Gå til innhold

P38 4.6 Bekymring


SteinE

Anbefalte innlegg

Hei Forum :D

 

Jeg har en P38 4.6 som har en tikkende lyd på tomgang.  Litt pådrag , 1000o/min, og det forsvinner.  Frykter det værste...

Jeg har ikke merket at den bruker kjølevann og jeg ser ikke vann i oljen.  Byttet olje, intet i den gamle.

 

Sjekket CO i ekspansjons med en hjemmelaget CO måler (beregnet på luftkvalitetsmåling).  Den slår ut og leser av 10000ppm  etter en stund på tomgamg. (se bildet)

 

Sjekket kompresjon på cylindre,  5,5 til 6 kg/cm3 på alle, veldig likt ihvertfall. Jeg aner ikke hva det skal være.

Tok opp litt lyder og la det youtube

https://youtu.be/l3OR4-2wISo

https://youtu.be/BfaQ6f5_ww8

https://youtu.be/4NnHJxddhxA

 

Jeg er usikker på om CO målingen er FOR følsom.  Det er ikke hvit exos. Holder jeg noe kaldt glass under exos, kondensere det på glasset. Spes. i starten

 

Er jeg paranoid, eller er dette starten på minst toppakningsfeil? 

20210414_180640.jpg

Screenshot_20210415-115454_Gallery.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Velkommen hit. :-) Jeg er kollega'n til Egil.

 

Jeg er usikker på hva som er galt, eller om det er noe galt utifra at du har lik kompresjon på alle sylindere og ikke forbruk av kjølevæske.

Du får garantert masse bra tips utover dagen.

 

MVH Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, må få målt oljetrykk, men trykkbryteren  så litt lite tilgjengelig ut/ trangt... men det er på vei. Mulig jeg setter på et adapte på oljefilteret?. Det må da finnes.. 

Motoren skal ikke ha mer enn 160' ish. 

En pussig ting.. det var greit å åpne ekspansjonstank med varm motor. Ikke trykk... Er det litt rart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp å skru til lokket skikkelig. 

Vel.. nivå faller ikke i ekspansjonstanken. Samtidig synes jeg det var fukt i eksos. 

To ulike indikasjoner som ikke stemmer samtidig.

Jeg ville tro nivået bør synke, om det er fukt i eksos.

Forlater topppakning / sprekk inntil videre. Pinne- lytting tyder på ventil-relatert tikkelyd, venstre side. 

Jeg blendet av kjølevann til throttlebody, satte på en trykkende der. Temp og trykk er begge stabile ved varm motor. 10psi. Da er volum også det samme , om jeg husker rett fra fysikktimen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update og nytt spørsmål

- Bruker ikke vann

- CO måleren min ubrukelig

- Tikker fortsatt med varm motor

 

Tikkelyden ;  Den kommer når motor er varm, og forsvinner ikke med varierende turtall.  Men hørest lettes på tomgang. Stetoskop - lytt avslører at det er der hele tiden med varm motor

Lyttet med steoskop på ventilarmer/ventildeksler av imens motor gikk;  Mest lyd fra sylinder 7, nærmest førersete, innerst venstre side

Jeg fant ikke noe annet sted som er sterkere lyd,  over,under,bak,foran og på sidene av motor

 

Det virker på meg som om det tikker i takt med ventilen(e) på denne ene sylinder.  (men jeg har ikke tatt tiden nøyaktig)

Jeg fant ikke noe 'slark'.  Alle ventilstenger snurrer rundt når motor går, noen mye, andre bare litt.  

Jeg er pr. nå usikker på bensinforbruk.  Ikke kjørt mye..  Kan være høyt..

Tips om hva det kan være? En dårlig hydraulisk løfter?

Er det greit å kjøre med?

 

Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Forum-gull. Jeg dro opp peilepinnen mye ( turte ikke ta den helt ut, om det er lov å si..).

Samme tikking når motor blir varm :-( , så filler'n..

 

Det er en byttemotor; nye topper, men  gamle ventilarmer, oljepumpe etc etc.  Jeg kunne tenke meg å få tak i nye 'Rocker assembly', ihvertfall armene.  Noen som vet hvor man handler slikt ? 

Jeg har bare skrudd på en Chrysler 383 tidligere , og selv om det var i en engelsk bil, var det veldig greit med deler fra Amcar - butikkene.

Er ikke Rover V8 egentlig en buick-motor?  Er det samme lette tilgangen til deler? Hva skal jeg kalle motoren i tilfellet? Noen motor-dele butikker som anbefales?

Stein

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøvd mineraloljen fra Biltema,  samme sak.  Tikkingen eller 'knock'-ingen er der fortsatt.  Tikker med ca. ca 320 stk/min,  halvparten av idle motor rotasjon. 

Da er det topside / ventil relatert?

Jeg har sett på begge vippearm - settene,  og tilogmed byttet ut det ene midlertidig , for å se om det ble endring i lyden.  Det ble det ikke

Jeg har fått fixet EAS og CruiseControl ;), men skulle gjerne fått forståelse på hva tick/knock med periode  halvparten av motor hastighet er.  Er det farlig? Kan jeg bare kjøre med det?

 

Lyden er der ved varm motor, på tomgang.  Forsvinner ved øt turtall. (Ihvertfall maskert bort)

Oljetrykk ved varm motor:

idle :  14 psi

2000 rpm  43 psi

Er det for lavt ved idle?

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det nok være;  en :-)  Er det ok å kjøre med en stund?

Det var en som fulgte med opp når jeg kikket på støtstenger;  Falt ned :-(  ;  Klarte å fiske den på plass, heldigvis.  Men virket løs, og støtstanga må ha 'sittet fast'

Endret av SSEE
La til litt info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket frekvensen på klunking i motor en gang til. Tok opp video med en liten klistrelapp på kranken. Kjørte film sakte i et redigeringsprogram.

Filmet 97 lapper på 9.2 sec, stemmer med 632rpm. Klunk i lyden på annenhver lapp. 

Lyden kommer fra noe som er annenhver rotasjon på motor. Da er det kam og oppover? Utelukker det krank-lager, stempel, sylinderforing?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, får bare hoppe uti og forøke et bytte. Hvor handler Landrover - mennesker kam, løftere , pakninger til en 4.6 V8 da? Er det et anbefalt sted som 'virker' og som har bra kvalitet på deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

Vil vel kunne anbefale pakningsett fra Reinz som du kan bestille fra Island 4X4 uk. Da får du mye av det du trenger.

Løftere ( tappets )bør du kjøpe genuine Landrover, fra kanskje Lrdirect.uk partnr: ERC4949.L8

Komplette vippearmsakslinger med vippearmer får du feks hos famous four.uk

 

Så her er det bare å handle, det er ikke skremmende dyrt heller. 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, en liten update.

Jeg har sjekket løfterenes 'preload'.  Den er mer enn .09 tommer, mye mer enn 0.02 til 0.06 , mål 0.04.  Føleren min på ca 0.09 har fortsatt godt med plass.

Vil for mye preload kunne gi tick ved varm motor?

 

Da må jeg nok få tak i noe shims..Bestillte ikke med shims når jeg handlet deler :-(  Lærdommen må være at det straffer seg å være cheap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SSEE skrev:

Jeg har sjekket løfterenes 'preload'.  Den er mer enn .09 tommer, mye mer enn 0.02 til 0.06

Forstår jeg rett om hva du måler her.

Du skal måle gapet mellom den enkelte løfterens kompresjons skål, og opp til låseklipset på løfteren. Det skal være 0,02-0,06 inch. eller 0,5mm - til 1,5mm. Du må måle ut alle løfterne, og deretter shimme under bukkene til vippearms akslingen slik at du får alle innenfor toleransen. Du må selvfølgelig ha lik tykkelse shim under alle bukkene på hver sylinder rekke.

Du måler 180 grader på kammens topp punkt

For stort gap, vil vel ikke gi tikking. men vil nok slite ut kammen fort, fordi den går for hardt på når løfteren fylles med olje. Når kammen er slitt, da får du tikking. om jeg tenker rett.

 

Mvh Brage 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er slik du beskriver jeg målte. Fra plate til låsebøyle. Riktignok ikke alle.. siden de jeg startet med var så way-off. Må ta alle senere og midle for å finne rett shim. 

Kammen ser fin ut med mine øyne, men jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter. Observerer dette: Gamle løftere  fine. Med fin mener jeg ingen synlig slitasje. Pen jevn metall flate over alt. Samme stålfarge. Samme observasjon på alle deler av kammen. Rotert mye motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaen fortsetter. Shimmet og kontrollert. Kam og løftere så ok ut. Løftere er nye. 

Siden preload var så altfor mye, ble det spennende med oppstart. Løftere bråket litt inntil de ble fyllt med olje. Gikk hurtig over.

Men...

Etter en stund, motor/  olje ble varm, så kom knockingen tilbake.. æsj..

Jeg lurer på hva neste steg kan være....?

 

Er det ok å kjøre med?

Skal jeg bytte laget på råde på krank?

Ønsker råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...