Gå til innhold

@le's D3 #2


@le

Anbefalte innlegg

  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

1 time siden, Timo@ skrev:

da verdiene ser ok, eneste som jeg har opplevd at om man plasserer ledninger ikke i midten av tangmeter da verdiene varierer. 

Det finnes markering på tangmeter for plassering.

 

Insjektorer kun være årsak. Da iidtool kan vise balansen til deg. 

Også sommer diesel? mulig? eller kondensat i tanken, om du har lite drifstof (mindre en 1/2 tanken på vinterstid).

 

Ja det er en slik markering, men jeg klarer ikke å holde det på plass mens jeg er inne å gløder :)

Sommerdiesel eller vann burde vel ikke ha noe å si akkurat for startøyeblikket? Når den kommer i gang, så går den jo rimelig fint?

 

1 time siden, Elchund skrev:

For en akademiker er det der svart magi, jeg hadde aldri fått målt noen ting med den greia der :D

 

Hvis ikke det er gløding, er batteriet i god stand? Motoren snurrer som den skal på startmotoren? I mitt hode er det neste kanskje å sjekke lavtrykks delen av drivstofftilførselen.

 

Mvh

Tron

 

Ja jeg mistenker også batteriet litt... Det er under to år gammelt, men fra BT. Kan kanskje være litt dårlig i kulda? Jeg sjekket ikke spenningen da jeg prøvde i -6, men jeg følte at starteren sveiv bra rundt. Lav spenning mens jeg gløder har jo nokså mye å si på effekten til glødepluggene...

 

57 minutter siden, lafterolf skrev:

Bytt glødeplugger jevnlig før de sveller ut.

En slitt glødeplugg gøder etter hvert lenger og lenger nedover skaftet og vil da svelle ut. Nye gløder på tuppen. 

 

De må være byttet på min for ikke altfor lenge siden, da verdiene er såpass bra. Det er vel aldri i havet en sjanse for at alle seks fungerer etter 230 000 km og 16 år?

 

Det eneste er den ene som kun trakk 9A i stedet for de ideelle 15A. Meeeen en litt slapp glødeplugg burde ikke hindre bilen i å starte? Så lenge de andre er ok?

 

Trikset med å varme opp tempsensoren skal jeg også prøve. Da tror bilen at det er varmt, og den justerer ikke insprøytning osv. Alle som har prøvd dette får start på første forsøk. Men....dette er ofte bare en løsning om man har døde glødeplugger. Det burde ikke hjelpe når de faktisk gløder, da skal jo forholdene ligge til rette for at bilen skal tenne som planlagt, med justert innsprøytning og hva nå annet den endrer på.

 

Nå skal jeg prøve følgende ( i kveld):

  1. Rense MAP. Enkelt og lite risiko for å tulle til noe.
  2. Sjekke injektorverdier ved oppstart, samtidig som jeg måler dieseltrykk og turtall. Burde stige synkront.
  3. Nå er bilen toppladet, skal sette den ut i "kulda" (ikke så kaldt lengre) og starte med superduperoppladet batteri, se om det er noen endring.
  4. Nå med oppladet batteri, måle strøm til injektorene igjen.
  5. Når bilen er brukt littstått noen dager uten lader, prøve å starte og da se på spenningen på batteriet. Samtidig også varme opp sensoren og se oppførselen.

 

 

Ja.... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet....men bytter man glødeplugger når ALLE virker? Jeg har lest side opp og side ned på disco3.co.uk, og alle nevner bare at man må bytte når noen begynner å dø... Men joda, jeg ser nytten og det lure i det. Hadde de bare vært litt mer tilgjengelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, @le skrev:

Nå skal jeg prøve følgende ( i kveld):

  1. Rense MAP. Enkelt og lite risiko for å tulle til noe.
  2. Sjekke injektorverdier ved oppstart, samtidig som jeg måler dieseltrykk og turtall. Burde stige synkront.
  3. Nå er bilen toppladet, skal sette den ut i "kulda" (ikke så kaldt lengre) og starte med superduperoppladet batteri, se om det er noen endring.
  4. Nå med oppladet batteri, måle strøm til injektorene igjen.
  5. Når bilen er brukt littstått noen dager uten lader, prøve å starte og da se på spenningen på batteriet. Samtidig også varme opp sensoren og se oppførselen.

 

  1. Renset MAP. Var ikke så veldig skitten, men renset av like vel. 
  2. Målt ved +8 grader. Bilen stod i garasjen, så det ble så varmt. 

På tomgang noen sekunder etter start, ser ikke galt ut:

Screenshot_20211130-151554_IIDControl.jpg

 

Ved gasspådrag, ser helt riktig ut:

Screenshot_20211130-151601_IIDControl.jpg

 

Dieseltrykk (rødt), RPM (fiolett(?)) og injektorer. Man ser motoren spinner opp over tomgangs-RPM raskt, og dieseltrykket kommer med en eneste gang, og holder seg:

Screenshot_20211130-151522_IIDControl.jpg

 

3. Ikke gjennomført ennå

4. Målt strømtrekk ved 8 grader og toppladet batteri:

- Strøm til venstre glødeplugger: 38,4A

- Strøm til høyre glødeplugger: 34,4A

De til venstre ble målt først. Vet ikke om det er grunnen til at det ble lavere verdi på andre siden, siden de allerede var varme. Venstre gikk iallefall opp fra 34A som det var igår. 15*3=45A, så da mangler jeg kun 6,6A.

5. Ikke gjennomført ennå. Nå står bilen ute, skal vel bruke den imorgen tidlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test ved minus 2 og bil ikke rørt på to dager:

Screenshot_20211201-074923_IIDControl.jpg

 

Dieseltrykket fyker opp med en gang, så ser bra ut i mine øyne. Men så klagde ikke bilen noe særlig heller. Litt ugjevn gange på tomgang, men det har den egentlig om sommeren også. 

 

Men injektor 4 (vet ikke hvilken sylinder det er, henger visst ikke nødvendigvis sammen) kompenserer vel litt mye? Se også neste bilde. 

 

Screenshot_20211201-075348_IIDControl.jpg

 

 

Ved oppstart idag fant jeg denne. Oppstart i minus 6, men med webasto som hadde gått i 30 minutter. Bilen startet med en gang, men hørtes ikke helt fornøyd ut...litt "brummende" liksom de første 5-10 sekundene. 

Cylinder 5 kan kanskje være injektor 4? Noen som har sett et system? 

 

Screenshot_20211206-081310_IIDControl.jpg

 

 

Ellers så ser jeg at jeg må få fikset webastoen. Fikk den igang på tredje forsøk på morgenen idag-heldigvis. Det var ikke rom for diagnose og sletting av koder og venting på bil som sovner igjen grunnet barnehagekjøring og jobb :)

 

Da jeg så startet bilen stopper jo webastoen igjen, bilen hyyyler jo stans til den når jeg låser opp dørene. Da jeg startet bilen prøvde bilen å starte webastoen tre ganger så jeg - uten suksess. Så da låste den seg. Bilen kom opp til 80 grader etter en stund, men det manglet varme merket jeg. Slettet feilkoder i fart og tenkte jajajaja. Da jeg kom til jobb brant den, så den hadde tydeligvis fått det til etter det. 

 

Så idag har jeg kjøpt en ubrukt Thermo Top C som har vært lagret i sikkert 15 år. Billig. Internett sier det er samme brennkammer som i Thermo Top V (som er i D3), så da har jeg deler om jeg ikke får renset den. 

 

 

Edit: Rettet til Thermo Top V i D3, skrev feil. 

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jepp jepp! Min feil, mente V! Endrer det i innlegget mitt for å ikke forvirre. 

 

Uansett samme brennkammer sier https://www.butlertechnik.com/ - tror jeg :)

 

Da har jeg googlet litt. Injektorene er nummerert etter "firing order" (tenningsrekkefølge). Utklipp fra Disco3.co.uk :

 

Screenshot_20211206-213037_Chrome.jpg

 

Forvirrende :rolleyes:

 

Det er også en del meninger om hva lave og høye verdier betyr. Noen mener at en injektor med veldig høy verdi ikke nødvendigvis er den som feiler, men at den kompenserer for DEN FORRIGE injektoren som gir for lite. Høres fornuftig ut, men jeg vet ikke. 

Mange anbefaler å bytte alle samtidig, for når de har byttet en eller to, så flytter bare feilen seg til alle er byttet... 

 

Det virker uansett som at dårlige injektorer er en fellesnevner når folk har startproblemer og ujevn gange ved kaldt vær. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte buring etter webastokjøring har min også. Har lest mye uten helt å skjønne hva, men tror det skyldes sensortrøbbel. 

 

Når jeg kjører w f.eks 20 min og starter, så kan bilen bure og ikke respondere på gasspådrag i kanskje et minutt. I minusgrader selvsagt.

 

Dersom jeg kjører w, så stopper jeg den og lar bilen stå noen minutter, så starter den fint. Akkurat som om en sensor da får "rett" tempverdi og gir det den skal av diesel og sånn. Kan f.eks eksosen fra w sitte rett ved føler for omgivelsesluft? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, kulien skrev:

Nevnte buring etter webastokjøring har min også. Har lest mye uten helt å skjønne hva, men tror det skyldes sensortrøbbel. 

 

Når jeg kjører w f.eks 20 min og starter, så kan bilen bure og ikke respondere på gasspådrag i kanskje et minutt. I minusgrader selvsagt.

 

Dersom jeg kjører w, så stopper jeg den og lar bilen stå noen minutter, så starter den fint. Akkurat som om en sensor da får "rett" tempverdi og gir det den skal av diesel og sånn. Kan f.eks eksosen fra w sitte rett ved føler for omgivelsesluft? 

Hm...skal vi prøve å finne sensor for omgivelsesluft i iid tool en dag? 

Jeg trodde bilen brukte vanntemp for å bestemme dieselmengde osv. Det er derfor man kan lure den til å tro motoren er varm ved å helle varmt vann på sensoren, for så å starte uten problemer? Da driver den ikke å reduserer dieselmengden og sikkert noe mer, og bilen starter fint, om enn kanskje litt rikt? 

 

Skal prøve det med å stoppe webasto noen minutter før jeg starter bilen en gang. Men...nå har jeg jo ikke lagt merke til buringen før, så kan ikke si noe sikkert. 

 

 

Noen andre som har det slik? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. 

 

Men er Evo og V samme? Når jeg søker på Thermo Top V på den siden får jeg samme som den andre linken du sendte. 

https://www.butlertechnik.com/search/thermo-top-v

 

Men ikke her nei... 

https://www.prokes-auto.com/kategorie/thermo-top-v-532168-3/

 

 

JaJa, den TT-C var så billig at jeg kan sikkert bruke den til noe annet gøy. 

 

 

Skal se litt på en sånn tester ja. 

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra når du er igang en kveld da, så skal jeg prøve å få kommet meg de få meterene opp til deg! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luddig test sett.... Der får man jo nye retur nippler om de originale i plast blir dårlig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, kulien skrev:

Si ifra når du er igang en kveld da, så skal jeg prøve å få kommet meg de få meterene opp til deg! ;-)

 

Jepp. Nå er bilen i garasjen på jobb resten av uka tror jeg, så det blir nok ikke med det første :)

 

9 timer siden, Elchund skrev:

Jeg ville vel testet dysene med noe slikt: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/dieseltester-common-rail-2000040924

 

før jeg ville begynt å bytte enkeltdyser. 

 

Mvh

Tron

 

Dette er vel et klassisk eksempel på et verktøy som de fleste kun bruker en gang :rolleyes: Noen som har et de er ferdige med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det står TT-V på den, så det er rimelig klart. Jeg ble bare lurt av søkeverktøyet til Butlertechnik og trodde det var samme brennkammer som C.

 

Husker at noen viste bilder av det verktøyet for ikke lenge siden ja. Ofte enklere å kjøpe nytt enn å styre med frakt osv for å spare en 100-lapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet mine injektorer med BT lekkasje-kit, og leste av verdier med Hawkeye. Etter å ha sett på det lett forvirrende skjemaet med cylindre vs injektorer har jeg funnet følgende «sammenheng»:

Injector som feilet hadde avlesning på over 1300 (cyl #3). Imidlertid fikk jeg feilkode på motsatt side (cyl #6). Etter bytte av injector på cyl3 forsvant feilkoden på cyl6, og motoren går fint.

…og i følge dine verdier ville jeg forventet å finne en mulig lekkasje på cyl#5 (injector 4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, aok skrev:

…og i følge dine verdier ville jeg forventet å finne en mulig lekkasje på cyl#5 (injector 4).

 

Kun pga den høye verdien? Hva slags feilkode fikk du injektor #6? Samme som meg?

 

På 6.12.2021 den 21.00, @le skrev:

 

Screenshot_20211206-081310_IIDControl.jpg

 

 

 

Jeg hadde kanskje tenkt slik siden jeg har feil på samme injektor som jeg har høy verdi på:

 

Jeg får feil på cyl#5, som er injektor 4 - dette er samme injektor med høy verdi, og som kanskje kompenserer for forrige injektor i tenningsrekkefølgen - forrige er cyl#2, injektor 3.

 

 

Pokker så forvirrende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, @le skrev:

Pokker så forvirrende :D

Jepp….:P 

 

Jeg fikk feilkode P0278 «Cylinder 6 Contribution/Balance Fault». Ingen feilkoder på cylinder 3, hvor jeg endte opp å bytte dysa. P0278 forsvant etter byttet. Like forvirrende:unsure:

Fikk tips om å gjennomføre manuell lekkasjetest. Den var ganske avslørende, og det var lett å diagnoseres problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aok skrev:

Fikk tips om å gjennomføre manuell lekkasjetest. Den var ganske avslørende, og det var lett å diagnoseres problemet. 

 

Ja, jeg får ta meg en tur innom BT. Ser jo greit ut, bare man liker å fikle på trange plasser. 

 

Idag har jeg feilsøkt på Webastoen. 

 

20211209_205454.jpg

 

Koblet først adapteren til ekstern 12V for enkelhets skyld. Fikk aldri kontakt. Så kom @Hakonbs inn fra sidelinjen og sa at det hadde han også gjort. Ikke lurt. Mååå koble til bilens batteri. Det funket, veldig rart. 

 

20211209_205502.jpg

 

Alt ser normalt ut, bortsett fra at flammevakten reagerer litt lite når den prøver å tenne. Den gir opp og sier feilkode 02, ingen start. 

Jeg tvangskjørte glødepluggen 100% i 60 sek så det røyk ut av luftinntaket. Da tente den på neste forsøk. 

Konklusjonen ble vel den samme som før...trenger rens eller nytt brennkammer. 

 

Til helga kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest sansynlig brennkamret må byttes, renset på min funker ikke med lav utetemperaturer. Etter jeg skiftet all funker som det skal. Det er manualen til webasto, side 301 beskriver oppstart med kurver, deretter viser test prosedyrer.

synes må være lignende bilde på PC

 

https://www.butlertechnik.com/downloads/Webasto_Heater_Thermo_Top_V_Workshop_Manual.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...