Gå til innhold

LT95 vs LT76 i Serie III (Gear Ratio)


KrisP

Anbefalte innlegg

Hei. Gear Ratio er jeg ikke god på, så jeg ønsker en mentor. :) Følgende har jeg funnet i div dokumentasjon: Seriekassa LT76 med std transferboks har 1:1 fra girkasse til fordelingskasse på 4 gir, og 1,17:1 ut på fordelingskassa i høy-serie. Dette betyr vel at man i 4.gir må tørne motor 1,17 gang for å få 1 stk full omdreining ut på akslinger? LT 95 har også 1:1 ut fra girkasse på 4 gir, og den har 1,11:1 på transferkassa med std RRC oppsett ( LT95 har mulighet for 6 forskjellige ratio-oppsett i fordelingskassa, jeg har telt tenner) Og da trenger vel min LT95 1.11 turn på motor for å få ut 1 turn på akslinger?  Da tilsier hue mitt at LT95 bør gå bittelitt raskere enn LT76...... Men det gjør den absolutt ikke. Slik ståa er nå kommer jeg opp i 50 km/t på 4 gir før det blir ubehagelig. Jeg har ikke rørt akslinger, kronhjul, differ hverken forann eller bak. Noen som har gode innspill, tips, løsninger? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste girbokser har direkte i fjerde gir. Dvs at utgående aksling har samme omdr. som motoren.

Utveksling ligger i fordelingsgirboksen.

 

De girbokser du sammenligner med har annen utveksling i akslingene. 

Seriebil har 4,77 på diffene mens feks de med spiralfjører har 3,54 i diffene. Derfor har de lavere turtall i høyere hastighet.

Skal du vurdere annen girboks burde du velge en med fem gir, det femte giret er et "overdrive". 

 

Du sier ikke noe om hvilken lengde bilen din har, men om du har en 88" kan du bruke differ fra en Range Rover produsert før 1994, da har de lik splines på stikkaksler og diffen passer rett inn. Det vil senke turtallet like mye som en overdrive på din girboks ville gjort.

 

Minuset er at lavgir vil bli høyere, og speedometer vil vise feil, men du får kjøpt drev som passer.

 

 

Her kan du legge inn valg på drivlinje og se hva som passer deg.

 https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du kaster deg på. :) Bilen er en 109. Du skriver at de girkassene jeg sammenligner har forskjellig utveksling i akslingene, men det er vel uaktuelt? Altså: Både LT76 og LT95 er testet mot samme akslinger - i samme bil. Gear Ratio som er oppgitt i diverse manualer er vel uansett utelukkende girkasse og fordelingskasse, eller er det her jeg misforstår? Når jeg sveiver motor rundt med håndsveiv, og har låst senterdiff på LT95 - da må jeg sveive ca 1,1 for å tørne utgående aksling på fordelingskassa 1 omdreining. Med LT76 låst i 4wd må jeg sveive ca 1,2 for å få 1 omdreining på utgående. (Alle tester er i høy-serie.) Og dette tilsier vel rent praktisk at LT95 i hvertfall ikke burde gå saktere enn LT76? Er det et eller annet med LT95 senterdiff som spiller meg et puss når jeg tar den ut på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at du har lite å hente på å montere en nyere girboks fra en bil med spiralfjører fordi det er diffene som har mest å si på utvekslingen.

Skal du først inn med en mer moderne girboks ville jeg valgt en LT77 fra Defender fordi den er kort og passer på motoren.

Deretter LT230 fra rrc med 727 automat, for den har direkte, 1,0- utveksling. 

Siden den girboksen også har fem gir vil du oppnå lavere turtall i feks 80kmt.

 

LT95 er laget for v8 og vil ikke passe mot motoren om du har 2,25L.

Enda en fordel med dette oppsettet er at den vil gå veldig sakte i lavgir.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så klarer ikke jeg å gjøre meg forstått, eller så svarer du forholdsvis off-topic - og hele tråden blir ødelagt. Jeg lurer ikke på om dette er lurt eller ei. Diff i aksling er fortsatt ikke en variabel her. Jeg snakker om forholdstall, jeg ønsker innspill på hvorfor disse to girkassene kan gi så store forskjellige utslag på min bil, når de oppgitte data på gir og fordelingskassene er såpass like. Jeg kan jo prøve litt annerledes. Si at jeg har 2 forskjellige girkasser med hhv 1,1:1 og 1,3:1 utveksling på fordelingskassa. Begge girkassene har 1:1 i fjerde gir. En fast faktor er utveksling på akslingen, la oss si at den er 4,5:1. Sånn ca hvor stor forskjell blir dette i fart ved 4000 rpm med dekk som har diameter på 80cm? Vi trenger ikke å regne det ut, men jeg vet at girkassa med 1,1:1 vil gå raskest - i teori. Men hva kan være feil dersom kassa med 1,1:1 nesten halverer farta på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg saboterer tråden.

Har nok ikke skjønt poenget. Har du LT95 montert?

 

Fordelingskassene du sammenligner har jo bortimot lik utveksling. 1,1 på begge. Det skiller 0,06 omdr. 

 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppers. Ja, det er LT95 fra RRC. Jeg har telt over tennene, og har 31/48 drev på høygirene mot senterdiff - altså 1.113:1. Dette stemmer stort sett med det jeg kommer frem til av omdreininger når jeg sveiver motor rundt. Men er det noe annet her som kan påvirke utveksling fra girkassa under kjøring? Gir f.eks senterdiffen noe med utveksling når den ikke er låst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være som du sier at støy og noen vibrasjoner fra ombygde ubalanserte mellomakslinger lurer meg, men turteller sier 4000 og speed sier 50km/t i 4 gir.

Det med å bytte differ er litt av essensen her, fordi jeg vil først finne ut hva som er problemet pr nå. Ingenting i teorien tilsier at det skal være nødvendig å bytte differ, da bytter jeg heller til 26/45 tenner i fordelingskassa som gir 0.996:1 ratio. Du er vel i utgangspunktet enig i at LT95 med 1.113:1 bør være bittelitt raskere enn LT76 med 1.15:1? Ps. akslinger balanseres så snart jeg vet at oppsettet funker.

Endret av KrisP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, 0,06 omdreininger i differanse på kassene klarer du ikke å merke.

 

Er det samme turteller som tidligere? 

Har du v8? 

 

LT95 kan bråke veldig mye om den er litt slitt. 

 

Ditt turtall stemmer dårlig med tabellen til ashcroft.Screenshot_20210411-222709-174.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Rovers 3,5 V8 med 8,13 comp. Turteller er ny, den er innstilt på V8. Bilen surrer fint på tomgang ved ca 1000 rpm. Men biltema-teller,  så kanskje ikke perfekt. Hva er omtrent max turtall på disse? :)

Så tabellen sier at jeg skal kunne oppnå 50 km/t i 2 gir ved rpm på 4532, da er det noe riv ruskende galt med meg. Men....... jeg er enig i teorien, og paksis tilsier- altså når jeg sveiver motor og teller omdreininger på mellomakslinger - at dette skal funke. Usikker på generell slitasje på kassa, nyoverhalt senterdiff. Kassa virker generelt stram og fin. Jeg får vel bare sette sammen herligheten igjen, og gjøre et nytt forsøk. :) Men tilbake til mitt første innlegg, er jeg på rett kjør med tanke på min forståelse for Gear ratio og forholdstall? Når jeg skal regne ut antall omdreininger utgående fra fordelingskasse med ratio 1,3:1, skal jeg da dele på 1,3 eller skal jeg gange med 0,7?

 

13 minutter siden, Tobba skrev:

Sikkert litt dumt spørsmål, men du er sikker på at du har lt95 kassa i høyserie? 4k rpm i 50 skulle en nesten tro var lavgear.. 

Hei Tobba. Det er ikke et dumt spørsmål, og du er ikke den første som tenker den tanken. Joda, den står i høygir. Så du kan tenke deg hva jeg kan utføre i lavserie. Men så er jeg uansett der at omdreininger ut fra fordelingskassa stemmer med 1,11:1, og det er det som er mest frustrerende. Det virker nesten som om det skjer noe så snart jeg setter bilen i gang...Hmm.

Endret av KrisP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 rpm på tomgang? Min snurrer pent på tomgang på 630-650 rpm... 

Max turtall? Vel jeg tror jeg aldri har dratt min over 4500 rpm. Går vel sikkert til 5500 eller noe. Max moment er vel oppunder 5000 rpm...

 

Har biltema-måler jeg og, og den ser ut til å virke veldig fint. :)

 

Ca 2200 rpm i 80 km/t med LT95 kasse - 4. gir. Dropper ned til 2000 rpm med overdriven inne om jeg husker rett. 

 

Dette er vel å merke i en Range Rover og ikke seriebil. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Erik, da er det verd å sjekke turtelleren - og om jeg har innstilt den på 8 sylindere. Takk for svar.

Jeg har forøvrig ikke kommet videre i påvente av noen utslitte lager, nye er på tur fra UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke byttet drev i girkassa nei, har ca 1,1:1 ut på akslinger.

Venter fortsatt på noen deler fra UK, deretter blir det ny testing med ny turteller og GPS-speedometer ja. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...