Gå til innhold

Godkjent tilhengerfeste til Serie 3


Eirik Joa

Anbefalte innlegg

Oppdaget plutselig at min S3, 83mod ikke er godkjent for å trekke tilhenger. (Har original LR krok og vanlig stømuttak).

Noen som vet om det nytter å kontakte LR importør eller andre plasser en kan finne informasjon som vegvesen ber om??

Det er ikke fremlagt underlag for tilhenger vekter fra fabrikant.

 

Forskrift om krav til kjøretøy § 7 tiljenger vekter skal være garantert fra fabrikant.

Hvis vedtektene står i brukermanualen kan de benyttes ellers må du kontakte importøren

Husk å ta med dokumentasjon til kontrollstasjon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Print ut siden fra LR-Wiki ? som importør i Danmark  ordnet for DLRK en gang i tiden.

"LR har bygget ALLE LR til å kunne tåle å dra 3500kg." Omtrentlig sitat......

Jeg kommer ikke til å drasse opp X-antall seriebiler til trafikkstasjonen pga en ny regel som sannsynligvis ikke har tilbakevendende kraft.

Får heller ta diskusjonen når jeg blir stoppet en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk godkjent økning av hengervekt i vognkortet fra 1500 kg til 2000 kg for min S3 73 modell, måtte jeg vise spesifikk dokumentasjon for min bil. Generell informasjon for seriebiler ble ikke godtatt. Importør og produsent hadde ikke bil-spesifikk informasjon for så gamle biler. Produsentens arkiv for gamle biler ble i sin tid overført til British Motor Industry Heritage Trust. Jeg fikk kjøpe dokumentasjon fra dem basert på chassisnummer.

 

Dokumentasjon for hengerfestet fant jeg på nettet. Den ble godtatt.

 

IMG_2268 copy.jpg

IMG_2269 copy.jpg

IMG_2270 copy.jpg

Endret av K.B. Esser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ø.Trovum skrev:

På så gamle biler er det ikke krav om godkjenning av hengerfeste dersom totalvekt er under 3500 kg. og reg. som personbil. Du har da ikke lov å trekke mer enn bilens egenvekt.

 

Er det egenvekt eller totalvekt? Jeg mener jeg har hørt totalvekt en gang, men er ikke sikker. Hvor i forskrift står dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vidar S skrev:

VG erklærte for noen år siden at selv Einstein ville hatt problemer med å forstå det norske tilhengerregelverket :D

 

.Og det (mis)bruker jeg for alt det er verdt.

Stoppe meg med 3,5t på kroken? Ok jfr vognkort.Ja,men.... Ok, du mener Trafikkstasjonens ingeniører , bilprodusent,  m.fl. ikke kan dette? Greit,men kjør pent videre....:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...