Jaspers15 Skrevet 25. april 2021 Del Skrevet 25. april 2021 Hi, does anyone know if it’s law that I must keep the secondary air intake on my Discovery 2 V8 (petrol)? It’s there to reduce emissions. Nå prøve jeg på norsk: er der noen som vet hvis jeg må bruke sekundær luft på min Discovery 2 V8 (bensin). Miljø grunner. i foran takk for hjelpen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 I prinsippet så er svaret ja - alt som er der originalt må beholdes. MEN: Hvis du fjerner hele SAI (dritten) - så er der neppe noen som oppdager at det er vekke. Problemet som du vil få er at det gule motorfeil lyset vil komme på og bli på (kan slettes med Nanocom eller tilsvarende - men kommer igjen). Løsningen er å skaffe en non-SAI ECU fra en tilsvarende bil. Non-SAI ECU har nummer NNN100460 mens det du har i dag vel er NNN100470. Akkurat nå, Atle G skrev: I prinsippet så er svaret ja - alt som er der originalt må beholdes. MEN: Hvis du fjerner hele SAI (dritten) - så er der neppe noen som oppdager at det er vekke. Problemet som du vil få er at det gule motorfeil lyset vil komme på og bli på (kan slettes med Nanocom eller tilsvarende - men kommer igjen). Løsningen er å skaffe en non-SAI ECU fra en tilsvarende bil. Non-SAI ECU har nummer NNN100460 mens det du har i dag vel er NNN100470. Ellers så er det en mindre utfordring å tette hullene i eksos manifoilene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaspers15 Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 Takk Atle. Jeg tenker de samme. Den er der for en grunn. Jeg beholde den. For nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 Så lenge det fungerer så gjør det ikke noe galt - men når viften ryker eller det går hull i rørene så er det en pest og plage. Det hele fungerer på den måten at ekstra luft blåses inn i eksos manifoilene og hjelper med å forbrenne / rense eksosen når den fortsetter ned i katalysatorene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 42 minutter siden, Atle G skrev: Så lenge det fungerer så gjør det ikke noe galt - men når viften ryker eller det går hull i rørene så er det en pest og plage. Det hele fungerer på den måten at ekstra luft blåses inn i eksos manifoilene og hjelper med å forbrenne / rense eksosen når den fortsetter ned i katalysatorene. Luft i eksos er et gammelt tjuvtriks for å få solgt biler i California på 70-tallet, ved at det blåses luft i eksosen slik at prosentandelen uønsket av det som kommer ut bak blir lavere. Bl.a. Volvo reddet salget der ved en slik innretning. Blir det mindre avgasser i virkeligheten? Nei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 26. april 2021 Del Skrevet 26. april 2021 29 minutter siden, Vidar S skrev: Luft i eksos er et gammelt tjuvtriks for å få solgt biler i California på 70-tallet, ved at det blåses luft i eksosen slik at prosentandelen uønsket av det som kommer ut bak blir lavere. Bl.a. Volvo reddet salget der ved en slik innretning. Blir det mindre avgasser i virkeligheten? Nei Det er nok mulig - men når katalysator er installert så hjelper det spesielt når motoren er kald. Men om det i det store bildet har noen betydning ... tviler ... vår D2 har fått fjernet SAI uten at jeg har dårlig samvittighet for det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaspers15 Skrevet 26. april 2021 Forfatter Del Skrevet 26. april 2021 1 hour ago, Vidar S said: Luft i eksos er et gammelt tjuvtriks for å få solgt biler i California på 70-tallet, ved at det blåses luft i eksosen slik at prosentandelen uønsket av det som kommer ut bak blir lavere. Bl.a. Volvo reddet salget der ved en slik innretning. Blir det mindre avgasser i virkeligheten? Nei Ja, kanskje ikke, men hvis det er lov at jeg beholde den, den jeg skal. Men takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superted Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 På 26.4.2021 den 9.24, Atle G skrev: Løsningen er å skaffe en non-SAI ECU fra en tilsvarende bil. Non-SAI ECU har nummer NNN100460 mens det du har i dag vel er NNN100470. Er det virkelig nødvendig å bytte ECU? Eller går det ann og omprogramere den som sitter der fra før av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 50 minutter siden, Superted skrev: Er det virkelig nødvendig å bytte ECU? Eller går det ann og omprogramere den som sitter der fra før av? Enkelt svar: Kan ikke omprogrammeres - du må ha ny ECU for å få vekk det gule varsellyset - men ellers så kan du kjøre med den originale ECU'en. Du finner brukte ECU'er på nettet - tidligere så ville jeg også ha anbefalt Mark Adams, men har hatt dårlig erfaring med han. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.