gunnarh Skrevet 13. april 2021 Del Skrevet 13. april 2021 Min defender 2003 har vært pkk og har fått 2'er punktet "røyktetthet overskrider generelle grenseverdier". Etter papirene jeg har fått med (kjøpte bilen i mai 2020) så ble den i 2018 reprogrammert (chiptrimmet) med beskrivelsen "Programmering TS dieselspar program". Noen som vet om det kan være utslagsgivende for utslipp? Er det ellers noen typiske sjekkpunkter på TD5 ved en slik status? (aktuelle sensorer, air flow meter eller annet som gir målinger til ECU for styring av forbrenning?) Hadde forøvrig HVO 100 på tanken når den var inne til test, kan det gi noe utslag? (Vet ikke om forige eier brukte slikt drivstoff). Verkstedet sier at de ikke vet hva spesifikt som er feil, og at de evt må tilbakestille til orginal-sw.. (det er jo litt kjipt, jeg synes jo at den gå veldig bra..). Og at jeg evt. skal fylle opp med mere vanlig diesel for å minimere evt. innvirkninger fra biodiesel. Tips/tanker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 13. april 2021 Del Skrevet 13. april 2021 (endret) Tett luftfilter og/eller feil med MAF er ofte årsaken til høye verdier. Kald motor likeså.. HVO100 har aldri vært ett problem på mine kjøretøy under kontroll Endret 13. april 2021 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunnarh Skrevet 13. april 2021 Forfatter Del Skrevet 13. april 2021 Fint, jeg tar med meg momentene i videre diskusjon med verkstedet -takker :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 13. april 2021 Del Skrevet 13. april 2021 En tank med biodiesel gjør visstnok underverker på de fleste utslipp. Ofte kan en tur med varm motor, flatt jern og høyt turtall under belastning blåse rent. Mange kjører for pent med motoren og da kan den sote ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunnarh Skrevet 13. april 2021 Forfatter Del Skrevet 13. april 2021 Kjenner meg jo veldig igjen på det å kjøre for pent med motoren - kanskje dette er anledningen for å korrigere, eller ihvertfall variere mer.. (kjørte jo også mange år og var veldig 'snill' med bremsene - og kjørte personbil som om det var lastebil. Er nå mere fornøyd med at klosser og skiver får nødvendig og regelmessig slitasje..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.