Gå til innhold

Traktor mister krefter.


Bamse_bra

Anbefalte innlegg

Har en Ford 6610. Nå i påsken skulle jeg brøyte opp et område på hytta. Det var tung vårsnø, ca 40 cm. Kjørte med fresen og den kaster snøen greit unne, men etter at jeg har kjørt et stykke mister plutselig traktoren krefter. Må da stoppe opp og kutte kraftuttaket. Da kommer den opp i turtall igjen ganske fort. Begynner jeg å frese igjen da, skjer det samme på nytt. Lar jeg den stå på tomgang i 10 min, så kan jeg frese en del igjen før det skjer på nytt. 
 

hvorfor? Er det for tungt for traktoren? Er det dieselfilteret som bør byttes? Får den for lite diesel? Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på diesel er min første tanke da min Case CX90 også oppførte seg litt som du skriver. 

Den døde i går, viste seg å være fødepumpen. Ny er bestilt fra økonomideler, hele 360kr. :)
Bestilte også to nye dieselfilter til den samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dieseltilførsel, enten pumpe, eller filtre.

Har selv hatt aggregater som oppfører seg slik, dårlig tilførsel av diesel som i praksis utarter seg som en begrensning av maks effekt. Motoren sviver fortsatt fint på tomgang, og kan fint dra opp i godt turtall, men så snart den skal begynne å levere mot belastning (være seg snøfres eller hva enn annet) så leverer den ikke. På aggregater ender det med at du bare kveler motoren lenge før du egentlig når full last - vil tro en fres vil utarte seg som bare lavt turtall / dårlig utkast som du beskriver. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får starte med filtrene og se derfra. Er vel ikke snø nok til å teste det før til høsten igjen. Vet ikke når de sist ble byttet.....  kjøpte den i fjor og er ganske grønn på traktor.. ;)

sikkert mye annet vedlikehold jeg bør ta og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ofte en sil i inntaket til fødepumpa, har du fått diesel dyr i tanken er dette første plassen som tetter seg til. Du ser ikke silen før du demonterer inntaks røret til pumpa !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2021 den 22.10, Bamse_bra skrev:

Får starte med filtrene og se derfra. Er vel ikke snø nok til å teste det før til høsten igjen. Vet ikke når de sist ble byttet.....  kjøpte den i fjor og er ganske grønn på traktor.. ;)

sikkert mye annet vedlikehold jeg bør ta og...

Rett over fjorden er det hjelp og få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fødepumpa på Casen; membranet var lekk så den slet med å få frem dieselen.

Men fikk fortsatt ikke frem dieselen med ny pumpe, trykksatte da hele opplegget med luft og fant et mikroskopisk hull i dieselslangen mellom tank og fødepumpe. Ny slange på plass og traktoren er sprekere og mer lettstartet enn noen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...