Gå til innhold

TD5 røyktetthet overskrider grenseverdier


gunnarh

Anbefalte innlegg

Min defender 2003  har vært pkk og har fått 2'er punktet "røyktetthet overskrider generelle grenseverdier".

Etter papirene jeg har fått med (kjøpte bilen i mai 2020) så ble den i 2018 reprogrammert (chiptrimmet) med beskrivelsen "Programmering TS dieselspar program".

Noen som vet om det kan være utslagsgivende for utslipp?

Er det ellers noen typiske sjekkpunkter på TD5 ved en slik status? (aktuelle sensorer, air flow meter eller annet som gir målinger til ECU for styring av forbrenning?)

Hadde forøvrig HVO 100 på tanken når den var inne til test, kan det gi noe utslag? (Vet ikke om forige eier brukte slikt drivstoff).

Verkstedet sier at de ikke vet hva spesifikt som er feil, og at de evt må tilbakestille til orginal-sw.. (det er jo litt kjipt, jeg synes jo at den gå veldig bra..). Og at jeg evt. skal fylle opp med mere vanlig diesel for å minimere evt. innvirkninger fra biodiesel.

Tips/tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett luftfilter og/eller feil med MAF er ofte årsaken til høye verdier. 

Kald motor likeså.. 

 

HVO100 har aldri vært ett problem på mine kjøretøy under kontroll

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tank med biodiesel gjør visstnok underverker på de fleste utslipp.

Ofte kan en tur med varm motor, flatt jern og høyt turtall under belastning blåse rent.

Mange kjører for pent med motoren og da kan den sote ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg jo veldig igjen på det å kjøre for pent med motoren - kanskje dette er anledningen for å korrigere, eller ihvertfall variere mer.. (kjørte jo også mange år og var veldig 'snill' med bremsene - og kjørte personbil som om det var lastebil. Er nå mere fornøyd med at klosser og skiver får nødvendig og regelmessig slitasje..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...