Jump to content
LRforum

Temperatursensor AMK KOMP. D3


Recommended Posts

Hei, sliter litt med luftfjæringen på Discovery3’en om dagen. 
Leste av feilkoder og sletter- men den kommer umiddelbart. 
 

Det jeg kan finne om feilkoden ellers på nett løser seg ved bytte av kompressor stort sett. Min er 3 år og 30’km omtrent. Føler ikke for å bytte/renovere riktig enda. 
Temperatur og spenning er nevnt- og fulladet batteri samt lang kjøretur gjør ingenting. 
Så før jeg plukker rundt på ledningsnettet og måler ut om det finnes brudd- er det noen med en løs sensor og måleapparat som kan måle denne for meg? 
E395DBC7-D42B-4F69-9DED-8F1AD4409A43.jpeg

Sitter skrudd fast på toppen av kompressoren. 
Jeg får om lag 4kOhm når jeg måler- men den varierer jo litt. Og går litt ned om jeg varmer den med hånda. Garasjen er kanskje 5-10gr.

 

56674A9C-03F6-49E5-87BD-7D90FFEE74AB.png

Feilkoden er denne.  
 

Mvh Jørgen. 

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor alle koblingsstykkene ligger på bilen? Går noe av ledningene fra kompressoren innom den store koblingsblokka ved reservehjulet? Eller er det først ved i hjulbrønnen på venstre side de dukker opp? 

Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Timo@ said:

Screenshot 2021-04-07 204029.jpg

Denne fant jeg- men i og med jeg måler 4 kilo-Ohm (4000 Ohm) så passet liksom ikke løsningen. 
Kilo Ohm er i hvertfall i nabolaget til følere som ofte er brukt til temperatur. Les:termostater. 
 

Link to post
Share on other sites

Vet du hvor mye du skal måle? Motstand altså? 4Kohm høres jo mer riktig ut enn 0,4 ohm som beskrevet i teksten over. Det er jo kortslutning - som han også fant ut. 

Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, @le said:

Vet du hvor mye du skal måle? Motstand altså? 4Kohm høres jo mer riktig ut enn 0,4 ohm som beskrevet i teksten over. Det er jo kortslutning - som han også fant ut. 


Det som er problemet. Finner ikke hva det egentlig skal være av motstand noe sted. Og jeg har ingen ny sensor å sammenligne med. 
 

Hadde jo vært kjempe om noen hadde en reserve å måle på. 
 

Nå har jeg målt ut de fire ledningene som går fra Suspension modul og bak til kompressor. Alle er hele og uten brudd. 

1 minute ago, Timo@ said:

jeg mener at det skrevet kabbelbrudd som du må søke

 

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at begge sensorene på AMK hadde samme verdi. 

Mål den andre, så har du en indikasjon

Link to post
Share on other sites

Vet du hvor tempsensoren er koblet? Hvor går kablene, hva måler på motstanden? 

Ikke lysten på å demontere kompressoren på bilen, men om sensoren går innom en kontakt jeg kan måle på så kan jeg hjelpe. 

Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, YMK said:

Mener å huske at begge sensorene på AMK hadde samme verdi. 

Mål den andre, så har du en indikasjon

Det var nytt for meg. I kulda i garasjen måler jeg 14k på den som sitter i kompressorhuset og den som sitter boltet fast på toppen gir meg 10-14k varierer veldig. 
 

12 minutes ago, @le said:

Vet du hvor tempsensoren er koblet? Hvor går kablene, hva måler på motstanden? 

Ikke lysten på å demontere kompressoren på bilen, men om sensoren går innom en kontakt jeg kan måle på så kan jeg hjelpe. 

Sitter to konnektorer under der- en er power via releet og en er følere. A98CCC90-DACB-4C24-A0BE-D675337A0D2E.jpeg

Kontaktenden fra kompressoren har pinner- så lett å måle på. Du ser greit hvilke som hører sammen på tykkelsen av lederene. 
No pressure altså. Pun intended. 
 

Link to post
Share on other sites
29 minutter siden, jorgenht skrev:

Sitter to konnektorer under der- en er power via releet og en er følere. A98CCC90-DACB-4C24-A0BE-D675337A0D2E.jpeg

Kontaktenden fra kompressoren har pinner- så lett å måle på. Du ser greit hvilke som hører sammen på tykkelsen av lederene. 
No pressure altså. Pun intended. 
 

Dette finner jeg under dekselet under kompressoren? Kan ta en titt imorra. 

 

Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, @le said:

Dette finner jeg under dekselet under kompressoren? Kan ta en titt imorra. 

 

Ja, det bør du finne der. Takk. 

Link to post
Share on other sites

Ja.... Den på motoren måler jeg til 22 ohm ved 18 grader celsius. Den på kompressorhuset måler jeg ikke noe på. Eller kanskje rett over 2Mohm, men der stopper multimeteret mitt.

 

Fant også ut at dekselet til kompressoren originalt er festet med tre skruer. Det var to igjen da jeg begynte, nå er det kun en igjen... Skal det være et slags klips der skruene skal festes i ramma?

Edited by @le
Link to post
Share on other sites
29 minutter siden, @le skrev:

Ja.... Den på motoren måler jeg til 22 ohm ved 18 grader celsius. Den på kompressorhuset måler jeg ikke noe på. Eller kanskje rett over 2Mohm, men der stopper multimeteret mitt.

 

Fant også ut at dekselet til kompressoren originalt er festet med tre skruer. Det var to igjen da jeg begynte, nå er det kun en igjen... Skal det være et slags klips der skruene skal festes i ramma?

 

Da har du synderen din. 

Om du ikke er redd for kompressoren din kan du som en test bruke signalet fra den andre sensoren på begge inngangene

Link to post
Share on other sites

@YMK Nå blander du oss litt ;)

 

@@le Takk for at du målte- litt usikker på om resultatene dine hjalp. I og med at jeg måler flere kilo Ohm på mine. 
Ja, skal sitte klips i det firkanta hullet. 
 

Da fortsetter feilsøkingen i kveld. Kommer nok til bunns i det til slutt :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg gjorde bare en test, og jeg har ingen feilmeldinger. Iallefall før nå...tør nesten ikke starte bilen nå :blink:

 

Jeg vil si at rundt 20 ohm ikke er en urealistisk verdi på en tempsensor?

Link to post
Share on other sites

De fleste jeg har vært borte i er i Kilo-Ohm området. Men det er vanlige hus-termostater. Jeg har en reservekompressor- men den mangler føleren som er skrudd på huset på toppen. Skal måle på motoren på den en gang til- da den er relativt ubrukt. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Da retter jeg meg- målt på nytt idag, 14 Ohm og 13,5 Ohm. Ikke kilo. Lurer på hva som går av instrumentet mitt. 
 

Tilsvarende resultat på dele-kompressoren. Så da bør jeg friskmelde sensorene. Rart- iidtool viser 199Gr C når jeg er inne å kikker på temp. Uansett om kompressoren er varm eller kald. 
Jeg får skru sammen og se hva som skjer nå. 

Link to post
Share on other sites

Da er det vel kanskje ledningsbrudd? Får du det samme om sensorene ikke er koblet til? 

 

 

Hva skjer med min daaaaa? Jeg har ikke diagnose, så jeg har vært lykkelig uvitende - til nå. 

Link to post
Share on other sites

Finner ingen ledningsbrudd- har ringa ut ledningene som går bakover. 
 

Håper jeg rekker å sette sammen nok til å starte opp og forsøke litt mer i kveld.. 

Link to post
Share on other sites

Oppgjørets time. 
 

Sensoren som er boltet fast på toppen. Ser for mitt trente elektrikerøye ut som en kabelsko med krymp over. 
 

B9288C75-591F-40CB-BD75-60CFDC4B550B.jpeg984D5A0C-7B98-47CD-8958-697C10852196.jpeg

Og inneholder denne lille rakkeren, med noe epoxygreier rundt. 
Sikkert kommet inn vann eller noe, gudene vet. 
Åpnet opp- passet på at de blanke bena på motstanden ikke berørte hverandre og prøvde på bil. 
1D73073B-1686-4834-87A2-3F80667D06C0.png

Resultat. 
 

Krympet sammen med småkrymp og greier- så virker det enn så lenge. Tar med nytt ledningsnett/sensor på neste bestilling. 
 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...