Gå til innhold

@le's D3 #2


@le

Anbefalte innlegg

Bremsene ble bra. De som brukes hver dag. 

 

Håndbrekket derimot... Fikk verksted til å se på det, de mente at i de fleste tilfeller løste det seg ved å åpne og skru tilbake staget inni der.... Det stemte ikke. Tannhjulene så ok ut, de mente en clutch inni der slurte. Konklusjon: Ny aktuator. Deeeeeeeet får vente, for å si det slik. Ser det er "billigst" hos www.lrdirect.com.

 

Når man setter inn ny, må man kalibrere eller gjøre noe spesielt med aktuatoren? Eller holder det å justere inn båndene skikkelig? (Bodsys) 

 

Jeg så en på FB som tok aktuatoren ut sideveis, gjennom venstre hjulbue. Er det enklere enn andre veier? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

En god del vann har regnet siden sist, og bremsene er fremdeles et tema. 

 

Jeg ble etterhvert lei av å dælje løs på kalipperen hver gang jeg hadde bremset mer enn baaaare så vidt, så idag bytter jeg den. Gikk fint. Fylte opp den nye kalipperen med bremsevæske før montering, så var ikke mange pumpene med pedalen før lufta var borte. 

 

20221106_161445.jpg

 

20221106_161437.jpg

 

 

Håndbrekket er neste prosjekt. Mye større prosjekt. 

Jeg tenker å prøve å se hva som skjer inni når den feiler. Jeg skal prøve å vippe den rundt bakover slik at jeg får tilgang fra reservehjulsbrønnen. Får jeg ikke fikset den som henger der, så har jeg handlet inn ny komplett aktuator. 

 

Ellers så ser jeg at bakre nedre fôring på nedre bærearm begynner å bli myke-på begge sider. Det ser ikke umulig ut å få skrudd dette av, men det kreves kanskje stor presse for å få ut foringen? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ikke all verdens, men byttet xenonpærene. Da lyser plutselig venstre lys for høyt. Byttet om på pærene, samme resultat. 

 

Klagde og sutret til Kulien, og han hadde akkurat samme problem etter pærebytte faktisk. 

 

Noe som går? Hva tuller vi til når vi bytter venstre xenonpære? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2023 den 21.09, @le skrev:

Noe som går? Hva tuller vi til når vi bytter venstre xenonpære? 

Ingen andre som har erfart dette?

 

For et par dager siden luktet det var bremse IGJEN :wacko: Denne gang høyre bak. Hadde kalipper til venstra bak liggende -selvfølgelig. Men jeg venter på at Isbjørn skal sende meg kalipper til både fremre og bakre høyre, så demonterte jeg og smurte opp glidepinner, og dyttet stempelet helt inn igjen. Klossene ser helt nye ut. Klarte ikke å se om det var noe rust på stemplene, men gummien var liksom litt slapp. Bytter like godt kalipperen.

 

Idag var jeg våryr og fikk ånden over meg. Så en youtubevideo og det så overrasende greit ut å ta av bakre støtfanger. Så da byttet jeg de to indre parksensorene. Den ene hadde feilmelding i iidtool, den andre tikket ikke merket jeg da jeg hadde byttet den første. Så nå må jeg vende meg av med vanen å trykke på P-knappen for å få av pipingen hver gang jeg skal rygge :)

Fikk også sprayet på sau overalt jeg syntes det trengtes.

 

20230221_111201.jpg

 

20230221_113615.jpg

 

 

20230221_113637.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba Atle!

 

Er vel bare vi som ikke har helt taket på de Xenon pærene da. Får kapitulere og justere høyden på lykta på nytt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd utfordringer med xenon bytte... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lenge siden nå, men manuell justering av nærlys påvirket fjernlys også, og den siden lyser opp veier noen meter foran bilen veldig bra nå. Meeeeen nå er det lyst, så jeg glemmer sikkert å gjøre noe med det før vinteren igjen :blink:

 

Igår fikk jeg ånden over meg og byttet kalipper høyre bak. Dette har hengt seg opp nå og da den siste tiden. Easy peasy. Fikk til og med trukket til boltene med moment (35NM). Oppdaget ETTERPÅ at jeg hadde nye kobberpakninger til banjokoblingen liggende, får følge med om den holder tett. 

20230505_175717.jpg

 

Når jeg først hadde sjekket bilen så høyt tenkte jeg at jeg kunne ta en titt på boltene til den forhatte sorte klumpen som ligger over diff og bak sperra til bakakselen...EPB-aktuatoren...

Ned med reservehjul og overraskende mye plass åpenbarte seg. 

20230505_150343.jpg

 

Fryktelig mye sau her... Hadde jeg begynt på nytt så hadde jeg nok kun brukt hulromsolja på hele bilen, ikke denne tykke guffa. 

 

Gleden var stor da jeg oppdaget at noen har gått inn denne veien før. Nye syrefrie bolter og muttere både på brakett og mellom brakett og aktuator.

20230505_151746_01.jpg

Det gikk lett som en lek å løsne, og etter 15 min kunne jeg se dette:

20230505_210322.jpg

 

Ikke like jomfruelig understellsbehandling nå nei... 

 

Nå var det bare å åpne lokket, og filme hva som skjedde når jeg aktiviserte håndbrekket. Funker video her tro? 

 

 

Her er iallefall feilen, akkurat som jeg antok. 

20230506_073321.jpg

20230506_073348.jpg

 

Jeg kunne få denne til å slure med fingrene, så den var åpenbart utslitt. Tror noen har hatt fett på den også... 

 

Sammensetningen gikk fint. Jeg gadd ikke å bale med å snurre på messingstanga inni der, så satt bare gjengestaget mot stanga og aktiverte håndbrekket. Det funket glimrende, og håndbrekket kom på uten feil for første gang på leeeeeeeeenge. 

 

Jeg rørte ikke noe i tromlene, alt er justert opp iht Bodsys allerede, og jeg har ikke endret noe som kan påvirke dette. Nå aktiviseres håndbrekket med kun en kort virring, så høres bra ut. 

 

Alt i alt en bra kveld! Dette hadde jeg gruet meg til lenge. Nå gjenstår ryddejobben. Makan til gris... 

20230505_220432.jpg

 

Neste på planen er service. Har handlet inn olje (5W40 C3 etter anvisning fra LR TIME 

https://youtube.com/@ChristianMouth)

Bilen er jo gått 250 000 km nå, så litt bedre klaring er det nok :)

 

I følge Christian i LR time er også denne olja anbefalt av LR i Australia og andre markeder hvor det er varmere, så det må bli bra når vi skal på biltur til Frankrike i juli. 

Har også handlet inn oljefilter, luftfilter, kupéfilter og tappeplugg. 

 

Jeg får en par feilmeldinger nå å da (ingen varsler, kun logget):

Engine TDV6

 

P02AA-00 - Cylinder 5 balance - fuel trim at maximum limit (68)

 

P121A-00 - Cylinder balance – injector restricted (68)

 

Det betyr vel at en injektor begynner å bli sliten, men ikke nødvendigvis nr 5 har jeg skjønt. Det kan være at nr 5 må kompensere for en annen injektor rett før i tenningsrekkefølgen har jeg lest et sted. Noen tanker fra noen andre? 

Jeg føler at en injektor bråker mer enn andre når jeg lener meg over motoren. Høyre side, venstre når man ser forfra.

Jeg har tenkt å prøve denne, har fått gode tilbakemeldinger når jeg søker. 

https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/tilsetningsstoffer/lindemann-servicerens-progarage-diesel/n415/pn11521/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk "live values" på dysene, så får du ett bedre bilde av hva som foregår. 

Blir du ikke klokere der, er returmåling en god start 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Se verdier på IIDtool uten pådrag

2. du kan prøve kjøre rensing av dyser som LR buttiken har. Ikke nødvendigvis den, men blande med 1L diesel og koble flaske til høytrykkspumpe. Anbefales bruke 2 flasker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bilen bare går og går uten store utfordringer. Jo forresten, ei baklyspære røk, men faktisk uten at hele bilen klappet sammen. Så bare at det ikke lyste rett og slett :D

 

Jeg har en stund sett at bilen markerer revir...av og til. Jeg har trodd at det er olje, men nå heller jeg mer og mer mot at det kanskje er diesel. Høyre side (sett forfra) av motoren, i området rundt EGR så er motoren fryktelig skitten. Ca fra midt på motoren og bakover. Jeg ser også at det er fuktig oppi V-en, og noen områder er liksom gullende rene, men våte. Så tror det kommer derifra. Det er fryktelig trangt der, men ligger det ikke noe som er kjent for å lekke diesel oppi der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppi selve V'en ligger det vel ikke så mye, men returen fra høyre side går jo over midten rett bak innsuget og over til venstre om jeg husker rett. Og så er jo tilførselen til høytrykkspumpen litt lengre bak, også tildels oppi V'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2005-2007 er EU3

fra 2008 er EU4

 

men du kan også sende beskjed til advanced factors og skrive VIN nummer, da får du riktig svar

også tipper kjøretøyopplysninger vegvesen viser miljøklasse 

 

min er 2009, vegvesen viser (EU4)

Miljøklasse
Euroklasse 5L

 

eller gjennom vindekoder

https://www.vindecoderz.com/

EU4 for min modell

Emission Directives - EU4 + DPF [053BT]

 

 

ser som din PP60507 er 2006 år og den er sikkert EU3

vindekoder bekrefter

Emission Directives - Euro Consolidated Directive 3 [053AS]

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...