Gå til innhold
LRforum

Motor 2,24l bensin - "lurvete" gange ved kjøring.


Brutus

Anbefalte innlegg

Har etter hvert fått satt inn betteriene i Brutus, og han startet forholdsvis lett.

På tomgang går motoren helt greit. Det gjør den også når jeg "tusler rundt" på småveiene i nabolaget i lav hastighet.

Men når jeg kommer opp i 50-60 så begynner den å fjuske og gå "lurvete".

Men den går ikke konstant lurvete - det kommer og gå rlitt, og jeg finner ikke noe system på "lurvinga"..

Jeg har tatt kompresjonstest og alle sylindre ligger ganske stabilt på 9,5 kg/cm2.

Ser at forsvarets håndbok oppgir 11,2 kp/cm2 (160 lbf/in2) - men de oppgir da turtall 300 omdr/min.

(Hvilket turtall som oppnås ved bare å dra på starteren aner jeg ikke...)

 

Noen som har noe tips?

 

Til info

Tank er byttet for 2-3 år siden, bensinpumpa ble bytta i fjor, nye slanger/rør fra tank og fram.

 

 

Frode

 - Brutus

LR-Kompresjon.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - ja, jeg har tankvelger - men denne virker fortsatt ok.

Har ikke testet den i år - men jeg slet med samme problemene i fjor.

Da prøvde jeg å sette litt forsiktig trykkluft på, men det virket tett der det skulle være tett.

 

Har vært inne på tanken å by-passe tankvelger, for jeg har nå kun bakre tank operativ. Men jeg har fortsatt operativ bensinvarmeren - så om jeg by-pas'er tankvelgeren, så må jeg vel lage noe "lureri" der....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overhalte tankvelgeren med ny korkpakning ++, men sleit fortsatt med udefinerbare problemer av og til, gjerne med litt fart på bilen eller i motbakker. Bypasset og har ikke hatt noe problem etterpå. Men om det er samme hos deg er jo umulig å si. Anbefaler deg å prøve og tror koblingene passer. Om ikke annet få du eliminert en mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@Kristian KvartDu skriver "Anbefaler deg å prøve og tror koblingene passer."

Jeg husker ikke helt selv fra jeg "lå under der" i fjor, men du mener det går an å koble sammen/koble forbi tankvelgeren?

Innbilte meg at jeg måtte skjøte slangen(/røret) fra bryter og fram....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg prøvde å koble forbi men endte opp med å klippe av plastslangene og skjøte meg forbi tankvelgeren.

Du skrev du hadde byttet slanger tidligere. Hvor mye, produsent , alder ? Fortell,fortell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...tiden går fort ser jeg - sjekket litt gamle meldinger for å tidfeste tankbytte, og det var vist gjort i 2018...

Jeg brukte "palstrør" når jeg skiftet det som var - siden det var det som var der fra før.

Eksakt merke vet jeg ikke - men det ble kjøpt hos Mekonomen.

Så fra bakre tank til første "skjøt" ble byttet først.

Mener å huske jeg fant en lekkasje på et "mellomsegment" på en slangebit i nærheten/tilknytning til selve tankvelger - så den ble byttet (om den ble byttet med Biltema eller Bilextra slange, det husker jeg ikke.

Segmentet fra tankvelger og fram til pumpe er "orginalt" - så byttet jeg pumpe i fjor (eller er det rukket å gå to år siden jeg var ute hos deg og fikk tak i en overgang...??:blink:).

Da byttet jeg også "plastrøret" fra pumpe til forgasser.

Det er vel "komplett historikk" når det gjelder bensintilførsel :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ting tar tid....:rolleyes:

Brutus går litt bedre - men fortsatt ikke bra.

Klarte i dag "Test-strekke 1" greit. En slakk bakke med 60 sone.

Men om jeg "pusher" videre mot 70-80 (selv på flat vei) så begynner den igjen å "hakke & gå lurvete". Ikke noe drag/kraft.

Kjører jeg tilside og lar motoren gå litt på tomgang - så er den "ok" igjen.

(Har tidligere fint klart å ligge i 80+ på E6 mellom Oslo og Vestby når jeg har vært der på treff [selv om det dessverre er blitt en stund siden...]).

 

Dette er gjort siden sist:

Har bygget om tenning til "sivil" (24v->12v omformer, Colil og sivil fordeler).

Etter Kristian Kvart sit tips om tankvelger, så har jeg "buypas'et" alt og strekt ny slange fra bensinpumpe til tank.

 

Siden jeg nå har "tuklet" med tenningen - så er det jo en mulighet at jeg har tilført ny feilkilde her.

For jeg har kun justert den etter hvordan jeg syntes motoren gikk greit...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er sila på sugerøret i tanken sjekket - den var helt fin.

Så tok jeg en testrunde uten tanklokk for å eliminere det.

Ble kanskje noe bedre, men fortsatt ikke helt god.

Fortsatt dårlig drag når jeg passerer 60, og prøver jeg og holde 70+ over et lite strekke, så begynner den igjen å gå "lurvete".

Men nå klarer jeg å få den til å "hente seg inn igjen" uten at jeg må stoppe helt.

Om jeg da slipper den ned på 50 - så går motor greit igjen.

 

Ang tanklokk så "demonterte" jeg luft tilførsel.

Først en "nettingsil" - så "ett eller annet" filt-lignende filtergreie - så en ny "nettingsil".

Hvor mye luft som slipper gjennom den "filt-greia" (eller hva det er for noe) er ikke godt å si.

Så det er mye mulig tanklokket var bortimot tett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med noe alla det samme, og da var det bremsekraftforsterkeren som lakk og slapp inn falsk luft. 

Jeg har også problemer med at bilen går fryktelig dårlig når den blir varm, det mistenker jeg at er forgasseren som ikke er rett, den vrir seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@@le takk for tips.

Både forgasser og bremsekraftforsterker er byttet i "nyere tid" (målt ut fra bilens alder....:lol:)
Er noen år siden forgasse ble byttet, men bremsekraftforsterkeren er byttet for 2 (eller 4) år siden.

Da "trøkka" jeg finger rett gjennom bremseveske reservoaret....

Problemet hos meg ser ikke ut til å være "temperatur-avhengig" - kan gjerne bli "god og varm" men så lenge jeg holder den på maks 55 km/t så går den greit.

60 går greit på flata, men bakkene skal ikke være mange hundre meter før det blir "tungt på toppen"....

I 70 så går han "lurvete" selv på flata etter relativt kort strekke.

 

...vi får se - har dristet meg til å bestille EU kontroll på tirsdag (har mai som frist...) - så får jeg håpe de ikke testkjører fortere enn 60....:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Status oppdatering"

Har da hatt en "lengre" kjøretur på lokalveier i dag (det vil si veier med 50-60 soner).

Da gikk den egentlig veldig greit. "Målet" var rett og slett å få brukt opp mesteparten av bensinen som var på tanken, for så å få fylt på 98 oktan.

Etter retanking med 98 oktan syns jeg ting fungerte veldig greit. Dristet meg til og med på en lengre og bratt bakke (fra Bekkensten til Svartskog for "lokalkjente").

Men det gikk ikke så greit - kom opp, men det var mye "lurvete" motorgange og til dels store "kenguru-hopp".....

 

Så da var det hjem og prøve å feilsøke ennå mer.

Jeg har satt inn et ekstra bensinfilter mellom pumpe og forgasser.

Dette ble byttet i fjor samtidig med ny bensinpumpe.

Men byttet dette igjen (siden det er eneste i "kjeden" fra tank til motor som ikke).

Så dobbeltsjekket jeg tipset om luftlekkasje via bremskraftforsterker.

Fant da ut at det var en sprekk i pakningen rundt vakum koblingen - så takk @@le :).

Hadde heldig vis noe liggende som kunne brukes.

Så oppdaget jeg at slangen fra forgasser til denne "vakumklokke-dingsen" på den sivile fordeleren rett og slett var sklidd av...:wacko:

(Siden forgasser har vært byttet tidligere, så er det av "sivil" type med åpning for denne "vakumkoblingen", men jeg har bare blindet den fram til jeg nå byttet til sivil fordeler.)

Satte på igjen denne vakumslangen - og tok ny prøvekjøringsrunde.

Den ble veldig kort... for nå gikk motoren dårligere enn noen gang...:(:unsure:

Hjemme igjen koblet jeg av vakumslangen til fordeler og blindet både slange og "vakumklokka".

Sjekket plugger (igjen) - denne gangen var de sorte og nedsota. Siden jeg hadde nye liggende - så bytta jeg.

Ny kjøretur - og denne gang gikk motoren bedre enn på lenge :).

Heeelt bra er den fortsatt ikke - men siste turen så kom jeg faktisk opp i 80++

Men plutselig så kommer en "periode" med denne "lurvete" gangen igjen.

Nå håper jeg i hvert fall Brutus er i "god nok" fom så han består EU kontroll på tirsdag...cool

 

 

 

 

 

Endret av Brutus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte plugger skyldes dårlig forbrenning.

For mye bensin er ofte synderen.

Mye småkjøring så motor og plugger ikke oppnår driftstemperatur er en annnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har lenge vært "stilstand" her.
Men jeg hadde en kjøretur her om dagen for å prøve å feilsøke noe mer.

For å svare på @Tuscan sitt innlegg først (selv om det er et "gammelt innlegg").
Fjorårets prosjekt var ombygging til sivil tenning (er vel beskrevet lenger oppe i tråden).

Så fordeler er med andre ord ny. Jeg er ikke noe "guru" på å justere tenning, så den er justert på "gehør".

 

Sist kjøretur å får jeg fortsatt "kengurubensin" når jeg bikker 60.

(Og bare for info det er en ex.mil - men det er sivil girkasse).

Men "kenguruen" kommer ikke med en gang jeg bikker 60.

Jeg kan holde 60 en liten stund, og så begynner det.

Er da snakk om 60 på 4. gir.

Klarer også å framprovosere samme oppførsel med å holde 50 på 3. gir.

Så for meg virker det som motoren ikke får nok bensin på høye turtall.

 

Er det noe justeringsmulighet på forgasser som påvirker bensinmengde på "høyere turtall"?

 

Men det er en ting som "ødelegger" litt for teorien min om det blir for lite bensin på høyt turtall.

Det er atlange bratte oppoverbakker også kan "vekke kenguruen".

 

 

Frode

 - Brutus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være noe med flottøren? At den stenger for tidlig? Eller lekkasje i forgasser? Min sugde falsk luft via bremseservoen, da fikk jeg problemer på høyere turtall. Jeg mistenker også nå at jeg har problemer med falsk luft, men da fordi forgasseren vrir seg litt når den blir varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke luftbobler i bensinen da?

Sliter her med en Volvo 244 forgassermotor og fant ut at når motor blir varm så koker bensinen og lager luftbobler. Den går lurvete når den er varm.

Problemet løste seg ved å sette en lavtrykks elektrisk pumpe på tanken og koble utenom den mekaniske pumpa på motoren.

 

Viser seg at den nye bensinen idag har lavere kokepunkt enn den gamle bensin sorten vi hadde før i tiden.

 

Når den mekaniske pumpa suger fra tanken senkes kokepunkt ytterligere til 30-40 grader og et varmt motorrom er alt som skal til for problemer.

Elektrisk lavtrykks pumpe på tanken løser det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende i denne artikkelen (som jeg ikke har fått med meg tidligere..) særlig forskjellen mellom vinter og sommerbensin. https://www.vvwklubb.no/etanolholdig-drivstoff-pa-eldre-kjoretoyer/  "vapour lock" (bensin som koker i rør eller forgasser) er jo velkjent i veteranbilmiljøet.  Om det er tilfelle her???  Vet ikke....  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...