SteinE Skrevet 15. april 2021 Del Skrevet 15. april 2021 Hei Forum Jeg har en P38 4.6 som har en tikkende lyd på tomgang. Litt pådrag , 1000o/min, og det forsvinner. Frykter det værste... Jeg har ikke merket at den bruker kjølevann og jeg ser ikke vann i oljen. Byttet olje, intet i den gamle. Sjekket CO i ekspansjons med en hjemmelaget CO måler (beregnet på luftkvalitetsmåling). Den slår ut og leser av 10000ppm etter en stund på tomgamg. (se bildet) Sjekket kompresjon på cylindre, 5,5 til 6 kg/cm3 på alle, veldig likt ihvertfall. Jeg aner ikke hva det skal være. Tok opp litt lyder og la det youtube https://youtu.be/l3OR4-2wISo https://youtu.be/BfaQ6f5_ww8 https://youtu.be/4NnHJxddhxA Jeg er usikker på om CO målingen er FOR følsom. Det er ikke hvit exos. Holder jeg noe kaldt glass under exos, kondensere det på glasset. Spes. i starten Er jeg paranoid, eller er dette starten på minst toppakningsfeil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 Hei hei. Velkommen hit. :-) Jeg er kollega'n til Egil. Jeg er usikker på hva som er galt, eller om det er noe galt utifra at du har lik kompresjon på alle sylindere og ikke forbruk av kjølevæske. Du får garantert masse bra tips utover dagen. MVH Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superpedro Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 Regner med at bilen har gått noen km.så for meg er første tanke at det ikke er nok oljetrykk oppe i ventilløfterne. Prøv med olje for slitte motorer 30-50 eller Biltema 50. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 16. april 2021 Forfatter Del Skrevet 16. april 2021 Oki, må få målt oljetrykk, men trykkbryteren så litt lite tilgjengelig ut/ trangt... men det er på vei. Mulig jeg setter på et adapte på oljefilteret?. Det må da finnes.. Motoren skal ikke ha mer enn 160' ish. En pussig ting.. det var greit å åpne ekspansjonstank med varm motor. Ikke trykk... Er det litt rart? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 16. april 2021 Del Skrevet 16. april 2021 Har vel vært en del tilfeller med knekte vippearmer, kan det være det? Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 17. april 2021 Del Skrevet 17. april 2021 18 timer siden, SSEE skrev: En pussig ting.. det var greit å åpne ekspansjonstank med varm motor. Ikke trykk... Er det litt rart? Lokket ditt er ikke tett, bytt lokk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 19. april 2021 Forfatter Del Skrevet 19. april 2021 Det hjalp å skru til lokket skikkelig. Vel.. nivå faller ikke i ekspansjonstanken. Samtidig synes jeg det var fukt i eksos. To ulike indikasjoner som ikke stemmer samtidig. Jeg ville tro nivået bør synke, om det er fukt i eksos. Forlater topppakning / sprekk inntil videre. Pinne- lytting tyder på ventil-relatert tikkelyd, venstre side. Jeg blendet av kjølevann til throttlebody, satte på en trykkende der. Temp og trykk er begge stabile ved varm motor. 10psi. Da er volum også det samme , om jeg husker rett fra fysikktimen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 27. april 2021 Forfatter Del Skrevet 27. april 2021 Liten update og nytt spørsmål - Bruker ikke vann - CO måleren min ubrukelig - Tikker fortsatt med varm motor Tikkelyden ; Den kommer når motor er varm, og forsvinner ikke med varierende turtall. Men hørest lettes på tomgang. Stetoskop - lytt avslører at det er der hele tiden med varm motor Lyttet med steoskop på ventilarmer/ventildeksler av imens motor gikk; Mest lyd fra sylinder 7, nærmest førersete, innerst venstre side Jeg fant ikke noe annet sted som er sterkere lyd, over,under,bak,foran og på sidene av motor Det virker på meg som om det tikker i takt med ventilen(e) på denne ene sylinder. (men jeg har ikke tatt tiden nøyaktig) Jeg fant ikke noe 'slark'. Alle ventilstenger snurrer rundt når motor går, noen mye, andre bare litt. Jeg er pr. nå usikker på bensinforbruk. Ikke kjørt mye.. Kan være høyt.. Tips om hva det kan være? En dårlig hydraulisk løfter? Er det greit å kjøre med? Stein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 27. april 2021 Del Skrevet 27. april 2021 (endret) Sjekk røret til peilepinnen. Røret kan vær bøyd slik at det kommer i kontakt med veivakslen. Skru ut skruen, trekk ut røret og sjekk slitasjemerke. Selvopplevd og ikke uvanlig i følge IsbjOrn. Endret 27. april 2021 av Tore Kjernmoen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 28. april 2021 Forfatter Del Skrevet 28. april 2021 Takk for tipset! Forum-gull. Jeg dro opp peilepinnen mye ( turte ikke ta den helt ut, om det er lov å si..). Samme tikking når motor blir varm :-( , så filler'n.. Det er en byttemotor; nye topper, men gamle ventilarmer, oljepumpe etc etc. Jeg kunne tenke meg å få tak i nye 'Rocker assembly', ihvertfall armene. Noen som vet hvor man handler slikt ? Jeg har bare skrudd på en Chrysler 383 tidligere , og selv om det var i en engelsk bil, var det veldig greit med deler fra Amcar - butikkene. Er ikke Rover V8 egentlig en buick-motor? Er det samme lette tilgangen til deler? Hva skal jeg kalle motoren i tilfellet? Noen motor-dele butikker som anbefales? Stein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rang Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Tikking som oppstår ved varm motor leser jeg kan ha sammenheng med lekkasje i eksosmanifoldpakning. Forstår du har kikket og lyttet nøye, men kanskje se etter sot som kan indikere eksoslekkasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superpedro Skrevet 28. april 2021 Del Skrevet 28. april 2021 Hvorfor ikke prøve med Biltema veteranolje.som brukes til slitte motorer? Det kan spare deg for mye prøving og feiling og ikke minst utgifter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 13. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2021 Prøvd mineraloljen fra Biltema, samme sak. Tikkingen eller 'knock'-ingen er der fortsatt. Tikker med ca. ca 320 stk/min, halvparten av idle motor rotasjon. Da er det topside / ventil relatert? Jeg har sett på begge vippearm - settene, og tilogmed byttet ut det ene midlertidig , for å se om det ble endring i lyden. Det ble det ikke Jeg har fått fixet EAS og CruiseControl , men skulle gjerne fått forståelse på hva tick/knock med periode halvparten av motor hastighet er. Er det farlig? Kan jeg bare kjøre med det? Lyden er der ved varm motor, på tomgang. Forsvinner ved øt turtall. (Ihvertfall maskert bort) Oljetrykk ved varm motor: idle : 14 psi 2000 rpm 43 psi Er det for lavt ved idle? Stein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Ettersom det følger halvparten av turtall; kan det være Feil/slitasje på en eller flere hydrauliske pushere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 13. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2021 (endret) Det kan det nok være; en :-) Er det ok å kjøre med en stund? Det var en som fulgte med opp når jeg kikket på støtstenger; Falt ned :-( ; Klarte å fiske den på plass, heldigvis. Men virket løs, og støtstanga må ha 'sittet fast' Endret 13. mai 2021 av SSEE La til litt info Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Det er vel mest sannsynlig sliten kam, slitte løftere. Måleur på ventilene og sveive rundt manuellt vil gi deg noen svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 14. mai 2021 Del Skrevet 14. mai 2021 Kam og løftere kan regnes som en slitedel på Rover 8. Er det slitt så er det bare å bytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 15. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2021 Jeg sjekket frekvensen på klunking i motor en gang til. Tok opp video med en liten klistrelapp på kranken. Kjørte film sakte i et redigeringsprogram. Filmet 97 lapper på 9.2 sec, stemmer med 632rpm. Klunk i lyden på annenhver lapp. Lyden kommer fra noe som er annenhver rotasjon på motor. Da er det kam og oppover? Utelukker det krank-lager, stempel, sylinderforing? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 Kammen roterer med halve hastigheten, så det høres riktig ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 15. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2021 Takk, får bare hoppe uti og forøke et bytte. Hvor handler Landrover - mennesker kam, løftere , pakninger til en 4.6 V8 da? Er det et anbefalt sted som 'virker' og som har bra kvalitet på deler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 Hei Vil vel kunne anbefale pakningsett fra Reinz som du kan bestille fra Island 4X4 uk. Da får du mye av det du trenger. Løftere ( tappets )bør du kjøpe genuine Landrover, fra kanskje Lrdirect.uk partnr: ERC4949.L8 Komplette vippearmsakslinger med vippearmer får du feks hos famous four.uk Så her er det bare å handle, det er ikke skremmende dyrt heller. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 22. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2021 Heisann, en liten update. Jeg har sjekket løfterenes 'preload'. Den er mer enn .09 tommer, mye mer enn 0.02 til 0.06 , mål 0.04. Føleren min på ca 0.09 har fortsatt godt med plass. Vil for mye preload kunne gi tick ved varm motor? Da må jeg nok få tak i noe shims..Bestillte ikke med shims når jeg handlet deler :-( Lærdommen må være at det straffer seg å være cheap Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 22. mai 2021 Del Skrevet 22. mai 2021 (endret) 2 timer siden, SSEE skrev: Jeg har sjekket løfterenes 'preload'. Den er mer enn .09 tommer, mye mer enn 0.02 til 0.06 Forstår jeg rett om hva du måler her. Du skal måle gapet mellom den enkelte løfterens kompresjons skål, og opp til låseklipset på løfteren. Det skal være 0,02-0,06 inch. eller 0,5mm - til 1,5mm. Du må måle ut alle løfterne, og deretter shimme under bukkene til vippearms akslingen slik at du får alle innenfor toleransen. Du må selvfølgelig ha lik tykkelse shim under alle bukkene på hver sylinder rekke. Du måler 180 grader på kammens topp punkt For stort gap, vil vel ikke gi tikking. men vil nok slite ut kammen fort, fordi den går for hardt på når løfteren fylles med olje. Når kammen er slitt, da får du tikking. om jeg tenker rett. Mvh Brage Endret 22. mai 2021 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 22. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2021 Takk, det er slik du beskriver jeg målte. Fra plate til låsebøyle. Riktignok ikke alle.. siden de jeg startet med var så way-off. Må ta alle senere og midle for å finne rett shim. Kammen ser fin ut med mine øyne, men jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter. Observerer dette: Gamle løftere fine. Med fin mener jeg ingen synlig slitasje. Pen jevn metall flate over alt. Samme stålfarge. Samme observasjon på alle deler av kammen. Rotert mye motor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinE Skrevet 28. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2021 Sagaen fortsetter. Shimmet og kontrollert. Kam og løftere så ok ut. Løftere er nye. Siden preload var så altfor mye, ble det spennende med oppstart. Løftere bråket litt inntil de ble fyllt med olje. Gikk hurtig over. Men... Etter en stund, motor/ olje ble varm, så kom knockingen tilbake.. æsj.. Jeg lurer på hva neste steg kan være....? Er det ok å kjøre med? Skal jeg bytte laget på råde på krank? Ønsker råd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.