Gå til innhold

Turteller i 91 modell


Anbefalte innlegg

Tenkte å montere inn en turteller i Defenderen. Hsr hatt en men den har ikke fungert.

 

Den står på 4syl og jeg kobler meg inn på W på dynamo,  men på tomgang går den på 6000rpm. Så er noe feil.

 

Blir det feil og koble seg inn på W?

 

Noen som har montert inn turteller før?

Screenshot_20210418-114101_Chrome.jpg

20210418_114453.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Turteller til bensinbil? 

Tror du må bruke en orginal eller en som får signal fra dynamo.

Er vel til både bensin og diesel, jeg har 200tdi

 

Prøvd fra w på dynamo som forsåvidt skal være rett? Er vel org ikke turteller men ampermeter i dash?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turtelleren du har der er ment for bensinbil (teller pulser på coil) - som er grunnen til at den har instilling for antall sylindre, ettersom flere sylindre = flere pulser på coilen per runde av motoren).

 

W utgangen på dynamoen din er egentlig bare en av fasene, om jeg husker rett så er ikke 12 pulser per runde på dynamoen unormalt, selv om det finnes litt forskjellig her.

 

Det betyr at, litt avhengig av hvordan reimhjulene dine passer til hverandre i størrelse, så vil du få relativt mange pulser inn til turtelleren din - som derfor viser alt for høye tall, ettersom den er ment for maks 8 pulser per runde på maskinisten.

 

Så du må nok skaffe en turteller som kan håndtere litt annen input, som kan justeres inn til din motor - eller du må hente signalet fra coilen om du har bensinmotor da..

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i tenkemåten din, men det står ingenting om at den kun er for bensin.

 

Det står enten til coil eller bilens rpm signalkabel som jeg trodde w på dynamo var.

 

Noen som har en ide om en turteller som fungerer? Hvor man får kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, rart den andre ikke var spesifisert noe.

Får se litt rundt, syntes den var litt dyr

Det fine med den jeg kjøpte er at den har lik dia som temp og dieselmåler og passer i hullet fra ampermeter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke jeg har en turteller som jeg aldri fikk rotet meg til å montert i JoHanne (se under for "spec"), liggende i garasjen. Hvis det er av interesse, kan jeg se om den skulle dukke opp i morgen, og så kan vi evt. ta det videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olav Haavardsholm skrev:

Lurer på om ikke jeg har en turteller som jeg aldri fikk rotet meg til å montert i JoHanne (se under for "spec"), liggende i garasjen. Hvis det er av interesse, kan jeg se om den skulle dukke opp i morgen, og så kan vi evt. ta det videre derfra.

Det hørtes veldig bra ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok litt lenger tid enn estimert, men se hva som dukket opp langt nede i en eske.

P1080476.JPG

 

Om det fortsatt er av interesse, får vi finne en lur måte å få den til Ådal'n. Om ikke annet så prøver vi kanskje å dra på hytta i pinsen, og da kjører vi forbi, men det er kanskje lenge å vente for en utålmodig sjel...?  ;):rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min TD5 levert med turteller i 2002 når bilen var ny. Den er original da det står TD5 inne på tallskiven. Sitter der som klokken er plassert. Var om jeg husker det riktig ett instrument som ble levert til andre LR modeller som benyttet TD5 motoren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...