Gå til innhold

@le's D3 #2


@le

Anbefalte innlegg

Bilen blir bare brukt og fungerer glimrende.

 

Helt til igår da vi skulle hjem fra hytta i -6 grader. Da nektet Webastoen å starte, og bilen var helt enig med Webastoen. Kun et host hver gang jeg prøvde å starte. Den kom til slutt vha av litt gasspådrag og hissig kinning.

 

Webastoen hadde gått i lockout, og gjorde det igjen to ganger siden den ikke klarte å tenne. Jeg nullstilte den flere ganger etter at jeg hadde begynt å kjøre, og startet den igjen med flammeknappen på uret. Til slutt kom den, og idag til morgenen startet den da jeg ringte til den. Nå er diagnosekabel kjøpt inn fra en her på forumet, takk takk!

 

Men, det er vel glødepluggene som har konvertert til metallpinner med ledning tilkoblet? Altså døde... Vet at dette kan være en spennende jobb, men jeg vil helst ha en bil som starter når vi skal hjem fra hytta... 

 

Hva er enkleste måte å sjekke glødepluggene på? Jeg vet at de ohmes, det er ikke noe problem, men hvor er det enklest å koble seg til? Kan jeg lese dette av vha iid-tool forresten?

 

Disco med svetteringer foran på panseret idag morges:

20211129_085500.jpg

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 173
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Godt du kom igang igjen! 

 

Min webasto har også bestemt seg for å dø denne vinteren. Tidligere har det fungert å starte den med laderen påkobla sånn at den får nok spenning, men ikke denne gangen. Må kanskje opp og låne diagnosekabel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan:

 

Veldig gjerne! 

 

Iid-tool leser en del feilmeldinger, og sletter feilkoder på webastoen. Har du prøvd det først? 

 

Jeg regner med at kabelen kommer om noen dager. 

 

3 minutter siden, Jasswass skrev:

Den sikreste måten å sjekke glødepluggene er egentlig å funksjonsteste dem. Dvs. ta de ut og sette strøm på dem. Om de gløder opp kjapt så funker de, og om de ikke blir rødglødende kjapt så er det bare bytte. 

Takk for svar. 

 

Ser den, men måling av motstanden med de montert kan vel avsløre om de er helt døde eller ikke? 

 

Tenker at jeg ikke har lyst til å skru ut for mange hvis jeg ikke absolutt må... 

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, @le skrev:

Kjartan:

 

Veldig gjerne! 

 

Iid-tool leser en del feilmeldinger, og sletter feilkoder på webastoen. Har du prøvd det først? 

 

Jeg regner med at kabelen kommer om noen dager. 

 

Har ikke prøvd via IID tool enda nei. Skal prøve det først da. 

 

Jeg har liggende glødeplugger til TDV6 som ikke enda er montert om du trenger referanseverdier på motstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kulien skrev:

 

Har ikke prøvd via IID tool enda nei. Skal prøve det først da. 

 

Jeg har liggende glødeplugger til TDV6 som ikke enda er montert om du trenger referanseverdier på motstand. 

 

Iid-tool gir ikke detaljert info om feil, men sier noe. Du får iallefall låst den opp. 

 

Takk, det takker jeg trolig ja til - etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, @le skrev:

Takk, det takker jeg trolig ja til - etterhvert :)

Skal se det holder med 6 plugger fordelt på to biler. Ingen som får ut alle uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Glødeplugger testes med et tangamperemeter. Det er en bunt med tre ledninger helt øverst på hver sylinderrekke hvor du kan måle hva pluggene på den siden trekker. Hver plugg trekker mellom 10 og 15 ampere hver om de virker, med en gang du skrur på tenningen. Etter et minutt trekker de rundt 5. På min trekker venstre rekke akkurat 0 ampere, høyre rekke trekker 12 ampere. 1 - en- glødeplugg som virker med andre ord.

 

Venter på plugger fra avancedfactors.co.uk, så setter jeg i gang med å bytte.... B)

 

Mvh Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg målt, og jeg ble overrasket... 

 

Totalt høyre bank (1mV=1A):

20211129_213334.jpg

20211129_213342.jpg

 

Totalt venstre bank:

20211129_213452.jpg

20211129_213501.jpg

 

Hæææ, det er jo helt ok? Eller.... Ikke helt på trynet. 

 

En og en glødeplugg, ledningene fra venstre mot høyre (på den første satt jeg på tanga feil vei, derfor negativ benevning):

20211129_212616.jpg

20211129_212738.jpg

20211129_212847.jpg

20211129_213045.jpg

20211129_213148.jpg

20211129_213250.jpg

 

Den første er litt slapp, men de andre er jo rimelig ok? Ideelt sett skal det være ca 15A mener jeg å ha lest. Nå var det ikke helt oppladet batteri, så kan skylde 2-3 A på det. 

 

Hva kan da være årsaken til utrolig motvillighet til å starte i -6? Nok av strøm på batteri. Bilen kom bare med et host eller en slags tenning hver gang jeg prøvde, og slapp nøkkelen. 

Til slutt kom den, men motvillig. 

 

Idag hadde webastoen bare gått 15 min og drt var 38 grader i vannet. Da startet den med en gang, men det var ikke pen gange. Ikke gassrespons de første 5-10 sekundene. Så gikk den fint. 

 

Hmmmmm

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha tang amp rundt kun 1 ledning av gangen såvidt eg vet 

Kan ikke være gløde plugg ledninger du har på bildet, syntes de va vel tynne... 

 

Tror nok hver plugg vil trekke rundt 12 amp m 1 ohms motstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, så lenge det er DC og kun pluss så summeres verdiene :)

Du ser at summen passer bra med de individuelle verdiene. 

 

Det går ikke så mye effekt. 15A og 12V blir jo bare 180W. 

 

Hvis du ser på linken over så ser du at jeg er på riktig plass. Jeg kunne også se at en av ledningene gikk til en glødeplugg. 

 

Hva annet spiller inn på kaldstart tro...her må det googles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falsk luft, dårlig kompresjon er det mulig påvirkning i kulda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er målt på riktig sted, og verdiene ser veldig bra ut. Injektorer er en mulighet. Prøv med å lese liveverdier med IIDtool ved oppstart, injektorer og drivstofftrykk. Du kan ta opp grafen og se på den. om trykket stiger raskt til riktig verdi og om injektorene har greie verdier. Jeg vet ikke om f.eks. sprekker i intercooler slange vil gi mer utslag i kulda, eller feil på MAF/MAS.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Elchund skrev:

Det er målt på riktig sted, og verdiene ser veldig bra ut. Injektorer er en mulighet. Prøv med å lese liveverdier med IIDtool ved oppstart, injektorer og drivstofftrykk. Du kan ta opp grafen og se på den. om trykket stiger raskt til riktig verdi og om injektorene har greie verdier. Jeg vet ikke om f.eks. sprekker i intercooler slange vil gi mer utslag i kulda, eller feil på MAF/MAS.

 

Mvh

Tron

 

Takk. Jeg har lest litt på nett, og det ser ut som at verdiene bør ligge rundt 1000 ved oppstart, men kan ligge opp mot 1500 før man får feilkode. Ved gasspådrag skal injektorene ligge på 993/5 (som det stod).

Hvis en injektor har vesentlig høyere verdi enn de andre, er det trolig den som er dårlig (uten at det nødvendigvis har noe å si for problemet mitt).

 

Jeg tror ikke jeg har sprekk i en slange, bilen går uten et feilslag i time etter time. Ved hard akselerasjon er den med umiddelbart, og drar supert oppover i turtall. Ingen røyk (som jeg har sett).

 

24 minutter siden, Timo@ skrev:

forstår ikke hvorfor måler du mV? han på disco3 forumet brukt amp på tang. Vet du da omh motstand?

 

Det er kun fordi jeg bruker et Fluke tangamperemeter som kobles på et  Fluke multimeter. Da måler man spenningen som induseres i spolen i tangamperemeteret. 1mV tilsvarer 1A.

9 minutter siden, Elchund skrev:

Hehe, ikke jeg heller, godt sett @Timo!

Det er jo ampere du skal måle?

 

Mvh

Tron

 Se svaret jeg ga til Timo :)

 

 

 

For you Nonbelievers :D:

 

20211130_084610.jpg

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da verdiene ser ok, eneste som jeg har opplevd at om man plasserer ledninger ikke i midten av tangmeter da verdiene varierer. 

Det finnes markering på tangmeter for plassering.

 

Insjektorer kun være årsak. Da iidtool kan vise balansen til deg. 

Også sommer diesel? mulig? eller kondensat i tanken, om du har lite drifstof (mindre en 1/2 tanken på vinterstid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en akademiker er det der svart magi, jeg hadde aldri fått målt noen ting med den greia der :D

 

Hvis ikke det er gløding, er batteriet i god stand? Motoren snurrer som den skal på startmotoren? I mitt hode er det neste kanskje å sjekke lavtrykks delen av drivstofftilførselen.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...