Gå til innhold

Tanker om denne? (Mulig kjøp av 4'er)


freelange

Anbefalte innlegg

Hei!

Bytter ut min kjære D3 med D4 (eller muligens 5) i meget nær fremtid.

Hva tenker det høye råd om denne?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216020581

 

Jeg har hatt et godt bilhold med 3'ern. (Noen som vil kjøpe???) :-) Generelt lite problemer, og stort sett bare vanlig vedlikehold.

 

Men 4 er jo en mer avansert bil, med kanskje mer som kan gå galt. Har hørt at keyless go med autolock = ødelagt autolock over tid. Noen erfaringer med det? Selger sier at bilen har vært eid av en entusiast, som har tatt veldig godt vare på den. Det er alltid betryggende. Noe jeg likevel bør spørre spesifikt om? Har hørt stygge ting om total motorhavari på disse i etterkant av regreim og vannpumpe-bytte? De har tatt en stor tilstandsrapport, og fant ingen feil. Disco 5 er dobbelt så dyr, ikke like pen, men man får jo en nyere og bedre bil på mange måter, så blir en vanskelig avveining. Det skal gå mye galt på en 4'er før det koster like mye som en 5'er. Setter stor pris på noen innspill, mest selvfølgelig på problemområder jeg bør spørre om.

 

Mvh Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3 og D4 har stor set samme problemmer :D. D4 er generelt bedre med elektronikk. Den eneste som jeg vet er ventildeksel som knekker og det er kostbar å bytte på verksted. EGR er forbedret med samenligning ved D3, men hvis man blander de, da ventildeksel kan ta kvelden. D5 er bedre generelt og nyere bill og har andre motorer.  

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D4 med 3liter har ei ømtålig veiv. Masse å lese på engelske forum om dette. Eg ville handla D4 med hyppige oljeskift, desverre mange å finne som kjører 40-50'km mellom stemplene i serviceboka. 

 

Ang D5 har 3literen samme problem der. Og 2literen har sine feil. Ikkje uten grunn at LR no faser inn heilt ny rekkeseksar til erstatning for begge.  

 

Eg har sjølv tenkt samme tanken som deg - D3en min går og går, og sjølv om D4 og D5 frister så hadde eg angra som ein hund når motorraset kommer. Mellomlegget opp til ein god D4 syns eg ikkje er verdt det. Bruker heller penger på hytte og seilbåt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jschille skrev:

D4 med 3liter har ei ømtålig veiv. Masse å lese på engelske forum om dette. Eg ville handla D4 med hyppige oljeskift, desverre mange å finne som kjører 40-50'km mellom stemplene i serviceboka. 

 

Ang D5 har 3literen samme problem der. Og 2literen har sine feil. Ikkje uten grunn at LR no faser inn heilt ny rekkeseksar til erstatning for begge.  

 

Eg har sjølv tenkt samme tanken som deg - D3en min går og går, og sjølv om D4 og D5 frister så hadde eg angra som ein hund når motorraset kommer. Mellomlegget opp til ein god D4 syns eg ikkje er verdt det. Bruker heller penger på hytte og seilbåt :lol:

2.7 TDV6 i D3 (og D4) har vel samme problemet med veiven som 3 literen, så sånn sett ikke noe ny risiko om det er bytte fra D3 til D4.

Generelt er mitt inntrykk at det er noe mindre problemer med D4, men det kan også være fordi det er noe nyere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Bue skrev:

2.7 TDV6 i D3 (og D4) har vel samme problemet med veiven som 3 literen, så sånn sett ikke noe ny risiko om det er bytte fra D3 til D4.

Generelt er mitt inntrykk at det er noe mindre problemer med D4, men det kan også være fordi det er noe nyere biler.

Er nok litt uenig her - D3 har hatt havarier knytt til oljepumpa og at denne knekk - dels pga svak konstruksjon der mange har bytta til forsterka versjon, dels sannsynlegvis også fordi det har blitt fuska under reg.reim bytte med tiltrekkingsmoment på løpehjul som fester i oljepumpehuset.  Og så har D3 eit problem med at lagerskålene på veiva kan følge med rundt og gi havari - som er grunnen til at eg her og andre plasser poengtere hyppige oljeskift som ein vesentleg faktor å sjekke ved kjøp. 

På 3.0 literen er det hyppige (alt er relativt) motorbytte etter veivhavari - der sjølve veiva knekk. Dette har ein ikkje i nærheten av i samme omfang på D3 då dei var like gamle eller no. Det er mellom anna på gang større forbrukersaker på dette ang D4  i UK då LR er motvillig til å annerkjenne dette. I Noreg har det truleg vore stillere fordi vi har 5 års reklamasjonsrett og fleire har fått bytte dekka sånn enn det som er tilfellet i UK. Som dagleg leser av alle LR annonser på finn i ca 15 år er det iallfall mitt inntrykk at motorbytte  slett ikkje er uvanleg på D4.  

D4.5 (altså frå MY2014) blir i UK hevda å være dei mest problemfrie av D3 og D4. Som du skriv - det er også dei nyaste bilene.   Mitt poeng er uansett ikkje å snakke ned D4 og snakke opp D3, poenget mitt er at viss ein sitte på ein god D3 så kan det være grunn til å tenke seg om før ein handler nyere Disco - det er ikkje sånn at nyere ukritisk er mye bedre og feilfritt..  Har ein derimot ein trøblete D3 trur eg lykkekjensla kan være langt unna og eit bytte ein god ide for nattesøvnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid logget det som skjer med mine biler - inkludert kostnader til alt utenom rent forbruk av diesel, lyspærer, vindusviskere etc.  Sammenligner jeg historien til min nåværende D4 med ex D3 snakker vi omtrent himmel vs hell...  Begge bilene har vært servet etter boka ift intervaller på det som har intervaller, og ellers tatt unna det som måtte dukke opp.  Jeg observerer en merkbar forskjell bla på hjuloppheng/chassis, og behov for bytte av foringer, stag og yes, u name it.  Motorhavari kan skje, jeg kan selv bli alvorlig syk - men har mage til å ta også det som det kommer uten å bekymre meg nevneverdig.  Oppsummert virker det som om det har skjedd i allefall noe positivt på veien fra introduksjonen av D3 høsten 2005 og fremover...  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...