Gå til innhold

@le's D3 #2


@le

Anbefalte innlegg

Ja, da var jeg tilbake med en D3 :)

 

Jeg hadde en D3 som jeg solgte for 10 år siden, og i mellomtiden har det vært Defender og noe unevnelig. Nå meldte behovet seg for mer plass og 7 seter, så da var det kun et valg. Heldigvis.

 

Eller å ha fulgt med på alt på Finn, FB og VBF, så dukket det jammenmeg opp en bil med riktig farge, utstyr og vedlikeholdshistorikk opp her i Kristiansand! DA var det å kaste seg over telefonen for å avtale beskuing og testkjøring - som endte opp med kjøp. Deilig.

 

Rett inn i garasjen selvfølgelig!

large.IMG_20210325_202455.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja, glemte jo de vitale mål. 2006-modell som er registrert i desember 2005. 230 000 km.

 

 

Med en gang bilen kom inn i garasjen så kom modifikasjonskløen. Ikke modifikasjon som i å gjøre noe med det lekre utseendet, men oppgraderinger av lite synlige ting.

 

Første prosjekt: Bytte deksel på nøklene. Fikk med nye hus som selger hadde kjøpt, men ikke gjort noe med. De originale måtte brekkes opp, mens de nye hadde en skrue. Nøkkelbladet måtte files litt for å få plass i vippefunksjonen (jeg kunne flyttet over den gamle, men ville ha alt nytt).

large.IMG_20210325_205917.jpg

 

En viss forbedring.

 

Første kjøretur avslørte at jeg har blitt altfor godt vant med ryggekamera....og samboeren mente det var noe jeg bare måtte fikse om ho skulle kjøre denne.

Så da var første steg å teste RRS-modusen på skjermen for å få til ryggekamera mest mulig originalt. 

 

large.IMG_20210326_205730.jpg

 

Det gikk smertefritt (men har ikke ryggekamera ennå). Etter å ha lest en del om dette så ser jeg at det ikke er helt ideelt, man mister f.eks. lysjusteringen på skjermen. Så det da dukket opp en RRS-skjerm fra 2011 på billigsalg var det bare å slå til. Denne har kartene innebygget i skjermen (harddisk), pluss alt alt av menyer er mer moderne. D4/RSS hadde også ryggekamera levert fra fabrikk (de kom aldri så langt med D3, selv om det ser ut til at de tenkte på det), så jeg kan få ryggekamera uten å kjøre i "feil modus" på skjermen. Det trengs litt kobling av plugger og utkobling av satnaven under førersetet, pluss litt fling på festet, men det skal være en grei jobb. Jeg venter på ryggekameraet (et slikt som står sammen med et skiltlys) og et par konnektorer før jeg setter inn skjermen.

 

Jeg har fått testet den på benken for å se at det er liv:

large.IMG_20210404_164834.jpg

 

 

Sammen med skjermen fikk jeg også med en RSS/D4 blåtannmodul, så tenkte å sette inn denne også for å få litt mer moderne BT-tilkobling. Det er så å si bare plug and play, den trenger kun 12V, jord og MOST-bussen flyttes rett over. 

 

Dette er hvordan den gamle BT ser ut på skjermen, den nye viser signalstyrke, kontakter og litt annet. Man får også muligheten for å ringe og betjene telefonen fra satnav-skjermen. Jeg skal komme med bilder når jeg er ferdig. Det ligger en prosedyre for hvordan bytte skjerm her på forumet.

large.IMG_20210330_104242.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ferdig ennå!

 

Vinterfelgene var fæle. Kraftig korroderte, så da var det på tide å prøve plastidippen jeg hadde liggende i garasjen. Det var veldig greit. 2,5 boks holdt til tre strøk på fire felger. Biltema var utsolgt for sin "gummimaling", så jeg stakk innom Thansen. De hadde (Duplicolor sprayplast), så det ble til sammen fem strøk på alle felger. Godt fornøyd.

 

large.IMG_20210328_135542.jpg

large.IMG_20210407_103252.jpg

 

 

Jeg fikk også på takboks (Thulebøylene fulgte med), syntes det ble bra (her er bilen på sommerdekk).

 

large.IMG_20210329_201711.jpglarge.IMG_20210329_201718.jpg

 

Jeg syntes dekkene er for store. 20" kan kanskje gå, men 285/50 subber ved full sving og litt flex. Mulig det er kun i skvettlappene, for jeg lurer på om de ikke er montert helt riktig. De stikker nokså langt ut i hjulbuen, og samler opp alt av sand og drit. Jeg har bestilt nye siden den ene allerede har falt av, bilde kommer når jeg har mottatt og montert.

 

Første tur med bilen gikk opp på påskefjellet med tre unger og masse bagasje. Merkelig tilfredsstillende å ha en Disco parkert foran hytta altså....måtte se litt på den støtt og stadig. Så utrolig mye finere enn den klumpen på siden.

 

large.IMG_20210401_180859.jpg

 

 

Dagens siste innlegg.

 

Erfaringsmessig visste jeg at det er lurt med vedlikeholdslading av batteriet på disse bilene. De er jo absolutt ikke glade i slitne batterier.

 

Så igår kveld monterte jeg en slik Ctek-dings. Passer sånn tålig bra inn i et hull i fangeren, her er den montert uten å lage hull eller noe. Kun presset hardt inn, og så er ledningene stripset godt fast helt opp til batteriet. Hadde helt glemt hvor praktisk det er å jobbe på disse bilene....kanskje det er fordi jeg hadde a-bar på den forrige D3-en jeg hadde når jeg tenker meg om...

large.IMG_20210406_221621.jpglarge.IMG_20210406_222447.jpglarge.IMG_20210406_221603.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

 

Ikke satt den inn ennå, jeg venter på en kabel/plugg.

 

Jeg bør vel gå til innkjøp at et sett med panelplugger/fester, de kommer sikkert til å sprute veggimellom når jeg tar av paneler... Noe slikt som dette kanskje? https://www.advancedfactors.co.uk/kit804-trim-clip-selection-box---discovery-3--4-rrs-frelander-2-evoque-1238394-p.asp

Finner det kanskje billigere på ebay.

 

 

Ellers så sitter jeg å tenker på understellsbehandling. Jeg skal bruke FluidFilm (får et firma til å gjøre det), men jeg lurer på hvor mye jeg bør fjerne av gammel Tectyl først? Jeg ser den sprekker, med rust under her og der. Særlig på kanalene. Sauefettet kryper jo bra, men kanskje best å få vekk mest mulig løst først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Blir vel en IID tool herifra etterhvert, kan slenge med på kjøpet. Må bare spre utgiftene utover månedene... 

 

Igår fikk jeg flushet girkassa med 15 liter olje, pluss byttet på transfer og begge diffene (e-diff bak). Godt å vite at det er gjort. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk ^_^

 

Ja det skal bli gøy å få til det. Når man plutselig får en 10 år eldre bil enn man hadde, så fremstår D3-skjermen fort utdatert. Nå ventes det bare på kabler... 

 

Noen som vet hvor configen skrives når man forteller bilen at den har ryggekamera? Den skjermen jeg har kjøpt hadde det tilkoblet originalt, men det er kanskje ikke i satnav-en at det settes? At det skrives i en annen ECU? 

I såfall må jeg ha IID-tool for å fikse det. 

 

Akkurat nå fikk jeg andre prioriteringer, men er snart igang igjen med arbeidet! :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å ha ekstra tid. Kikket litt rundt under panseret, og så at servoolje ikke var mye pen. 

 

Har søkt og funnet ut at det anbefales å bruke STC50519, f.eks herifra: https://www.island-4x4.co.uk/power-steering-colid-climate-fluid-genuine-stc50519-p-5928.html

 

Kjenner noen til om denne kan kjøpes mer lokalt? Lrbutikken har, men tenkte enda mer lokalt, type butikk? 

Går jo med litt når man skal flushe. 

 

Dere som har byttet, bytter dere tanken samtidig? Ser noen anbefaler det. Eller holder det å rense godt? 

 

Ellers så kom et Webasto ur/timer på døra her om dagen. Koblet til, resatte webastoen ved å nappe ut og inn strømplugg samtidig som jeg startet og stoppet med flammeknappen - vips! Fungerende webasto. :D

IMG_20210416_145444.jpg

 

Tror ikke den har vært startet på minst seks år da det luktet alvorlig brent tectyl etterhvert. Eksosen var tectylert, og det er minst seks år siden det ble utført... 

 

Fyrte gjorde den iallefall med noen livlige puff, og gikk 30 min uten noen nykker ^_^

Nå holder jeg på å koble opp uret rett ved håndbrekksknappen, skal legge ut noen bilder etterhvert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ur montert. 

 

IMG_20210417_194218.jpg

 

Trakk pluss, minus og buss frem til brenneren og hentet like godt strøm fra forsyningen til webastoen. 

 

Jeg har såpass gammel bil at jeg allerede har den røde ledningen i pluggen, dette er en etterlatenskap etter at det den første tiden etter lansering var mulig å sette timere i bilens menyer. Dette forsvant ved en oppdatering. 

 

Jeg loddet meg også inn på flammeknappen, og trakk frem et par ledninger til rommet over pedalene. Klart for fjernstyring :)

 

IMG_20210417_194201.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Thomas! Ja satser på at den holder ei stund også, og ikke bare ser fin ut... :rolleyes:

 

Det er ikke bare ferdigheter det står på, men også finanser...

 

IID tool, nye baklys, nytt bremselys, servoolje og tank fra England... Det bikker fort 10k da - nok en gang. Jeg tror nok lys blir utsatt til det er mer trengende. Iid-en trenger jeg vel ikke akkurat nå...eller hvis jeg legger godviljen til, så har jeg nok et behov... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikveld har jeg fått aktivert og trykket litt på IID-en som kom i posten :)

Heldigvis ingen overraskende feilmeldinger inne - tror jeg. Har ikke slettet det som lå inne ennå, måtte lese meg opp litt på hvordan eksportere osv. 

 

Fikk også montert D4-blåtannmodul. 

 

Dette hadde gått mye fortere hadde jeg ikke glemt igjen den gamle modulen som jeg la inn for bildets skyld... 

IMG_20210430_222532.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiai! Skal bli gøy å invitere deg på garasjekveld med min bil under lupen ser jeg. :) Gøy med oppgraderinger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg aktivert "cornering lights". Tre blink og klokke krever mer forberedelse da jeg må stå klar til å nappe ut sikringer om flashinga går galt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil på parksensorer på bilen. Bilen sier ifra med en gang den starter at det er feil på de foran, og at alt er deaktivert. 

Heldigvis ventet jeg med å feilsøke til IID-en dukket opp. Den sier at det faktisk er høyttaleren (piperen) til bakre sensorer som er død! Hvor lenge hadde man lett etter DEN feilen?!? Disco3.co.uk bekrefter at dette er tilfellet, at denne feilen viser seg som noe annet. 

 

Så nå er en høyttaler til en Ford bestilt. Samme dingsen, men billigere uten LR delenummer. 

 

En siste ting. 

Jeg har adaptive lys på bilen, men de er ikke i drift. Jeg prøvde å aktivere de i ccf, men da kom det bare en feilmelding (lys) i instrumentpanelet. Jeg så da at sikring og rele manglet. 

Men...er det noen som vet hvor hjernen til denne funksjonen er montert i bilen? 

Da jeg aktiverte "cornering lights" så kom disse med en gang, så de styres tydeligvis ikke av samme hjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på hå! 

 

Jeg kjøpte bare den første billige som dukket opp på ebay. 

 

Her er lr:

Screenshot_20210503_214151_com.ebay.mobile.jpg

 

Her er Ford:

Screenshot_20210503_214248_com.ebay.mobile.jpg

 

Var ikke denne jeg kjøpte (åpenbart), men en annen som sendte til Norge. Tar tid da når man skal ha det billigst mulig... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...