Gå til innhold

Disco 4. 6 eller 8 trinns grikasse.


DSQN5

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er på utkikk etter ny bil, og LR D4 har segla opp som ein favoritt. Kikkar litt på finn (er ikkje mykje å velja i), og i den forbindelse lurer eg litt på korleis eg kan identifisere om det er ein bil med 6 eller 8 trinns girkasse? Var det slik at dette vart skifta for alle frå og med ein dato? For eksempel slik som denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213139302

 

Ellers nokon som har erfaring med D4 som familiebil? :) S-Maxen har godt med plass, men dug ikkje heile vegen fram til hytta dessverre.

 

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte kom vel i 2012. Har en 2011 og er ikke klar over noen store forskjeller bortsett fra girkassen og usikker på hvor stor forskjell det egentlig er.

Eneste jeg savner er muligheten til å oppgradere til Dab+ :)

 

(2012 modellene kunne også komme med stop/start funksjon og savner ikke akkurat det :D )

 

Tema har visst vært oppe før: 

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristande å kommentere D4 som fameliebil. 

Her er det sjølvsagt mange meiningar, men eg ser ikke for meg at det er mange over den på lista når det gjeld kombinasjon av eigenskapar. Eg har ikkje noko erfaring med S-Max, men samanlikna med Discovery, så ser det nokså smått ut... ^_^ Og Discovery har nokre andre ess i ermet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mykere skifting på ZF_8HP vs ZF_6HP men den kom vel også sammen med overgang fra TDV6 til SDV6 motor og derav litt mere hestekrefter (stemmer ikke det da tro?). Merket det ikke med en gang - forskjellen kom liksom litt krypende på meg de første dagene og nå kjenner jeg forskjellen. 

 

Mer om kassene her https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_6HP_transmission vs https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission. Motorvariantene finner du mer om her https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_AJD-V6/PSA_DT17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert og takk for tilbakemeldinger. Då tolker eg det slik at så lenge girspaken er erstatta med hjulet, så kan ein sikkert sei at det er 8-trinn?

 

Verkar ellers som det ikkje er så stort omsetnad på desse bilane? Er i alle fall langt mellom dei på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-trinns kassen har heilt elektronisk styring, altså ikkje mekanisk forbindelse mellom betjening og kasse slik som på 6-trinn, så ja hjul og spak er eintydig.

Når det gjeld TDV6 og SDV6, så er begge brukt på like 3-litrar ein periode. Antar "S"-en kjem av Sequentiel, altså to turboar, der den eine kjem inn over 2500-2800 rpm (2,7 literen har kun ein turbo og er TDV6). Men iallfall 2010-2011 modellar 3-liter er også levert med TDV6 på bakluka utan at det er nokon annan motor enn dei som har SDV6. 2012 modell kom med 256hk og då er det SDV6 på alle (trur eg, kanskje med unntak av bilar i andre marked?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt D3 med 6 trinns og D4 med åtte trinns, ca. 250.000 km med hver og forbruket med 8 trinns ligger nesten 2 dl under pr. mil. 1,0 vs. 0,8 med min kjøring.

Noe av dette kan selvsagt skyldes at D4 har kraftigere motor.

D4(3,0 liter) med sekstrinns kasse har ca. 10 hk mindre av en eller annen grunn, kanskje dreiemomentet i 3 literen ble for kraftig for kassa og motoren ble nedjustert litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-kassen er bygd på ein annan måte med mindre tap, så det er nok ein av grunnane til redusert forbruk.

3-literen er meir moderne enn 2,7, særleg på innprøytinga og brukar mindre drivstoff. At den er sterkare og går lettare bidreg nok også. Både 245 og 256 hesters -versjonene har vel 600Nm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, isak skrev:

Treliteren kom også i en TDV6 utgave - nedtrimmet versjon med 211hp og 520nm.  Den hadde en ZF 6HP28 gearboks.   B)

Jeg har 211hp versjonen 2012mod og den har 8 trinns kassa. Iallefall telles det til 8 når man girer manuelt så da tar jeg det for god fisk:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Norwegianwood skrev:

Jeg har 211hp versjonen 2012mod og den har 8 trinns kassa. Iallefall telles det til 8 når man girer manuelt så da tar jeg det for god fisk:P

 

Åtte inkl mellomgass?  Du jeg fant en tabell på wiki - og wiki skal man visstnok ikke ta for god fisk hver gang...  Byttet sannsynligvis over til åttetrinns på TDV6 utgaven når SDV6 kom med åttetrinns kasse i 2012...  B)

gearbox.JPG

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, motom skrev:

Merkelig det der for jeg har en 2011 med 3.0, 245hk og sekvensielle turboer. Står Sdv6 bakpå og tror ikke det er noe forrige eier har satt på selv...

 

Det høres rett ut. En enkel oversikt over de forskjellige dieselmotorene med girkasse og benevnelse på bakluken:

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...