Gå til innhold

Secondary Air (sekundær luft) i Norge


Jaspers15

Anbefalte innlegg

Hi, does anyone know if it’s law that I must keep the secondary air intake on my Discovery 2 V8 (petrol)? It’s there to reduce emissions.

 

Nå prøve jeg på norsk:

er der noen som vet hvis jeg må bruke sekundær luft på min Discovery 2 V8 (bensin). Miljø grunner. 
 

i foran takk for hjelpen 

589DFD6A-08DB-4D94-B41D-F508B6B89E91.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet så er svaret ja - alt som er der originalt må beholdes. MEN: Hvis du fjerner hele SAI (dritten) - så er der neppe noen som oppdager at det er vekke. Problemet som du vil få er at det gule motorfeil lyset vil komme på og bli på (kan slettes med Nanocom eller tilsvarende - men kommer igjen).  Løsningen er å skaffe en non-SAI ECU fra en tilsvarende bil.  Non-SAI ECU har nummer NNN100460 mens det du har i dag vel er NNN100470.  

Akkurat nå, Atle G skrev:

I prinsippet så er svaret ja - alt som er der originalt må beholdes. MEN: Hvis du fjerner hele SAI (dritten) - så er der neppe noen som oppdager at det er vekke. Problemet som du vil få er at det gule motorfeil lyset vil komme på og bli på (kan slettes med Nanocom eller tilsvarende - men kommer igjen).  Løsningen er å skaffe en non-SAI ECU fra en tilsvarende bil.  Non-SAI ECU har nummer NNN100460 mens det du har i dag vel er NNN100470.  

Ellers så er det en mindre utfordring å tette hullene i eksos manifoilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det fungerer så gjør det ikke noe galt - men når viften ryker eller det går hull i rørene så er det en pest og plage.   Det hele fungerer på den måten at ekstra luft blåses inn i eksos manifoilene og hjelper med å forbrenne / rense eksosen når den fortsetter ned i katalysatorene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Atle G skrev:

Så lenge det fungerer så gjør det ikke noe galt - men når viften ryker eller det går hull i rørene så er det en pest og plage.   Det hele fungerer på den måten at ekstra luft blåses inn i eksos manifoilene og hjelper med å forbrenne / rense eksosen når den fortsetter ned i katalysatorene. 

 

 

Luft i eksos er et gammelt tjuvtriks for  å få solgt biler i California på 70-tallet, ved at det blåses luft i eksosen slik at prosentandelen uønsket av det som kommer ut bak blir lavere. Bl.a. Volvo reddet salget der ved en slik innretning. Blir det mindre avgasser i virkeligheten? Nei <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Vidar S skrev:

 

Luft i eksos er et gammelt tjuvtriks for  å få solgt biler i California på 70-tallet, ved at det blåses luft i eksosen slik at prosentandelen uønsket av det som kommer ut bak blir lavere. Bl.a. Volvo reddet salget der ved en slik innretning. Blir det mindre avgasser i virkeligheten? Nei <_<

Det er nok mulig - men når katalysator er installert så hjelper det spesielt når motoren er kald. Men om det i det store bildet har noen betydning ... tviler ...  vår D2 har fått fjernet SAI uten at jeg har dårlig samvittighet for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vidar S said:

 

Luft i eksos er et gammelt tjuvtriks for  å få solgt biler i California på 70-tallet, ved at det blåses luft i eksosen slik at prosentandelen uønsket av det som kommer ut bak blir lavere. Bl.a. Volvo reddet salget der ved en slik innretning. Blir det mindre avgasser i virkeligheten? Nei <_<

Ja, kanskje ikke, men hvis det er lov at jeg beholde den, den jeg skal. Men takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 26.4.2021 den 9.24, Atle G skrev:

Løsningen er å skaffe en non-SAI ECU fra en tilsvarende bil.  Non-SAI ECU har nummer NNN100460 mens det du har i dag vel er NNN100470.

Er det virkelig nødvendig å bytte ECU?

Eller går det ann og omprogramere den som sitter der fra før av?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Superted skrev:

Er det virkelig nødvendig å bytte ECU?

Eller går det ann og omprogramere den som sitter der fra før av?

 

 

Enkelt svar: Kan ikke omprogrammeres - du må ha ny ECU for å få vekk det gule varsellyset - men ellers så kan du kjøre med den originale ECU'en.  Du finner brukte ECU'er på nettet - tidligere så ville jeg også ha anbefalt Mark Adams, men har hatt dårlig erfaring med han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...