Gå til innhold

dynamobelte trinse ramlet av i fart..noen som har opplevd??


oterpoter

Anbefalte innlegg

heisann godfolk.

Skulle på EU kontroll med bilen min i dag, og fikk dessverre underkjent.

1. jeg har ikke klart å få ut all luft fra bremser

2. dødgang (som er akkurat som sist den ble godkjent.. kommer vel an på hvem man treffer)

3. slark i kryss mellomaksel på fremhjul

 

Dødgang - Vil det hjelpe å stramme styresnekken litt? og kanskje har jeg behov for litt mer olje? 

Slark i kryss - dette kjente jeg nå. Jeg sleit med det ene krysset på fremakslingen, så det er sikkert der det nå er slark. Dette finner jeg nok ut av.

Lufting av bremser - er det noen trix? jeg har gjort dette to ganger, og føler ikke jeg kommer nærmere ideelt resultat.

 

Så trinsen;

Min kone kjørte bak meg på vei tilbake, og underveis kjente jeg det var noe som smalt opp under bilen bak i fart. M;in kone ringte meg og sa hun så noe sort trille ut fra bak bilen.

Når vi hadde parkert, sjekket jeg under uten å skjønne hva det kunne være. På vei hjem (garasjen er langt unna der vi bor) så stoppet vi der hun hadde sett, og der fant vi det som ligner svært mye på trinsen med 2 spor til dynamo,

 

Jeg har derfor ikke sjekket i min motor enda, men det lignet VELDIG på slik jeg husker den. Jeg bruker jo kun det ene av 2 spor, da jeg har byttet dynamo med en 24V fra Biltema. Den gamle militære var død.

Er det noen som har opplevd noe lignende? eller som har en formening om hvordan dette kan skje?

 

mvh

 

Mathias

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpehjulet som datt av har et lager som kan ryke med påfølgende havari og separasjon fra festet. Har muligens brukt liggende.

Dødgang bør sjekkes meget nøye for hva som er slakk. Stramming av snekke på feil grunnlag ødelegger snekka. Har brukt liggende.

Luft i bremser og bremsebånd som ikke passer helt til trommel og feiljustering av bånd gir samme symptomer. Du bør for langt unna for hjelp herfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødgangen ligger ikke i svivels (de ble justert og shimmet med riktig motstand på begge sider. Sjekket flere ganger.) 

Alle styrestaget og ledd er nye. 

Hjelpesnekke er ny. 

Mistenker veldig at det ligger i enten styresnekka som må byttes (kjøpte en av deg for litt siden. Ikke montert..). 

Evt mangler olje og jeg løsnet et knepp eller to for mye for å ha selv opprett.. 

 

Bremsene måtte jeg lufte da det var en knekk i en nipple. Og jeg synes ikke jeg klarte jobben 100% alene. Skal be om bistand av en venn så vi er to.. Kanskje lettere. 

 

Slark I kryss skal jeg klare å fikse. 

Fikk kjøpt nye kryss fra Vestfold. Men synes de var litt tightere og litt vanskeligere enn de jeg fikk fra famousfour.co.uk.. 

Kanskje bestille fra UK samme som jeg har byttet på bak aksel. Der sitter det som et skudd. 

 

Ps er det mye pes å bytte styresnekke? Er d verdt å bytte? Skal jo ut med den i september om jeg får godkjent V8 motorbytte 

 

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt jobb å bytte snekke ja.

Dobbeltsjekk at du ikke har gjort en feil ved noe av det andre du har gjort på forstillingen.

Akkurat solgt hjelpesnekke og armer til en bil som nylig hadde fått ny snekke men blitt slakk mellom arm og snekke og defekte splines som resultat.

Når du får kompis på bremsebesøk får du han til å rugge ratt fra side til side og så følger du slavisk alt fra h.forhjul og opp.

Tror jeg har erfart nesten alle kilder til slakk:

Hjullagre,løs stubaksel,pivotpins,løs pokal/akselrør,feil på endeledd(løse i konus,ikke dratt til kon/rør,løs hjelpesnekke i ramma,løse armer på snekka,

løs pitman på seriebil tror jeg ikke jeg har sett, løs brakett,innfestning til styresnekke,slakk i snekka og løst ratt.

For ikke å glemme løse drabånd og gåene fjærforinger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, gautes said:

Litt jobb å bytte snekke ja.

Dobbeltsjekk at du ikke har gjort en feil ved noe av det andre du har gjort på forstillingen.

Akkurat solgt hjelpesnekke og armer til en bil som nylig hadde fått ny snekke men blitt slakk mellom arm og snekke og defekte splines som resultat.

Når du får kompis på bremsebesøk får du han til å rugge ratt fra side til side og så følger du slavisk alt fra h.forhjul og opp.

Tror jeg har erfart nesten alle kilder til slakk:

Hjullagre,løs stubaksel,pivotpins,løs pokal/akselrør,feil på endeledd(løse i konus,ikke dratt til kon/rør,løs hjelpesnekke i ramma,løse armer på snekka,

løs pitman på seriebil tror jeg ikke jeg har sett, løs brakett,innfestning til styresnekke,slakk i snekka og løst ratt.

For ikke å glemme løse drabånd og gåene fjærforinger.

 

 

Skal sjekke

Men foringene til fjærer er helt nye

Så der skal det litt til at de er problemet. Særlig siden de ikke er rørt siste 2 år, og bør ikke være kilde til problem

Men mye greier som det kan være ser jeg. 

 

Argh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun 1 reim. Byttet til 24v dynamo fra biltema. 

Må jeg ha dette løpehjulet? Ser ut som det har skrudd seg ut.. 

Kan stramme dynamo mer. Men det er litt lang vandring kanskje? 

 

Hvor får jeg tak i nytt?. Og trenger jo ett med kun ett spor. 

 

Scary shit.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...