Gå til innhold

Dinitrol behandling igjen?


Anbefalte innlegg

Jeg pusser opp min gode "gamle" Defender 2002 modell gått ca. 77000 km. Bilen ble innkjøpt 2006 og var da kjørt 20000 km.  Som kjørestrekningen tilsier så er den ikke kjørt my på de 18 år siden starten. Lite girveksling og lite søl da jeg bor på landet.

 

Ingen understellsbehandling er gjort siden den var ny. Nå hadde jeg tenkt å pusse børste og skrape selv før tenkt påføring av ett eller annen slags stoff av typen som blir hardt. Likevel jeg har stor tvil om ikke spesialisten vil gjøre en grundigere jobb en jeg.  Dinitrol behandling gjort av specialfirma lurer jeg på. 

 

Hvilke resultat vil bli best?

Hjemmegjort eller dinitrolbehandlin gjort av "fagmannen" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har samme fagkunnskap om hulrom som skal behandles,hull som skal bores,egnet vaskeutstyr , løftebukkk,osv. ville jeg brukt en fagmann første gangen. Utvendig påføring senere år kan man jo vurdere å gjøre selv.

BARE DET BLIR GJORT OFTE OG BRA NOK.

Pugg gjerne forrige setning så den sitter i ryggmargen.

Har mest og best erfaring med oljebehandling og er selv mest tilhenger av det på biler med litt rust.

Og det har de fleste.Selv nye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det forklarer så mye. Om jeg gjorde det selv ville det bare bli en form for grunning og jeg ville ikke nå de ikke synlige steder. Det er jo  litt av en operasjon som gjøres av de som kan det. (sett på youtube)  Dessuten så har jeg ingen løftebukk. I dag gjøres det vel stort sett godt arbeid av spesialfirmaer. Det må gjøres bra for ikke å unngå dagens negative karakterer på webben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som har holdt på med oljebehandling i mange år sa når jeg spurte om mange kjøpte olje for å understellsbehandle selv; ja, det er mange, men bare en gang. 

Understellsbehandling er en grisejobb som like gjerne kan settes bort. men det kan være lurt å skrape og rengjøre litt selv på forhånd der du kommer til. Det er ikke alltid ''proffene'' gidder det alltid, eller kanskje de overser noe :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vidar S skrev:

Understellsbehandling er en grisejobb som like gjerne kan settes bort. men det kan være lurt å skrape og rengjøre litt selv på forhånd der du kommer til. Det er ikke alltid ''proffene'' gidder det alltid, eller kanskje de overser noe :huh:

Eller at "proffen" sitter på et varmt og fint kontor, mens Igor og Pjotr står i hallen å behandler biler på akkord, med varierende resultat.

Denne Mercedesen ble "fagmessig" behandlet hos "fagfolk". Eier tok ned innerskjermer, og syns det så tørt ut, så han klaget skikkelig.
Beklager beklager, vi tar den en gang til, ekstra grundig free og charge. To år senere så kanalene sånn ut. De var HELT TØRRE innvendig.

 

Det hjelper ikke at man KAN gjøre det skikkelig, om man gir faen.  Eller må gi faen for å opprettholde timelønna.

mb-rust.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er innom kameraten som driver med bilsveis og glaner er det en ting som aldri slår feil, det finnes ikke spor av behandling inne i terskler, kanaler og andre "skjulte" hulrom. 

I dørene er det alltid en skvett. Tipper det er for at det skal dryppe litt og kunden se hvor nøye jobben er gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen når en 20 år gammel Toyota Hilux ser sånn ut i dørene, er den så innsauset at du vurderer å kaste alt du har brukt, når du har mekka et par timer.

Byttet etpar smadrede baklamper her omdagen, og vurderte faktisk å kaste alt fra tøy, til verktøy og hele garasjen.  Det er sikkert mye mer behagelig å skru på biler som bare har litt tørr, fin rust.

 

 

 

IMG_20191029_155413.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et verksted tilhørende en kjede skiver dette.

 

Sitat

Tillsammans med en utbildad fackman går ni igenom mer än 65 känsliga punkter enligt ett noga utformat testprotokoll. Den omfattar bland annat kontroll av balkar, skärmar, tröskellådor, bottenplatta, dörrar, motorhuv och bagagelucka. Vi använder fiberoptikskamera (titthålsteknik) som ser inuti balkar och alla andra skrymslen där det rostar. Och som man inte kan se med blotta ögat.

Du får en professionell och tillförlitlig rapport om din bils roststatus på mindre än en halvtimme och du är med hela tiden.

Imponerende !  . . . . og gjorde at jeg kommer til å bruke dette firma som også holder til i rimelig distans fra der jeg bor.  

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre en del "grå-sone-virksomheter" som bedriver tjenester innen understellsbehandling pr i dag. Vil utfra mange års erfaring understreke at det nok er forbehandling kombinert med nøyaktighet underveis påføring av aktuelt stoff som avgjør kvaliteten. Det hjelper ingenting hva du bruker av stoff om forbehandling ikke er utført. Gravrust inneholder både salt, fukt og luftlommer som vil fortsette å utvikle seg som korrosjon uansett, om ikke det rengjøres og fjernes før behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at selve rammen merkelig nok  er ganske fin på det som er synlig - alle 18 år uten behandling tatt i betraktning. Faktisk er det en liten grønn påklebet lapp  som har sittet på i alle år. Kanskje en slags godkjenning eller nummer på et eller annet. Kan ikke leses. Litt merkelig 

 

Ble Land Rover Defender 2002 modell rustbeskyttet med et eller annet før den forlot fabrikken?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...