Gå til innhold

@le's D3 #2


@le

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Timo@ skrev:

mest sansynlig brennkamret må byttes, renset på min funker ikke med lav utetemperaturer. Etter jeg skiftet all funker som det skal. Det er manualen til webasto, side 301 beskriver oppstart med kurver, deretter viser test prosedyrer.

synes må være lignende bilde på PC

 

https://www.butlertechnik.com/downloads/Webasto_Heater_Thermo_Top_V_Workshop_Manual.pdf

 

Det er slik det ser ut hos meg, men i diagrammet under er ikke y-aksen riktig, den er der kun for illustrasjonens del.

 

Jeg kommer til punkt 8), og da detekterer den ikke høy nok motstand i flammevakten og kjører nedkjølingsprosedyre.

 

Jeg tenker jeg prøver å rense først, og så kan jeg bestille en brenner fra Kina som kommer om noen måneder. Noen som har handlet før som kan anbefale noen?

 

Oppstart Webasto.PNG

 

 

8 minutter siden, motom skrev:

Sist jeg forsøkte så krevde Webasto programmet bruker-id og passord. Noen hint om hvor man finner sw?

 

Her finner du alt. Ikke bruk de nyeste versjonene av programmet, 2.14 holder lenge til D3 iallefall. Kanskje du må bruke 2.16.1 til D4.

https://www.disco3.co.uk/wiki/Fuel_Burning_Heater

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

26 minutes ago, motom said:

Sist jeg forsøkte så krevde Webasto programmet bruker-id og passord. Noen hint om hvor man finner sw?

 

mest sansynlig du forsøkt Engineering versjon, som endrer parametrer og konfigurasjon. 

Prøv å søke vanlig Thermo test uten den funksjon. Eller den er ikke cracked, offisielt versjon til salgs. 

 

 

jeg bestilt fra island 4x4, tiper LR forhandler i Norge har lignende pris eller litt dyrere. 

Synes at fra kina blir samme pris, mener for bra kvalitet. 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg plutselig litt tid, så da røk webastoen ut av bilen. Rimelig enkelt å få ut, men av like vel litt mer fikling enn jeg hadde tenkt. Skjønte ikke hvordan jeg skulle få delt eksosen (på alle bilder ser det ut som det bare er å ta fra hverandre en skjøt, men fant ingen slik hos meg), så da koblet jeg den fra på brenneren, og lot den ene av to festebraketter bli stående igjen i bilen.

 

Viktig å bruke riktig verktøy når man plugger slanger :)

20211212_155439.jpg

 

Demontering av brenneren gikk greit. Det første man kommer til er varmeveksleren. Jeg har sett bilder av diverse helt gjensotete varmevekslere på nett, men min var egentlig bare litt skitten. Et tynt belegg som jeg vasket/skrapte/filte vekk:

 

20211212_221046.jpg

20211212_222256.jpg

 

Å få glødeplugg og dieseltilførsel av brennkammeret krevde litt gladvold på de to låseringene som holder dette sammen, men de tåler mer enn man tror.

 

20211212_215557.jpg

 

Nå åpenbarte problemet seg - tror jeg. Det er en liten skål på toppen av brennkammeret som glødepluggen varmer opp til temperaturen er så høy at dieselen selvantenner. Når temperaturen er så høy begynner brenneren å pumpe inn diesel og luft, og prosessen har begynt. Etter en liten stund går glødepluggen over til å være flammevakt.

 

Hos meg var denne skålen full av sot/slagg/avleiringer, og det har trolig tullet til temperaturen. Denne skåla er montert "riktig vei" - selvfølgelig - så den klarer aldri å kvitte seg med avleiringene (hvis man ikke er medlem av Rullekakeklubben da, men det er en litt tungvint løsning).

 

Før:

20211212_213355.jpg

 

Etter: 

20211212_215135.jpg

 

Jeg rikk også renset opp i den keramiske "klumpen" hvor dieseltilførselen kommer ned gjennom, sammen med lufttilførsel. Denne var nokså tett, så det har nok hindret lufttilførselen til primærforbrenningen en del. Sekundærluften kommer inn andre veier, og var helt ren.

 

20211212_215118.jpg

 

Så nå ligger den der på arbeidsbenken og venter på innmontering og testing.

 

20211212_225109.jpg

20211212_215441.jpg

Endret av @le
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi hoi! Interessant, og til inspirasjon for tilsvarende operasjon i en garasje litt lenger ned i bygda! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må løsne begge braketten fra bilen for å komme til skruene som holder brenneren til brakettene. Med begge brakettene løse får man vridd og vendt litt på den. Det er trangt mot ekspansjonstanken, men ikke vanskelig. Kun trangt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suksess! Tror jeg da, er jo 6 varme ute :rolleyes:

 

Når jeg først fikk den derre luringen av en bil til å sovne, så fikk jeg den igang. Plutselig ville ikke skjermen og stereoen slå seg av, stod bare å lyste selv etter at håndbrekklampa hadde slukket. Etter en start og stopp av bilen slukket den. Merkverdig. 

 

Uansett. Webastoen brant friskt og hørtes fornøyd ut :D

 

Jeg innbiller meg at eksosen ble varmere enn tidligere, fluidfilmen luktet iallefall veldig brent og røyk bra selv om webastoen har brent mange ganger siden bilen ble behandlet. 

 

Da den hadde brent seg ferdig (30 min) stod tempmåleren nesten på midten. 

 

Jeg har troa. 

 

20211215_214651.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/13/2021 at 11:11 PM, @le said:

Du må løsne begge braketten fra bilen for å komme til skruene som holder brenneren til brakettene. Med begge brakettene løse får man vridd og vendt litt på den. Det er trangt mot ekspansjonstanken, men ikke vanskelig. Kun trangt :)

Tror jeg tok bort lykta og flyttet tanken for litt bedre tilkomst.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Endelig har det skjedd noe! :D:blink:

 

Fruen lastet opp bilen med unger, svigermor og plakater fulle av glitter for å kjøre staselig fra Kristiansand til Fornebu og MGPjr for noen uker siden. Første tur i diskoen alene, iallefall lengre enn 10 minutter i bilen... 

 

Gikk strålende til hun parkerte i parkeringshuset ved hotellet. På med håndbrekket, for jeg har lært henne å alltid bruke det i Leafen så det ikke skal feste seg... Brekket gikk på det, men ikke av igjen da hun skulle finjustere litt på parkeringen. Da var det bare uling. 

Hurra. Kl 13 på en lørdag. Jeg forsøkte å få henne til å finne wiren, men det var dødfødt. Ikke tid til slikt. 

Jeg ringte forsikringen som sendte redningsbil. Han ringte meg da han hadde hentet nøkkelen i resepsjonen, og jeg fortalte han hva han skulle dra i. Han fant jo selvfølgelig ikke den wiren, så røsket av alt i midtkonsollen. Da fant han den. Han dro og dro men bilen satt fast. Jeg ba han dra hardere, men han turte ikke mer. 

Neivelda. Jeg var alene hjemme, og kunne like godt ta turen eller noen tips fra Kulien. Jeg fylte opp mine foreldres Rav4, og suste inn. Låste opp, dro litt hardt i wiren, og alt ok. Et virrvarr av plinger og plonger selvfølgelig, men ikke noe iid og et utall stopp og start av bilen kunne fikse. Så da cruiset jeg hjem i godbilen (med et rødt bremselys dog), og var på en måte fornøyd. 

Hjemme neste dag skulle jeg prøve å pusle sammen midtkonsollen igjen, og vasket samtidig. Da klarte jeg selvfølgelig å sette på brekket. Mye virring og susing, så hang det på. Jammenmeg gikk det av også, men med noe rare lyder. Da forsvant siste feilmelding! 

Så nå bruker jeg IKKE brekket... 

 

Er drt noen håp for aktuatoren tro? Kan jeg være heldig å redde den ved å smøre opp brekkmekanisme på begge sider? Bodsys har jo en fin forklaring på dette... 

Jeg har sperre bak, så da ser det ENDA MER krøkkete ut å komme til aktuatoren. 

 

Noen bilder følger...ikke. Det ble det tydeligvis ikke tid til. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, @le skrev:

Er drt noen håp for aktuatoren tro? Kan jeg være heldig å redde den ved å smøre opp brekkmekanisme på begge sider?

 

Ja, det tror jeg absolutt kan være mulig. Jeg hadde lignende symptomer på min, dog ikke så ille at det ble sittende helt fast, men mye uling og skriking. Jeg byttet bremsesko og festedetaljer, gjorde godt rent i bremsskjoldet og smurte opp med fett. Deretter justering og "bedding". Nå har det fungert 100% i ett år.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med dette. Bonus idag! 

 

På vei til Kjevik og Bergensflyet, litt sent som vanlig, så BONGet det etter 1/4 av turen. Mens jeg lå så fint bak en RRS av omtrent samme årgang som min bil. 

Rødt lys og maks 30km/t. Full evakuering av all luft og veeeeldig ubehagelig å kjøre i 70.

 

20220613_112355.jpg

 

Inn på nærmeste bensinstasjon, opp med iid og fikk et LASS med feil, men mest relevant:

Screenshot_20220613-110853_IIDControl.jpg

 

Nullstilte og bilen ble fornøyd. 

 

Ut på E18 igjen, og en veeeeldig rar kjørefølelse. Litt som å kjøre på bumpstops, men ikke helt. 4x4 info på bærtur. Suspension faul hvert 3. minutt. Resatt for harde livet, men merket etterhvert at venstre fremre hjørne føltes veldig lavt. 

20220613_111036.jpg

 

Screenshot_20220613-112001_IIDControl.jpg

 

Fremme på Kjevik så bilen skjeeev ut. Så skjev at bakluka var vrien å lukke faktisk. 

 

20220613_112855.jpg

 

Jeg fikk levert bagasjen i tide, og fant ut at jeg hadde 15 minutter til å se på dette. Ved normal høyde var venstre hjørne helt nede, men ved offroad høyde skvatt det opp! 

 

Da åpenbarte det seg noe... Heldigvis! Da blir det en fin tur denne uka av like vel :)

 

20220613_114608.jpg

 

Kanskje vanskelig å se gjennom alle sauene som har måtte bøte med livet. Merkelig å brekke armen på en fin og flat asfaltvei. 

 

3 minutter siden, Elchund skrev:

 

Ja, det tror jeg absolutt kan være mulig. Jeg hadde lignende symptomer på min, dog ikke så ille at det ble sittende helt fast, men mye uling og skriking. Jeg byttet bremsesko og festedetaljer, gjorde godt rent i bremsskjoldet og smurte opp med fett. Deretter justering og "bedding". Nå har det fungert 100% i ett år.

 

Mvh

Tron

 

Glimrende tilbakemelding! Takk :)

 

Da får jeg åpne opp litt snart. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg har armer liggende fra brukt sensor.

 

Det hadde jo vært flott om jeg kunne kjøpt en fra deg :) Hadde du giddet å slenge en i posten tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi må ta en håndbremsekveld i sammen! Parkerte på toppen av bakken hjemme (slik at jeg sperret inn samtlige andre biler). Dro i brekket, gikk inn og hentet noe og 2 minutter senere var katta der igjen og bilen stod bom fast. I motsetning til i fjor så løsna håndbrekket når jeg dro i vaieren, så nå er det håndbrekkforbud og blinkene lampe i dashbordet. 

 

PS! Jeg har forresten også brukte høydesensorer liggende såvidt jeg vet. Tror vi skal få løst det der asså. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da fikk jeg tid og motivasjon igår til å skru. 

 

Høydesensorarm ble byttet uten problemer. Den nye er av en mer solid type ser det ut til, akkurat i overgang øye-stag.

 

20220718_124725.jpg

 

20220718_125604.jpg

Bææææ

20220718_125622.jpg

 

Så var det håndbrekket... Det har ikke vært i bruk siden hyl og spetakkel for to måneder siden. Jeg var optimist og satset på at en rens og justering av klossene til brekket ville gjøre susen. Alt kom veeeeldig lett løs, og alt så egentlig bra ut på begge sider. Renset og smurte opp uansett, og justerte iht Bodsys. 

Tok jo sin tid, så da jeg testet kl 23:15, hylelyden var der og brekket satt seg fast, og tørketrommelen døde da jeg kom inn i huset så var ikke humøret på topp. 

 

Daaaa får jeg manne meg opp og bestille gir til epb. Hurra. 

 

20220718_205251.jpg

 

20220718_205825.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tur til Sverige denne uka. Fullastet bil. Virkelig fullastet med unger og telt og alt man kanskje kunne trenge. 

Bilen gikk helt strålende på vei til, men hjem igjen begynte det å riste godt i rattet etter en liten stund i 110 etter å ha kjørt av ferja i Sandefjord. 

Stopper ganske fort i Larvik, og ble møtt av tett røyk fra venstre forhjul. Fluidfilmen på bremseskjoldet kokte og freste godt. Nesten julestemning. 

 

Jeg dæljet løs på kalipperen og kjørte til Circle K Hovland for å fylle diesel og for å teste. Der traff jeg på verdens hyggeligste ansatt Benjamin som nesten kom løpende da jeg dunket på kalipperen. Han hadde tydeligvis god peiling, og hadde tidligere utført motorbytte på en D3. Han hjalp til med å banke og teste, og jeg fikk nr om jeg ikke kom meg så lang. Cirkle K Hovland anbefales!! 

 

Uansett, jeg dæljet litt til ved påkjørselen til E18 etter Larvik, og så kom vi oss helt til Kristiansand uten varme bremser. Klarte å kun bremse en gang før jeg var hjemme, brukte command shift som det så fint heter ^_^

 

Hva tror dere? Holder det å børste rust i sporet til klossene og sjekke pinner, eller er det garantert stemplene og at jeg like godt kan kjøpe nye kalippere? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merker du vel fort når du prøver å presse stemplene inn igjen, går det tregt eller siter fast så må du gjøre noe med kaliperen. Jeg overhalte den ene på min med nye stempler, den har fungert fint et par tusen km nå.

 

Jeg har ikke opplevd bremser som henger på så ille som det du beskriver, men kan ikke helt skjønne at det bare er rustne glidepinner i så fall.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men visste ikke om det var noe som typisk skjedde på D3. Glidepinner heller enn stempler. Jeg åpner uansett opp for å se :)

 

Jeg har heller aldri hatt det så varmt før ved hengende bremser, men nå skjedde det i 110-sone, har kanskje noe med saken å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har relativt nye kalippere du kan få- hvor høyre har vært treg, venstre ok. Så kan du overhale om du vil. 
 

Jeg orket ikke tenke på det hele ferien, så bestilte alt nytt og oppgraderte til V8 skiver. Turer også rundt i Sverige, 7 timer hjemmefra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åisann, så snilt! Jeg sier ja takk til det, det var venstre side som hang hos meg :)

 

Så dumt at det ikke er så lenge siden jeg gav bort et par V8-skiver som ikke passet min bil. 

 

Jeg sender deg en pm. 

 

 

VBF! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg tid til å se på kalipperen. 

 

Det vsr ikke noe tvil (håper jeg :blink:), nedre glidepinne satt nesten fast, den øvre var helt løs og fin.

20220802_211504.jpg

 

20220802_211526.jpg

 

Stemplene så fine ut (syntes jeg), og sporene til klossene, som er så å si nye, var strøkne. 

 

Jeg fikk pusset pinne og hull til denne fin og ren, og satt inn med alu-fett-ish. Beskyttelsesstrømpe til pinne var helt fin og hel. 

 

20220802_212229.jpg

 

20220802_220043.jpg

 

Stemplene lot seg enkelt presse inn med egnet verktøy, og alt er pusset, rengjort og smurt. En test i garasjen viser at bilen ruller etter bremsing, bare på hellingen på gulvet som ikke vannet en gang har oppdaget... 

 

Satser på suksess. Prøvetur blir imorra eller torsdag. 

 

Finn bilen blant alt som ikke burde være i en garasje:

 

20220802_212048.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Atle! Fint med alt som har en årsak. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...