Gå til innhold

Slark I fremre mellomaksel. Kast og kjøpt ny?


oterpoter

Anbefalte innlegg

Fikk feil på slark i kryss på fremre mellomaksel, men det er ikke i krysset, men i leddet under gummi belgen. 

Se vedlagt bilde. 

Jeg har så og si aldri kjørt 4wd med denne mer enn noen minutter for å se at det funket.... 

 

Er dette bare å kaste på dynga og kjøpe ny? 

Er vel lite trolig at den kan reddes.? 

 

16184246132942897065445016520490.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har frihjulsnav roterer den hele tiden under kjøring.

Akselen blir kortere og lengre hver gang fjøringen vandrer.

Intet eller lite fett gir rask slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir d ny :)

Hvor anbefaler man å handle slikt? 

Vestfold? 

 

Frihjulsnav blir det med V8. 

 

PS. Finnes det defender frem aksel som lett kan passe Exmil? Lyst å kunne ha permanent 4wd om jeg går for R380 og LT230. 

 

Rover fremaksel må ha Frihjulsnav om det blir veien har jeg skjønt. 

 

PS. Tenker da på å beholde parabol fjærer. 

Mvh Mathias 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihjulsnav og konstant firehjulsdrift passer dårlig sammen. Hele poenget med midtdifferensial er jo at det er snillere med drivlinjen.

 

Det ligger akslinger fra rrc ferdig tilpasset eksmill i Sørreisa i Troms.

 

 

Skal du bygge om må du sannsynligvis ha andre mellomakslinger. Prøv å fette opp akslingen før visning og si at krysset er bra.

 

Om den er helt uttrekt der den ligger vil du kjenne mer slakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke krysset

Det var selve mellomaksel vandring.. 

Ny bestilt i posten på vei fra Vestfold. 

:) one check

 

Frihjulsnav var kun om jeg beholder fremakselen jeg har. 

Spørsmålet var om det finnes en passende frem aksel som tillater permanent 4wd, slik at jeg kan bruke R380 og LT230, uten å bygge om LT230 for å være part time 4wd. 

Dersom noen har en frem aksel som passer Exmil, og som tillater permanent 4wd,er jeg veldig interessert! 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akslingen du har tåler meget godt permanent firehjulsdrift. Hele poenget med permanent firehjulsdrift er at det er snillere for drivlinjen. Det sliter veldig mye mer når du bruker stivt firehjulsdrift.

Skjønte at det var inn/ut. Derfor sa jeg smør opp splines. Dvs der den trekkes inn og ut. Skal være en nippel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jfr Ashcroft så vil ikke fremaksel tåle permanent 4wd. Jeg har ikke peil.. 

 

Den mellom akselen ble greaset godt når jeg fikset under der.. Så det hjelper neppe med mer grease. 

 

Nå får jeg ny. :) det blir bra.

Hvordan kan jeg med visshet vite om jeg kan ha permanent 4wd..?

Det gir jo en mye bedre kjøreopplevelse. 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som ikke tåler permanent firehjulsdrift.

Diffene er likt dimensjonert. Stikkaksler har samme dimensjon, drivleddet på seriebil er kryss, brukes på mange biler og traktorer. Størrelsen på krysset er samme som mellomaksel.

Spiralfjøret bil har cv-ledd, hovedsaklig for å få mer sving. 

 

Med permanent firehjulsdrift med differensial i girboks fordeles kreftene mellom fram og bak, det var hele poenget når de lanserte rrc med v8-motor. Og det virket. 

 

Men om du ikke vil prøve skal ikke jeg henge deg for det.:lol:

Dessuten kan bedre bremser bare være en oppgradering, så da vil akslinger fra spiralfjøra bil være en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser litt på nett. Og UJ propshaft kan ikke brukes på permanent 4wd.

CV kan. Hence jeg må bytte aksel til en som støtter det. 

Alternativt så fins det et kit for 2wd/4wd til LT230. 

Når det er sagt, så vil en permanent 4wd være my nr. 1 solution. 

Spørsmålet er fremdeles da.:

Hvilken fremaksel går til en serie 3, og som ikke gir annen sporbredde etc enn salisburyen bak.. 

 

Er det mulig? Om. Svaret er ja, men det må bygges om til spiral fjærer etc, så blir det uaktuelt for min del. 

Vinne i lotto. Betale noen til å gjøre.. En gang i fremtiden.. :)

Fra nett:

 

 

The other consideration is that Series vehicles have UJs at the axle ends, permanent 4WD vehicles have CV joints. With a UJ once the driving and driven flanges are no longer parallel the driveshaft doesn't rotate at a constant speed, thus you get a heavy wobble on the steering. Again not a problem at low speeds, but at road speeds could cause the vehicle to go out of control.

PS

 

The diff doesn't cause this varying speed, its the fact that there is only 1 UJ at the hub, the drive shaft goes at a constant speed the stub driving the front wheel doesn't unless you're straight ahead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at jeg ikke har merket det.

Jeep har fremdeles kryss i sine framakslinger. 

 

Men jeg skjønner hva de snakker om, men problemet vil ikke oppstå fordi kryssene ikke står i vinkel. Det gjør derimot kryss på mellomaksel, som er akkurat det samme krysset. 

 

I skarp sving vil kryssets bane bli oval, og man vil få litt hakking, men samme hakking har du kontinuerlig på mellomakselkryssene, særlig foran. D2 løste det med dobbeltledda aksling, det gir fremdeles hakking, men fire hakk istedet for to slik at banen som krysset løper i vinkel blir halvert.

 

Jeg har kjørt bil med midtdiff i seriebil. Det holdt og den var nydelig å kjøre.

 

Om flere har erfaring med dette ville det vært fint å høre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3,5 åtter i Snøhvit ,107, i mange år.

Standard girkasse og videre ut.Salisbury bak. ARB for og bak. Frihjulsnav front.

Kjørt mye konkurranser à la Trophy og desslike.

Ikke minst brukt som dagligbil også.

Har ikke lagt så mye merke til vibrasjoner osv.

Det jeg har hatt problemer med er kjøling ved hard belastning.

Et sett stikkaksler bak byttet raskt etter motorbyttet men det gikk under sjåførfeil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger fram-aksel og bakaksel (Rover, ikke Salisbury) ombygd til å brukes på bladfjæret Seriebil her i Halden. Skivebremser foran og bak. Husker ikke om skiver og calippere er montert. Husker ikke om disse akslene sto på 109 eller 88 tommer. Har lagt inn deler på Ekornlageret i mange år.

 

Når jeg leser trådene om ombygginger fristes æ til å råde folk til å beholde mest mulig originalt, originale kjøretøy er enklest å reparere når noe går i stykker. Men selvfølgelig er det artig å bygge om og modifisere. Ved kjøp er originale kjøretøy å foretrekke, selv om de modifiserte noen ganger kan være flottere å se på.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen 

Henry Arnfinn :) som sterkt vurderer å selge det Serie 1 ombygde-prosjektet æ kjøpte fornoen år siden :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute :

Du nevner et viktig poeng. Frihjulsnav foran. 

Da er det jo ikke permanent 4wd.. Per se.. 

Jeg snakker om ting langt over min kunnskap, og følgelig spør jeg. Fordi jeg vil være sikker på det jeg skal i gang med. 

Dersom jeg kjøper kit til å bygge om LT230 fra permanent til 2wd/4wd mulighet, men ikke trenger det, så er jo det bare dumt. Mister jo da halve vitsen med LT230 kasse slik jeg tolker det. 

Det er jo selvsagt mulig å hive på Frihjulsnav foran, og de yderst få gangene jeg er offroad så kan jeg kneppe de i 4wd modus. 

Men jeg tenker på at permanent 4wd vil gjøre bilen mye bedre (sikkert feil valg av ord). 

 

Så etter å ha lest tråden, og alle tilbakemeldinger, er jeg fremdeles litt forvirret. Noe jeg har lett for å bli rundt dette merker jeg. 

:)

 

Henry:

Er det mye pes å få den nevnte frem aksel til å sitte i min bil? 

Tenker da spes på skive brems. Hva må jeg "modifisere" på min om du skulle solgt den til meg..? 

Vil jeg da kunne kjøre med permanent 4wd om jeg går for en R380 og en LT230? 

PS. Antar boltsirkel etc er som på den jeg har i dag? 5x6.5 er det ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, oterpoter skrev:

Henry:

Er det mye pes å få den nevnte frem aksel til å sitte i min bil? 

Tenker da spes på skive brems. Hva må jeg "modifisere" på min om du skulle solgt den til meg..? 

Vil jeg da kunne kjøre med permanent 4wd om jeg går for en R380 og en LT230? 

PS. Antar boltsirkel etc er som på den jeg har i dag? 5x6.5 er det ikke? 


Ja, det er det sikkert. Men festene som var på aksel da den hadde spiralfjær er fjernet og festene til bladjær er sveiset på akselen.

 

Differensialen er 3,54:1, som passer til de girkasser du nevnte. Akslene du har i dag har utveksling 4,7:1.

 

Denne akselen er bredere enn den du har i dag. Så det vil se rart ut om du ikke bytter bakaksel også. Jeg har bakakselen også, men som skrevet over er det en Rover-differensial og ikke en Salisbury.
 

Uansett, når du bytter girkasser til de du nevner må du bytte differensialene foran og bak til 3,54:1. Eller montere dekk med diameter ca 37-38 tommer dersom du kjører samme utveksling du har nå og monterer nevnte girkasser og V8.

 

Men med så store dekk må du heve bilen. Det baller fort på seg.

 

Skal sjekke om bakakselen er sveiset om til å passe 109 eller 88. Og ettersom æ rydder for tiden er slike ting til salgs. Og har vel liggende 4 skjermbreddere også, som du kan bruke når originale ex-mil-felg vil få hjulene til å være litt på utside av skjermer.

 

Boltesirkel er det samme som du har på din bil.

 

 

 

fin kveld ønskes til alle

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kardang/kryss ledd eller konstanthastigheit ledd på stikkaksling til framaksel?

Det eg har lest er at nokon seier det må være konstanthastigheitsledd, CV, for konstant firehjulstrekk på Land Rover. Andre seier det ikkje er nødvendig. Atter andre seier dei køyrer med standard framaksel og konstant firehjulstrekk utan problem.

Same leverandør som leverer knokkelhus med feste for skivebremser kan levere husa slik at det er plass til CV ledd i "standard" aksling. Det er då tydeleg vis også mogeleg å få kjøpt stikkaksler med CV ledd til serie Land Rover.

Den tekniske forklaringa på forskjell mellom kryss og CV ledd er at ved sving så varierehastigheit på delane relativt kvarandre når ledd med kryss er svinga ut. Det kan gje vibrasjoner, men først når det er svinga på rattet og hjula svinger. Variasjon i hastigheit mellom delane auker med utslag, litt jobb og det går an å rekne på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia 

Jeg har også lest meg litt opp på CV vs uj ledd. 

Planen min er å bygge om LT230 kassen til part time 4wd. Slik at den vil fungere slik som dagens løsning er. 

Men det er lettere å bygge tilbake til permanent 4wd senere. Samt at LT230 visstnok er bedre enn den jeg har. 

Og med R380 vil jeg få en mye kraftigere og thightere girkasse. 

LT230 blir også gearet til å passe med hjulene og diff ratio. 

 

:)

Blir bra til slutt! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et minus til, LT230 har mye mer slark enn din gamle fordelingskasse. Seriebilkassen er mye mer kompakt. Og den er bunnsolid.

 

Himat: 

Du har helt rett i dine tolkninger. Ved kjøring rett fram vil man ikke få vibrasjoner, om vi kan kalle det for det. Det ingen tenker på er at mellomakslingene står med konstant vinkel og burde gi vibrasjoner absolutt hele tiden. Når man kjører i hastighet burde dette kjennes på bilen, men tviler på at noen kan si de kjenner det.

 

En viktig til er å montere stikkakslinger slik at kryssene på begge sider ikke står likt, dvs om ett står rett opp og ned må det andre bære dreid litt for å utligne den hakkete gangen de vil få. Har aldri jørt noen gjort det, så da er vel problemet lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som man hele tiden har "you win some, you lose some".

fordelingskassen jeg har i dag er visstnok en god en.. men jeg kan ikke bruke den mot R380.

5trinns thightere giring virker forlokkende på meg..

OG en totalrenovert LT230 tror jeg uansett er bedre enn det som står originalt i min per i dag, selv om det skal sies at giringen ikke hopper, bommer eller noe .

Det er lett å finne girene hver gang.. om enn så lavt de er giret :)

 

-m

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...