Gå til innhold

Lysproblemer igjen.... med juicy bilder.....og oppdatering med nye bilder


jockscott

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Defender 110, 1999-modell:

 

Ser det er en haug med tråder om dette problemet, men finner ikke helt løsningen.

 

Når hovedlysbryteren er skjøvet lengst frem har jeg nærlys, men fjernlys fungerer ikke når blinklyshendelen skyves fram. Lyshornet virker når jeg trekker hendel mot meg, så ingen lyspærefeil.

Etter råd byttet jeg hovedlysbryter, men dette løste ikke problemet.

 

Ved bytte ser jeg at hunn-kontakten til blinklyshendelen er litt misfarget på en side. Bør jeg bytte denne hendelen og hunn-kontakten?

 

Jeg ser også diverse tips om Biltemas lysforsterkersett. Har ikke peiling på hvordan ting er koblet på min bil. Har lagt ved et bilde. Er dette orginalkablingen??

 

I tillegg gikk lyspæren til parklys foran på høyre side. Byttet pæren, men nå lyser denne mye svakere enn tilsvarende på høyre side. Henger dette sammen med resten?

 

Hjelp! Hvor skal jeg starte?

 

 

 

kabelkaos.png

kontakt.jpg

Endret av jockscott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • jockscott endret tittelen til Lysproblemer igjen.... med juicy bilder.....

Lysbrytere spises opp pga belastningen.Du har to valg :

1. Bytte brytere jevnlig.

2. Ta en tur til BT og montere kit sammen med bytte av brytere.

 

 Starter i bånn med svar.

Riktig wattstyrke på parklyspæren?

Biltemas lysforsterkerkit er nesten selvforklarende når det gjelder montering.Men VBF hjelper til med trinn for trinn om det trengs.

Bytt blinklyshendel , lysbryter og forsterkerkit samtidig. Legg så lysbryteren på hylla i garasjen.

Jeg garanterer at den aldri trengs å brukes(nesten da).

Lyshorn og tute kan du stort sett glemme å tenke på i denne sammenheng. Det bare forvirrer.

 

Håper dette lyste opp mørket ditt.

Akkurat nå, gautes skrev:

Lysbrytere spises opp pga belastningen.Du har to valg :

1. Bytte brytere jevnlig.

2. Ta en tur til BT og montere kit sammen med bytte av brytere.

 

 Starter i bånn med svar.

Riktig wattstyrke på parklyspæren?

Biltemas lysforsterkerkit er nesten selvforklarende når det gjelder montering.Men VBF hjelper til med trinn for trinn om det trengs.

Bytt blinklyshendel , lysbryter og forsterkerkit samtidig. Legg så lysbryteren på hylla i garasjen.

Jeg garanterer at den aldri trengs å brukes(nesten da).

Synes kontakten ser grei nok ut.

Lyshorn og tute kan du stort sett glemme å tenke på i denne sammenheng. Det bare forvirrer.

 

Håper dette lyste opp mørket ditt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

 

Med montering av lysforsterkersett så går alt utenom hovedlysbryteren slik at den blir overflødig?

 

Er det dette:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/rele--og-kabelsett-for-ekstralys-2000033658

 

 

 

VBF går jeg ut fra ikke er Vin og Brennevinimportørenes Forening. Kan du opplyse meg?

 

Nærmer meg lyset nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jockscott skrev:

Tusen takk for svar.

 

Med montering av lysforsterkersett så går alt utenom hovedlysbryteren slik at den blir overflødig?

 

Er det dette:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/rele--og-kabelsett-for-ekstralys-2000033658

 

 

 

VBF går jeg ut fra ikke er Vin og Brennevinimportørenes Forening. Kan du opplyse meg?

 

Nærmer meg lyset nå

BT lysforsterkersett gjør at strømmen går utenom nær/fjernlysbryter. Bryteren styrer bare releene som sitter på lysforsterkersettet. Har byttet en bryter, monterte samtidig lysforserkersett, aldri hatt problem siden.

Det er dette settet du skal ha: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/kabelsett-for-lyskaster-2000040790

 

VBF = Verdens Beste Forum :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • jockscott endret tittelen til Lysproblemer igjen.... med juicy bilder.....og oppdatering med nye bilder

Oppdatering 1:

 

Fikk opplyst fra tidligere eier at Lysforsterkersett skal være installert!! Fant også et relee fra Biltema i mottorrom over venstre framhjul. Og en løs kontakt med gul kabel (se bilde).

 

Oppdatering 2:

 

Var ute å sjekka litt kontakter, koblinger og sikringer. Alle sikringer jeg finner er hele. Mista under prosessen nærlys på en side, og lyshorn fungerte ikke. Dytta litt på kontakter og sikringer i mottorrommet. Nå er nærlys tilbake, mens lyshorn flimrer endel.

 

Er det dårlig kontakt noe sted? Kabelskade?

 

Fant også 2 løse kontakter ved venstre lykthus foran. Hva er dette?

 

BAE43E2C-B32B-4EC3-8FEB-549A81D4D4B1.jpeg

B27C730D-CD73-4D6F-BF9D-30F7A03B6C23.jpeg

57E7F8F6-01C3-415C-B07B-897173839B03.jpeg

F4BDE158-2276-45CD-9407-87412A28AFAC.jpeg

D00FAAE3-5B7E-4035-8C06-DFD7EEF3C514.jpeg

18C4D4E8-751F-4A3A-949F-8B755CE12470.jpeg

Endret av jockscott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser slike 3M-kabelsko vet jeg at problemene står i kø..

Finner da frem avbiter ++ og river ut dritten og gjør en ordentlig jobb.

Bytt ut det gamle kittet og inn med nytt.

Feilsøk av lyset gjøres enklest med batterilader tilkoblet og lys på.

Piller du litt rundt og lyset slukker / fusker / tennes har du funnet èn feil som bør tas før du fortsetter videre.

Piller du flere steder på en gang vet du ikke hvor det var eller ble et problem.

 

Det er ikke sikkert de kontaktene du fant har vært tilkoblet noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...