel så vill jeg starta der. Det skal det uansett ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du googler Top side switch, så peker den på ECU som muligens ikke er helt frisk.

 

Er et norsk firma som heter Simco som har utstyr/ kunnskap til å feilsøke på den.

 

En tanke rundt diesel lekkasjen, så opplevde jeg noe lignende, da var det sprekk i braketten til dieselfilteret, som førte til at den sugde falsk luft.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med de enkle og billige tingene som Jasswass nevner øverst. Når det gjelder ECU kommentaren til Helge ville jeg startet med å se om det er tegn til olje i den røde pluggen inn på ECU ( under passasjer setet). Er det det så rengjør du plugg og kontakt med elektronikkrens i første omgang. Sjekk også pluggen øverst på høyre side av motoren. 
 

EGR blender du som nevnt over med et ferdig blende-sett, den bytter du ikke. 
 

det er vel flere Defendere på Karmøy. Hugg tak i en av de om du trenger hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet har lada batteriet men får ikke startet. De mener at alt relatert til luft/vakuum må fikses samt batteri-bytte før de kan feilsøke videre på dieseltilgang. Mente også at to glødeplugger måtte byttes og sikkert dyser. Sa det ikke kunne være pakningene på dysene ettersom det var elektrisk feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå på tenning, tramp gasspedalen ned fem ganger. Da starter lufteprosedyre av motor.

La den jobbe seg ferdig til motorlampen slukker. Starter den lettere nå vet du at det er luft i dieselen. Sannsynligvis trenger du nye pakninger til dysene.

 

Du skriver ikke hvor du bor, for det er nå på tide å få anbefalt et verksted med erfaring på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Td5 er skikkelig sær på diagnose.  En vanlig tester vil kaste ut en haug med feilkoder, som kan lure både fagfolk og vanlige mekanikere. 

 

I utgangspunktet er tregt startende td5 relatert til diesel på ett eller annet vis, i de fleste tilfeller. 

Eneste sensoren som stopper den helt er veivsensor. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i luft i dieselen her, spesielt i kombinasjon med diesel lekkasje som du beskriver.

Det bør, som nevnt over lukes ut før man hiver turboer og annet knask på bilen. (selv om det for all del er mulig turboen er ferdig - som referanse så handlet jeg bytteturbo til min for ca 10k, men det er noen år siden - og byttet selv. Min hadde alt for mye slark i akslingen, og ble byttet preventivt)

 

Obs1: Det høres ut som om verkstedet ikke har mye erfaring med TD5 (de er litt sære)- om man skal bytte dyser, er de obs på at nye dyser må programmeres inn (kalibreringsdata) - og har de verktøy til dette? 

 

At du har noen glødeplugger som er døde betviles ikke, men en TD5 burde klare å hoste seg til liv selv med noen døde glødeplugger. 

 

Om du har lekkasje i dieselsystemet et sted (tydeligvis dieselfilteret) - så kan jo dette feilsøkes på uten å nødvendigvis starte motor, bare kjør lufteprosedyre slik Lafterolf beskriver over, og du har trykk på dieselsystemet (av og på, men allikevel) og feilsøk bør være mulig. Det er ikke noe i veien for å kjøre flere luftesekvenser etter hverandre. (de tar noen minutter)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å bytte hele turboen dersom "sneglehusa" er i orden. ( noe de som regel er)

Man bytter bare innmaten Turbo innmat

Når det gjelder glødeplugger. Td5`en bør være ganske lettstartet dersom det ikke er forholdsvis kalt.

Jeg gløder aldri min før det er på ninusgrader. Den starter tvert.

Dog greit at glødepluggene er i orden. Husk TD5 har 5 sylindre men bare 4 glødeplugger.

Enig forøvrig at det er et dieselproblem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2021 den 23.45, Jan Egil skrev:

Fikk byttet clutch på verksted onsdag, kjørt noen småturer frem til fredag og den virket ok. (går ut fra at clutch-bytte er uvesentlig, men vet aldri). Fredag morgen var den plutselig veldig tungstartet.

Gitt at dette oppsto plutselig etter clutch-bytte, ville det ikke vært lurt å verifisere at Crank Position Sensor står riktig/fungerer/ikke har fått juling under clutch-byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

En liten oppdatering!

Jeg fikk bytta batteri og da forsvant det meste av feilkoder. Det som stod igjen var glødeplugger og turbo. Fikk verksted til å bytte glødepluggene og tok den med hjem. Fikk løsna staget som går til wastegate-spjelet og hatt noe WD-40 på og minutter etter så gikk den veldig lett. Så da ble det heller ikke 15.000,- for turbobytte som verksted mente bestemt at jeg måtte ha. 

Men om noen kjenner til et bra verksted her (Haugesund/Karmøy og omegn) så blir jeg glad for tips. 

Og gjerne kontaktinfo til erfarne defender eiere i området også.

 

Takk for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tja...

Fungerte fint noen dager så begynte den å bli tungstartet igjen om morgenen eller når den har stått en del timer. Kommer som regel etter noen forsøk men ved første forsøk så kan jeg la den stå og kinne en god stund uten at den starter. Har prøvd lufteprosedyre som nevnt ovenfor men er usikker på om denne starter? Om jeg setter på tenningen så høres det en dur fra det som må være dieselpumpa som etter en liten stund setter inn et høyere gir. Dette skjer uansett om jeg tramper gasspedalen ned 5 ganger eller ei, men om jeg gjør det så setter den kanskje inn 2.giret tidligere (håper det ble forståelig). 

Ser det er nevnt pakninger på dyser, er dette noe som krever mekaniker eller lang erfaring for å gå i gang med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren vil starte helt flott selv om det er diesel i oljen - men symptomene dine minner veldig om et dieselsystem som lekker ned over natta, så det kan godt være du har en injectorforsegling som lekker.

 

Å bytte dysepakninger er ikke veldig krevende, men du må være nøye. Det er en ganske fin instruksjon her:

http://www.discovery2.co.uk/Injector Seals.html

 

Om du vil ha ting sjekket før du går i gang med pakningsbytte kan du sende inn en oljeprøve til laboratorium, jeg har selv brukt Blackstone labs til dette. Det er gratis å bestille testkit: https://www.blackstone-labs.com/products/free-test-kits/

En oljeanalyse kan fortelle deg mye om hva som skjer, spørsmålet er om du har tid til å vente. Om du faktisk får diesel i olja mister den fort smøreegenskapene, og man får skader på motor. Et annet sjekkpunkt: stiger oljenivået?

 

Lufteventilen i filterbraketten skal være delenummer WJN500110.

Se denne skissen for referanse: https://www.lrworkshop.com/diagrams/land-rover-defender-fuel-air-emission-systems/fuel-system/sedimentors_53509#14

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dårlig crank sensor vil også gi vanskelig start. Når den blir gammel gir den svakt og upålitelig signal til ecu. Det gir noen ganger lett og noen ganger tungstart uten noe spesielt mønster. På en 99 modell Td5 bør den byttes uansett (om det ikke allerede er gjort), så er den usikkerheten ute av verden. Koster ikke allverden, og er grei å bytte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg for en gangs skyld har en fridag - tenkte jeg å få bytta motorolja så jeg ikke forårsaker noe mer skade. Så bestiller jeg nok en lab-prøve av olja og sjekker. Dysepakninger koster nok ikke all verden så da blir det bestilling av pakninger, topp-pakning og cranck-sensor. Noe mer jeg bør få med i bestillingen? Og tips til hvor jeg bestiller dette;)

Takk igjen - og gratulerer med dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Albert FTakk for hint om crank sensor - har selv en '99 TD5 med etter alt å dømme orginal sensor - den havner på handlelista.

 

@Jan EgilÅ bytte motorolja om du mistenker fortynning er helt klart lurt. ta gjerne en måling / bile av nivå på peilepinna også - om du følger med så vil diesellekkasje naturlig nok føre til stigende nivå.

 

Angående injevtor seals - det er endel erferinger med dårlige, billige injector seals på markedet (ikke skikkelig kobber, osv) - så ikke kjøp det billigste / ebay på dette punktet (delene er uansett rimelige, det er jobben som tar tid, så delene her er ikke noe å spare på sånt sett)

 

Om du tenker toppakning (med mindre du refererer til toppdekselpakning) - så bør du ha med endel flere ting, som nye bolter osv. Å handle deler til toppakningsbytte hadde jeg kanskje ventet litt med?

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...