Gå til innhold

@le's D3 #2


@le

Anbefalte innlegg

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Satt inn ryggekamera igår. Tok jo selvfølgelig lengre tid enn planlagt... 

 

Jeg forventet at klumpen med skiltlys og dørbryter skulle være litt motvillig til å komme av, og det stemte. Jeg byttet denne på den forrige D3 jeg hadde, og da var den allerede vrien å få av, på en fire år gammel bil... Det er de nedre fire skruene som er problemet. De er av stål, mutteren er av messing (?) og går gjennom aluminiumsbakluka... Irr og drit fører til at mutterene sviver i plasten, så man må egentlig bare dra den av når man har løsnet de tre mutterene som sitter litt lengre oppe. 

 

Jeg kaster jo veldig lite, så hadde den jeg byttet for 10 år siden :rolleyes:

 

received_2191863414289118.jpeg

 

Den var bedre enn den jeg tok av, men med defekt bryter. Jeg demonterte hele greia for å få ut den bryteren som fungerte, og flyttet over. 

 

received_896145297621757.jpeg

 

Skiltlysene på "den nye" var limt fast (festene var knekt på begge), men de to jeg hadde så ut som nye. Nå trengte jeg bare ett, men kjekt med et i reserve :rolleyes:

 

Ryggekameraet var fra aliexpress (https://m.aliexpress.com/item/547687773.html?trace=wwwdetail2mobilesitedetail&spm=a2g0s.12269583.0.0.41474c31VDI23h) og passet sånn ca... Jeg måtte file litt for å få inn pæreholderen (man bruker den originale), og makt måtte til for å få den inn der den skulle bo. Men da hang den bra. Jeg hentet strøm fra skiltlyset. 

 

Jeg tok av gummien på bryteren, og det var nok lurt. Der var det mye irr og vann... Jeg rensket ut og sprayet et tynt lag med lagringsolje på alt. Gummihetta fikk seg et tynt lag med silikonlim rundt kanten. 

Messing muttere ble satt tilbake i plasten, skruene ble pusset med stålbørste og irr rundt skruehull i bakluke ble rensket og satt inn med monteringsfett. Alt ble sauset inn i det egentlig... 

 

Det ble bra. 

 

IMG_20210508_164336.jpg

 

Man må av med dekselet over bakruta og det på venstre side. Her er det bare å dra. 

Dekselet nede (det store) løsner man bare fra venstre side, så får man plass nok. 

Jeg tok også av dekselet i taket, og løsnet dørpakninga nedover på venstre side. Da kan man dra ut dekselet der 12V-uttak osv er. 

 

Kabel ble trukket OPP fra bilsiden, gjennom venstre gummigjennomføring og ned til kamera. Stripset godt. For å få phonopluggen gjennom gjennomføringen til bakluka endte jeg opp med å først stikke en strips gjennom. Til denne tapet jeg fast en stiv ledning, som jeg hadde loddet fast i en ekstraledning som stikker ut av kabelen (lur egentlig, for å hente 12V fra andre steder). Jeg tok også krympestrømpe over phonopluggen for å få den litt mer aerodynamisk... 

 

Når kabel var lagt til kamera, og stripset godt, ble den trukket andre vei under taktrekk, ned langs siden og ut ved jekken (god plass når man tar av dørpakninga). Her stoppet ferden foreløpig, jeg må bruke en annen dag på å få den frem til skjermen. Tenkte å ta det samtidig som jeg bytter høyttaler til ryggesensorer (plassert bak samme deksel som jeg må løsne først for å komme videre).

 

Jeg fikk testet kameraet (tenkte det var lurt før jeg fortsatte...)

 

IMG_20210508_163709.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, ikke spør! 

 

Holdt på med det idag... Kuttet og klippet og loddet og styrt... Alt gikk etter planen helt til jeg skulle teste skjermen.

 

Tøtsj virker ikke på skjermen :angry: Tror det må være skjermen, har prøvd alt mulig. Den står bare i telefonmodus og viser tastaturet. Viser ryggekamera når jeg setter i revers da... Men responderer ikke i det hele tatt på trykk. 

 

Pokker altså. 

 

 

Noen som har en D4-skjerm til overs? 

 

IMG_20210509_203951.jpgIMG_20210509_204107.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt ny skjerm av en hugger. 

 

Den gamle (uten tøtsj) var datert 2011, mens den nye var fra 2009. Jeg flyttet over skjermen fra 2009-modellen til 2011-modellen for å få så nye kart som mulig. Inn i bilen...samme feil som før. Argh. 

Flyttet så skjermen tilbake pluss harddisken. Inn i bilen....nå virket tøtsj, men den kunne ikke finne noen kart. :wacko: Jeg tror diskene er Ata-låst.

 

IMG_20210512_203647.jpg

 

Sååå da ble det alle deler fra 2009-modellen. Man må jo modifisere chassiset til skjermen litt, så jeg tenkte jeg kunne flytte over dette til den fungerende skjermen. Det var ca 648 skruer... 

 

IMG_20210512_211451.jpg

 

Men til slutt ble det bra! 

Det fungerte veldig bra å bruke den originale ramma rundt skjermen, selv om jeg har to knapper uten funksjon der nå. 

 

IMG_20210516_073147.jpg

 

Ryggekameraet ble også bra. Det kunne kanskje vært vinklet litt lengre ned slik at jeg kunne sett hengerfeste, men det får jeg se om jeg gidder å gjøre noe med etterhvert. Jeg fikk også noen rare streker på skjermen da jeg testet kameraet i mørket. Jeg er litt usikker på om det er støy eller om det er baklysene som lyser inn på kameraet. Jeg skal lage litt kortere uskjermede ledninger inn på skjermen - etterhvert. 

 

Jeg har også fått satt på nye, strøkne, brukte baklykter. Dukket opp på finn og fikk de for 200,- pr stk. 

 

Så begynner å roe seg på skrubehovsfronten nå ^_^

Eller...kunne godt tenkt meg et nytt bremselys etterhvert. 

 

Ja forresten. Venter jo på ryggealarmen (høyttaleren), så den må monteres. Jeg fant den gamle mens jeg trakk kabelen til ryggekamera:

 

IMG_20210510_223636.jpg

 

Tok den ut og googlet delenummeret. Man får kjøpt kun innmat, det får bli neste gang... Den skal være 50 ohm, men det var brudd. Så bilen viser samme feilkode med høyttaleren frakoblet. 

 

 

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba igjen Atle! Skal bli gøy å se utbedringene etterhvert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. 

 

Idag var bilen på sauespa. Fluid film. 

 

Jeg hadde på forhånd tatt av plastskjørtene og reservehjul. Det dekselet under girkassa er allerede borte (om det skal være noe der?) 

 

Jeg tok av plasten på kanalene for jeg hadde noe rust der som jeg har flikket på. Hadde ute plastproppene som står tett i tett på utsiden av kanalene (skjult av plasten), og der har det aldri noen sinne vært noen å sprøytet rusthindrende midler. Kanalene er tre-delt, minst,så man må sprøyte fra både utside og innside. 

 

Da jeg kom hjem med det illeluktende dyret så la jeg meg selvfølgelig rett ned på bakken for å beundre verket. Da oppdaget jeg at det ikke er sprøytet inni kanalene fra utsiden, og heller ikke oppå den ramma som er over reservehjul. Var flere tørre steder under bilen, så jeg ble rett og slett skuffet. 

 

Imorgen tidlig blir det å ringe for å klage, og så skal de pent få lov til å forsøke en gang til. Jeg betaler ikke over 6000,- for noe jeg ikke er sikker på er bra. 

 

Sukk. Jeg som hadde gledet meg til å endelig få på plastskjørt og skvettlapper igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er prisene nå... 

 

Jeg var nede å klaget nå. De la seg heeeeelt flate og tok bilen inn igjen. Får den igjen imorra, da er den sikkert 50kg tyngre... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det på plass en ny eier der nede nå @le? Betalte rundt 4 sist gang, mener jeg. 

 

Godt å høre de tar ansvar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedbehandling

Prisgruppe 1 – liten personbil: Kr. 4 400,-

Prisgruppe 2 – de fleste personbiler (f.eks. Golf): Kr. 4 900,-

Prisgruppe 3 – store personbiler og små SUV-er: Kr. 5 500,-

Prisgruppe 4 – de fleste SUV-er: Kr. 6 290,-

Prisgruppe 5 – ekstra store biler: Kr. 7 490,-

 

Jeg prøver å se på andre firmaer, men ikke så lett å se prisene. Mange tar ekstra for å demontere innerskjermer osv... Vestford Antirust tar FRA 3700,- pluss 1800 pluss..... så ikke godt å si...

 

 

Kjartan: Vågsbygd bilverksted har kjøpt opp Engesland hvis det var det du tenkte på? Altså Fluid Film-delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk (før jeg klagde) med et vaskekort med verdi 1000,- pluss en sprayboks med Fluidfilm... Så prisene er ikke helt spikret nei :)

 

Nå har jeg fått melding om at bilen er ferdig igjen, så får se hva om jeg er fornøyd nå :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå er det iallefall mye sau under bilen... :lol:

 

Det ble supert++, så nå kunne jeg endelig få på kanalskjørt og nye skvettlapper. Fiklefiklefikle, men ble bra syntes jeg. 

 

IMG_20210520_220949.jpg

 

IMG_20210520_221007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Og skvettlappene ble jo også veldig kule! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja, ble 

10 minutter siden, kulien skrev:

Veldig bra! Og skvettlappene ble jo også veldig kule! 

 

 

Takk! Ja, jeg syntes det ble bra. Slutt på sprut oppover sidene nå :)

 

1 minutt siden, jorgenht skrev:

Oi- de skvettlappene har jeg ønsket meg en stund. Kjennes de bra ut? 

 

Ja, de er tunge og solide. Gode og solide (syrefaste) festemidler som følger med. Virker gjennomtenkt. Det eneste man må tenke på er at klipsmutterne (aner ikke hva de heter) på en 15 år gammel bil ikke nødvendigvis er i fabrikkny tilstand, så man bør ha noen nye i bakhånd ;) 

 

De var egentlig litt for dyre. Jeg kjøpte rett fra produsenten, og de legger jo ikke på norsk moms slik som ebay og mange andre gjør. Da får man et ekstra gebyr på alt fra transportselskapet. Men nå er de kjøpt og montert, så alt er glemt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg montert ryggealarmhøyttaleren. Jeg er dårlig til å ta bilder ser jeg... Men den passet rett inn, og den irriterende piiiiiipelyden fra instrumentpanelet ved tenning på forsvant. 

 

Virket gjorde sensorene også, for første gang siden jeg fikk bilen :)

 

Spørsmål: Virker de slik at det er enten eller? Ikke noe gradvis opptrapping når man nærmer seg noe? Kun pip når man når en viss avstand? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, virket som det bare pep hos meg, men får teste litt mer. 

 

Det går unna når fruen jobber kveldsvakt... 

 

Fikk byttet servoolje og reservoar i kveld. Gikk overraskende greit. 

 

Sugde ut av reservoaret med sprøyte med slangestuss på. Fylte så på nytt og svingte litt. Samme prosedyre en gang til. Ble lei av å ikke se forskjell på olja, så stakk hull i filteret for å komme helt ned med sugeslangen. Tok så ut reservoaret. 

 

IMG_20210521_205119.jpg

 

IMG_20210521_205129.jpg

 

Satt inn nytt, fylte opp, klemte på den største slangen til det ikke kom mer luft, og så svingte jeg avgårde igjen. Tømte tanken og fylte på igjen to ganger. Ble bedre, vanskelig å se etterhvert. 

 

Brukte vel 1,8 liter olje, så har 1,2 igjen. Tenker jeg bytter er par ganger til etter å ha kjørt litt. 

 

Utstyr i bruk:

 

IMG_20210521_212359.jpg

 

Resultat (det synlige) :

 

IMG_20210521_212404.jpg

 

 

God følelse :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...