Gå til innhold

Harald’s midlertidige garasje.


corpusviridans

Anbefalte innlegg

Historien starter egentlig i denne tråden, men http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/96139-diesel-siger-defender-td5/&tab=comments#comment-1018663

ettersom det etterhvert ha ballet på seg valgte jeg å lage et prosjekt i stedet på både bilen og etterhvert garasjen.

Etter et vellykket bytte av ECU i fjor ble fristelsen til å øke antallet gamper i motoren for stort. Kjøpte en remapping fra øya som nok hadde fått nok møllers tran med resultat at drivverk i 4. og 5. gir oppførte seg mer som en gammel daf med variator enn manuell. Besluttet derfor å bytte clutch, men garasjen som lenge hadde vandret rundt i hjernevinningene var selvfølgelig enda ikke realisert.

Følgelig ble det sendt ut en anbudskonkurranse på ny garasje, men det eneste forslaget som kom inn viste seg etterhvert å være litt mangelfullt. Arkitekten bak viste seg å være i fra betydelig varmere strøk. Manglende fundamentering, lettvegger (i allefall 3) type presenning og den fjerde fraværende, greit å få ut overskuddsvarme påsto fyren.

Her er resultatet, stroppene som ligger over taket er tiltenkt stormsikring.

image.jpeg

Tak var beskrevet som selvbærende med innlagt bjelke og muligheter for løpekatt for løft.

image.jpeg

Reoler og hensettingsplass var det ganske mangelfullt av.

image.jpeg

Uttak av girbokser og skifte av clutch gikk forøvrig greit, men grunnet de tidligere nevnte mangelfulle bygningsdeler mht oppvarming har prosjektet fått stått urørt gjennom den kaldeste vinteren. Her er den ene årsaken til forsinkelsen, den andre kommer jeg tilbake til senere.

image.jpeg

image.jpeg
Bak innfestingen av tverrbjelke under girboks åpenbarte det seg på begge sider et ikke ubetydelig tilløp til rustangrep så en liten intervensjon med vinkelkutter ble nødvendig. Områdene hadde tydeligvis aldri vært i kontakt med understellsmasse av noe slag. Burde nok muligens ha brukt tyntflytende sauefett på området rundt før jeg brukte tyktflytende.

innvendig var det ingen tvil om at sauen hadde gjort nytten.

image.jpeg
Nye plater er tilpasset og klar til innsveising. Buen i ramma over sveisebiten skyldes spenn og korrigeres før sveis.

image.jpeg

To be continued........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til og godt jobba!  Måtte lese gammeltråden din også.  Ingen tvil om her besittes kompetanse og arbeidsvilje i store mengder.  Og takk for tips om rust, nå har jeg også lyst å ta ned traversen for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var hel ved på plass. Konstaterte grei gjennomsveising også. Et problem mindre.

image.jpeg


Og her er litt av neste problem.

image.jpeg

Et eller annet kålhue har en eller annen gang i bilens forhistorie, kan like godt være da fabrikk som noe annet, satt inn en for lang bolt mellom hoved og reduksjonskasse. Noen av boltehullene mellom kassene er gjennomgående så det er viktig å få riktig bolt på rett sted. Første oppstart etter at bolten var satt inn ga nok en skikkelig smell og mye stygge lyder. Utfordringen min er at den tok den med seg gjenger og litt girkassehus da den ble skrudd ut. Antar det blir å borre opp og bruke en eller annen løsgjenge som erstatning. Reduksjonskassen skal åpnes for å få annen utveksling så skal bli interessant og se hvordan drevet som har ligget ann mot bolten ser ut.

to be continued.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

På tide med en oppdatering. Bilen er nå tilbake på veien. Ny clutch type lof enkelmassehjul forsterket, fungerer etter mitt enkle hode helt utmerket. Ny diff fra Ashcroft, nye lager i reduksjonskassen, shimset opp, endret utveksling til 1,222. 
Diffen er ikke satt på vesentlige prøver enda, men sammen med nye lager og shims er det vesentlig mindre slakke i drivverket. Shims er et kapittel for seg da forskjellige løsninger for motstand fremsettes alt etter hvilket håndbok som brukes. Jeg endte opp med å ta ut bevegelse i lengderetning, målt med måleur, og legge til 0,05 mm på inn og utgående aksling. Midtre aksling ble trekt til 1,3kg målt med momentklokke på inngående aksling. Så langt ser det ut til å fungere greit. 80 km/t ligger på knapt 1800 omdr. ulempen er at 1 gir også er blitt høyere, så plusser og minuser er det definitivt. Neste nå blir antakelig å vurdere turboen, tar litt tid å få nok trykk slik at svartrøyken forsvinner. Alternativt blir det å mappe om til litt lavere effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Mye vann er rent i havet siden forrige oppdatering. Skulle vært eu godkjent i november , men er blitt stående gjennom vinteren, kun kjørt sporadisk i påvente av diverse vedlikehold. Skiftet skiver, lager, klosser sandblåst klaver og skiftet til rustfri stempel bak. Skiftet tettinger på pokal fremme. Diverse foringer på støtdempere.
Byttet turbo og intercooler samt remappet, kjøpte fra allisport, kjempeservice. Bilen er blitt vesentlig mer responsive på lavt turtall, svartrøyken er borte og forhåpentligvis takler den tilhenger bedre. Sålangt har jeg ikke endret på wastegate, nanokom påstår at trykket ikke er over 1,1 som jeg synes er litt lavt, men venter med justeringer til jeg har montert trykkmåler. Satt inn lureduppeditt for ECU så nanokom leser vel uansett ikke rett verdier når de overstiger 1,3 sånn cirka eller, tar jeg feil der.Ble ikke fornøyd med forrige mapping fra annet firma, mest røyk og lite futt før den fikk turtall, urolig i veien ved pådrag og slakke.

Byttet dørhengsler og koblet sammen alle ledningene som ble løsnet ved cubbyboksen da girboks var ute.

Eu i går med null hull så nå er alt bare fryd og fordragelighet,————————- inntil det må byttes sidedører bak. 
Men før det står garasjen for tur, 13 tonn sement og 3500m kamstål ligger på gårdsplassen og venter.

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tror jeg har nevnt problemene jeg har hatt i lang tid med at den dør noen sekunder etter oppstart. Rekker å sette den i gir før den stopper. 40- 50 sek med filing på starter så starter den eksemplarisk etter litt harking. De gangene jeg husker å la være å starte før pumpa har gått seg ferdig så starter den eksemplarisk. Men nå har den begynt å krølle under kjøring også i perioder. Sylinderbalanse helt på ville veier går ujevnt og stritter imot. Så nå er det på tide å få løst problemet en gang for alle. 
status:

spansk topp for et par år siden.

sylinderbalanse ok

tettinger skiftet sammen med topp

ingen lekkasje fra trykkregulator

Dieselfilteret og holder skiftet i vår.

Ingen markering under bilen, hverken av vann, olje eller diesel, heller ingen dieselsvetting.

 

så nå har jeg bestilt ny pumpe.

koblet meg inn på retur rør fra dieselkjøler i dag for å se hva som skjer.

Kommer stort sett bare skum etter noen sekunder, så det er nok forklaringa på at den dør hen etter noen sekunder.

Tanken her er 1/4 full. Skal fylle opp og se hva som skjer da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en interresant måte å visualisere hva som skjer i dieselsystemet - den likte jeg.

 

Angående hva som skjer - det tar noen øyeblikk, og så får du skum - dette betyr jo at lufta som kommer har vært i hvertfall igjennom 1 av pumpetrinnene.

 

Diseselsystemet til td5 har jo totrinns pumpe - først lavtrykk 1. trinn), igjennom filter, så til høytrykks delen av pumpa (2. trinn).

Basert på tiden det tar, og mengden luft vil jeg tro du har luft i dieselfilteret, som så blir dyttet igjennom 2. trinnet før den blir sendt til motoren som skum. Alternativt en lekkasje i et rør som slipper luft inn (som jeg sleit med på min Td5 130)...

 

Har du sjekket tilstanden på filterholder, folter etc? Dette står jo relativt utsatt til på disse bilene.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filterholder byttet sammen med filter i vår. Hadde samme problem før skiftet så brakket og filter er frikjent. Kan man virkelig ha lekkasje på rør uten at diesel vil lekke ut enten i stillestående eller med svivende motor?

Med full tank fikk jeg ikke skummet i forbindelse med oppstart. Var ute og kjørte en 10 mils tur i går, et par episoder med ujevn gange underveis, men på langt nær så uttalt som med lite diesel på tanken. Planen videre er å tappe 10 og 10 liter for om mulig å avdekke på hvilket tanknivå problemet oppstår. Har litt tid på meg for dhl er ikke akkurat verdens raskeste til å levere, 14 dgr fra øya og til Trøndelag. Men det skal de ha de er utrolig kjappe og effektive til å kreve inn mva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Under demontering av varmeapparatboks ser jeg at rør og ledninger ved trykkregulator har fått et tydelig diesellekkasje utseende så da blir det skifte av trykkregulator etterhvert. Håpet da er at det blir slutt på luft i diesel ved oppstart også. Lekkasjen har  tydeligvis økt over tid da jeg ikke kan si at jeg har sett denne svettinga tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...