Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Har i det siste opplevd litt tendenser til lugging når jeg tar ut kløtsj for å ta i gang (1. og revers). 

 

Er det ensbetydende med at kløtsjen begynner å synge på siste verset eller kan det være andre årsaker?

 

Litt tung å få i 1. og 2. Litt kjent knurring av og til når jeg trår inn pedal, noe jeg mistenker er tørr kobberforing. Funker ellers fint. Ingen antydning til sluring eller annet. Har ikke lufta eller bytta væske i mitt eie... 

 

Bilen har gått ca 205k og skal i følge han jeg kjøpte den av visstnok ha fått nytt svinghjul i nyere tid - kanskje rundt 30k siden eller noe.. Ble visstnok ikke bytta kløtsj den gang, noe jeg mener er en rar vurdering når man først er i gang. (Er riktignok ikke helt sånn at alt den mannen sa har vist seg å stemme...)

Edited by Jasswass
Link to post
Share on other sites

Slakk i drivverk kan gi lugging men symptomene nevnt her tilsier clutch ++ skift.

Link to post
Share on other sites

Er vel  ikke fjører i plata på denne. TD5`en har dobbelmassesvinghjul.

Ikke uvanlig at svinghjulet er "gåent" på disse.

Link to post
Share on other sites

Byttet clutch og svinghjul på min Td5 i vinter etter 225000 km. Samme symptomer som du skriver. Dobbelmassesvinghjulet var blitt løst og skranglete.

At noen skifter svinghjul for så å skru på den gamle clutchen igjen virker merkelig... Bare å brette opp armene, og kjøpe en stor pakke plaster til såre fingre

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det jeg mistenkte ja, men ikke håpte på. 

 

Ja, virker spesielt å ikke ta hele pakka når de først hadde motor og gir fra hverandre. Har sendt en forespørsel til det aktuelle verkstedet for å få sjekket hva som faktisk ble gjort den gang. 

 

Må si jeg kvier meg litt for den jobben ettersom jeg bare har gårdsplassen og litt dårlig med løfteutstyr. Altså selve jobben med å ta ut girkasse eller motor. Selve kløtsjbyttet og den skruinga bør være overkommelig når man først kommer dit...

 

Kan nok hende jeg må bite i det sure eplet å høre om verkstedpris på dette byttet. PS her på Hamar skal ha god peiling på denne jobben og burde kunne gi en noenlunde presist anslag. Eller så er det jo tilfredsstillende å få til sjøl, så må kanskje sjekke litt ang. alternative steder å kunne gjøre jobben sjøl.

Edited by Jasswass
Link to post
Share on other sites
5 timer siden, sondre b skrev:

Er vel  ikke fjører i plata på denne. TD5`en har dobbelmassesvinghjul.

Ikke uvanlig at svinghjulet er "gåent" på disse.

Godt noen tenker på hvilken bil det er.:)

Link to post
Share on other sites

Skal du på verksted med clutchjobben bør du sikre deg at de vet hva de skal gjøre på TD5

Har erfart kundebil med først clutchskift , så svinghjul og foring som datt ut.

Kunden klaget på jobbene og kom ingen vei.

De (ut)slitte delene hadde tatt knekken på den nye så løsningen ble kasser ut/ inn for 3.gang på kort tid..

Synes å huske han fikk dekket noe etter litt mer krangling.

Link to post
Share on other sites

 Ca kr. 25000,- inkl mva for bytte av clutch, svinghjul, utløserlager osv tror jeg er prisnivået på verksted. Omtrent halvparten i arbeidspenger:)

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Blir nok å handler deler sjøl (bare svinghjul over disk hos verksted koster det dobbelte av ALLE delene jeg trenger...), og har fått en levelig pris på arbeid (også om jeg kommer med deler sjøl). Så får jeg se om jeg tør prøve sjøl...

 

Tenker å handle nytt Valeo DM svinghjul (ev. også med nye bolter?), Valeo kløtsjpakke, utløserlager og svinghjulsforing. Noe mer jeg burde gjøre mens jeg har kasse delt fra?

Oljetetting i bakkant av motor har jeg alt liggende og byttes med det samme alt er åpent...

 

 

Edited by Jasswass
Link to post
Share on other sites

Min 1999 10p TD5 (305 kkm) har tendenser til smålugging ved oppstart når den har stått ute ved temperaturveksling over natta som kan tilsi kondensdannelse på svinghjul. I tillegg har jeg et utløserlager som av og til klager men det er en annen sak. Det er aldri lugging hvis den har stått inne. Jeg tilskriver dette noe klutsjslitasje samt kondens men avventer bytte til det blir verre.

Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Jasswass skrev:

Blir nok å handler deler sjøl (bare svinghjul over disk hos verksted koster det dobbelte av ALLE delene jeg trenger...), og har fått en levelig pris på arbeid (også om jeg kommer med deler sjøl). Så får jeg se om jeg tør prøve sjøl...

 

Tenker å handle nytt Valeo DM svinghjul (ev. også med nye bolter?), Valeo kløtsjpakke, utløserlager og svinghjulsforing. Noe mer jeg burde gjøre mens jeg har kasse delt fra?

Oljetetting i bakkant av motor har jeg alt liggende og byttes med det samme alt er åpent...

 

 

Vurder å bytte slavesylinder i samme slengen. Evt overhale starter siden denne også må av. Jeg kjøpte LOF Clutch/svinghjul-kit og er strålende fornøyd med den.

Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Espen Olsen skrev:

Min 1999 10p TD5 (305 kkm) har tendenser til smålugging ved oppstart når den har stått ute ved temperaturveksling over natta som kan tilsi kondensdannelse på svinghjul. I tillegg har jeg et utløserlager som av og til klager men det er en annen sak. Det er aldri lugging hvis den har stått inne. Jeg tilskriver dette noe klutsjslitasje samt kondens men avventer bytte til det blir verre.

 

Ettersom bilen brukes til en del langturer rundt om i landet, så tenker jeg det er greit å ta slik forebyggende. Tungvint å få kløtsjkrasj på sommerens ferietur med hele familien... Om den bare hadde gått i nærområdet så kunne jeg lett ha skjøvet det foran meg til akutte behov oppstår.

 

2 timer siden, ErikB skrev:

Vurder å bytte slavesylinder i samme slengen. Evt overhale starter siden denne også må av. Jeg kjøpte LOF Clutch/svinghjul-kit og er strålende fornøyd med den.

 

Godt tips ang. slave. De koster jo niks og nada selv vom man kjøper noe ordentlig noe og en grei å bytte. 

Starter er frisk og rask med nylig overhalt innslag, så den har jeg trua på en stund framover. 

 

Tenker at om Valeo er OEM-leverandør og har holdt såpass lenge så er det bakers, særlig når de også er rimeligst (om man ser bort fra Britpart). Har også lest bare bra om LOF, men ser ikke noen grunn til å betale mer for grønn lakk på dekselet :-) Skulle jeg gått for SM-singhjul, så ville jeg nok valgt et helt LOF-kit.

Link to post
Share on other sites

Har samme symptomer. Men er helt fin når bilen er kjørt varm - samme hos deg?

Hva er worst case scenario om man lever med dette for lenge? Store ødeleggelser?

Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Jasswass said:

Blir nok å handler deler sjøl (bare svinghjul over disk hos verksted koster det dobbelte av ALLE delene jeg trenger...), og har fått en levelig pris på arbeid (også om jeg kommer med deler sjøl). Så får jeg se om jeg tør prøve sjøl...

 

Tenker å handle nytt Valeo DM svinghjul (ev. også med nye bolter?), Valeo kløtsjpakke, utløserlager og svinghjulsforing. Noe mer jeg burde gjøre mens jeg har kasse delt fra?

Oljetetting i bakkant av motor har jeg alt liggende og byttes med det samme alt er åpent...

 

 

Nå vet ikke jeg om det er spesielle andre utfordringer på TD5 mot 300TDI- men jeg ignorerte familien en uke etter jobb ca- og da var jobben gjort. Jeg har vel og merke garasje/hardt gulv. Brukte motor/elefantjekk inn i kupeen. 
Det var mitt første clutchbytte. Tettingen bakerst på motor ble også tatt. 
 

Bare for å løfte stemningen litt :P

Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, jorgenht skrev:

Nå vet ikke jeg om det er spesielle andre utfordringer på TD5 mot 300TDI- men jeg ignorerte familien en uke etter jobb ca- og da var jobben gjort. Jeg har vel og merke garasje/hardt gulv. Brukte motor/elefantjekk inn i kupeen. 
Det var mitt første clutchbytte. Tettingen bakerst på motor ble også tatt. 
 

Bare for å løfte stemningen litt :P

 

Takkar. Bra med litt løftehjelp. Også moralsk  :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg satte inn LOF heavyduty kløtsjkit med single mass svinghjul på min '99 110 Td5.

Meget fornøyd med dette, mye mindre vibrasjoner enn det gamle dualmass svinghjulet mitt som helt klart var dårlig og ikke tok vibrasjoner lenger.

Prisen på pakka ble vel rett i underkant av et Valeo dm kit.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...