Gå til innhold

D3 05 oljeskift


Trond O

Anbefalte innlegg

Ok da her jeg tappet av olje på motoren, skiftet filter og bunnplugg. Fylte på igjen med 5,5 liter olje, på peilepinnen såg det ut som det var meget overfyllt, tappet av igjen ca 2 liter, da så det ut som det er for lite toppet opp med 0,7 men denne faens toppkula er jo alltid olje på,

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke noe genistrek den peilepinnen der. Trikset kan være å se på vaier rett over røde plastbiter. Disse plastbitene blir jo tilsmussa av olje i det du drar pinnen opp/ned, men selve vaieren er det enkele å følge med på.

 

På bildet ditt ser det nå ut som du har nok olje.

 

Sjekk også oljenivå ca 5min etter at motor er stoppa. Har du skifta filter går detmed noe olje der også ved første oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll på 5,4. Det er det det skal være med skifte av filter. Mål så når du har kjørt en tur, da har olja allerede fått en mørkere farge og det er litt lettere å se. Vet ikke hvor mange ganger jeg har bytta olje og filter på 11 år på vår bil (07 mod), de siste åra har jeg skiftet vår og høst. Alltid fylt på 5,4l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 24.4.2021 den 10.59, engebo skrev:

Fyll på 5,4. Det er det det skal være med skifte av filter. Mål så når du har kjørt en tur, da har olja allerede fått en mørkere farge og det er litt lettere å se. Vet ikke hvor mange ganger jeg har bytta olje og filter på 11 år på vår bil (07 mod), de siste åra har jeg skiftet vår og høst. Alltid fylt på 5,4l. 

takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...