DSQN5 Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Hei, Er på utkikk etter ny bil, og LR D4 har segla opp som ein favoritt. Kikkar litt på finn (er ikkje mykje å velja i), og i den forbindelse lurer eg litt på korleis eg kan identifisere om det er ein bil med 6 eller 8 trinns girkasse? Var det slik at dette vart skifta for alle frå og med ein dato? For eksempel slik som denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213139302 Ellers nokon som har erfaring med D4 som familiebil? S-Maxen har godt med plass, men dug ikkje heile vegen fram til hytta dessverre. Takk for hjelp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Vet ikke når de skiftet, tror det var i 11/12. Uansett, 6 trinns har girstang, og 8 trinns har vriknott. Som på den du har linket til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 (endret) Skifte kom vel i 2012. Har en 2011 og er ikke klar over noen store forskjeller bortsett fra girkassen og usikker på hvor stor forskjell det egentlig er. Eneste jeg savner er muligheten til å oppgradere til Dab+ (2012 modellene kunne også komme med stop/start funksjon og savner ikke akkurat det ) Tema har visst vært oppe før: Endret 6. april 2021 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Den annonsen du linker til der er så langt jeg kan se en 8-trinns kasse. Det enkleste å se det på er hjulet for girvalg. 6-trinns hadde spak. Jeg mumlet vel noe om det i tråden som @motom linket til over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Fristande å kommentere D4 som fameliebil. Her er det sjølvsagt mange meiningar, men eg ser ikke for meg at det er mange over den på lista når det gjeld kombinasjon av eigenskapar. Eg har ikkje noko erfaring med S-Max, men samanlikna med Discovery, så ser det nokså smått ut... Og Discovery har nokre andre ess i ermet også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
karsteb Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Litt mykere skifting på ZF_8HP vs ZF_6HP men den kom vel også sammen med overgang fra TDV6 til SDV6 motor og derav litt mere hestekrefter (stemmer ikke det da tro?). Merket det ikke med en gang - forskjellen kom liksom litt krypende på meg de første dagene og nå kjenner jeg forskjellen. Mer om kassene her https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_6HP_transmission vs https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission. Motorvariantene finner du mer om her https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_AJD-V6/PSA_DT17 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 7. april 2021 Del Skrevet 7. april 2021 Gikk over til en D4 med 8 trinn i vinter og vil si at det er en vesentlig forskjell i positiv retning kontra 6trinn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DSQN5 Skrevet 7. april 2021 Forfatter Del Skrevet 7. april 2021 Supert og takk for tilbakemeldinger. Då tolker eg det slik at så lenge girspaken er erstatta med hjulet, så kan ein sikkert sei at det er 8-trinn? Verkar ellers som det ikkje er så stort omsetnad på desse bilane? Er i alle fall langt mellom dei på finn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 7. april 2021 Del Skrevet 7. april 2021 8-trinns kassen har heilt elektronisk styring, altså ikkje mekanisk forbindelse mellom betjening og kasse slik som på 6-trinn, så ja hjul og spak er eintydig. Når det gjeld TDV6 og SDV6, så er begge brukt på like 3-litrar ein periode. Antar "S"-en kjem av Sequentiel, altså to turboar, der den eine kjem inn over 2500-2800 rpm (2,7 literen har kun ein turbo og er TDV6). Men iallfall 2010-2011 modellar 3-liter er også levert med TDV6 på bakluka utan at det er nokon annan motor enn dei som har SDV6. 2012 modell kom med 256hk og då er det SDV6 på alle (trur eg, kanskje med unntak av bilar i andre marked?). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TeRRje Skrevet 7. april 2021 Del Skrevet 7. april 2021 Har kjørt D3 med 6 trinns og D4 med åtte trinns, ca. 250.000 km med hver og forbruket med 8 trinns ligger nesten 2 dl under pr. mil. 1,0 vs. 0,8 med min kjøring. Noe av dette kan selvsagt skyldes at D4 har kraftigere motor. D4(3,0 liter) med sekstrinns kasse har ca. 10 hk mindre av en eller annen grunn, kanskje dreiemomentet i 3 literen ble for kraftig for kassa og motoren ble nedjustert litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 7. april 2021 Del Skrevet 7. april 2021 8-kassen er bygd på ein annan måte med mindre tap, så det er nok ein av grunnane til redusert forbruk. 3-literen er meir moderne enn 2,7, særleg på innprøytinga og brukar mindre drivstoff. At den er sterkare og går lettare bidreg nok også. Både 245 og 256 hesters -versjonene har vel 600Nm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 7. april 2021 Del Skrevet 7. april 2021 Treliteren kom også i en TDV6 utgave - nedtrimmet versjon med 211hp og 520nm. Den hadde en ZF 6HP28 gearboks. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 7. april 2021 Del Skrevet 7. april 2021 3 timer siden, isak skrev: Treliteren kom også i en TDV6 utgave - nedtrimmet versjon med 211hp og 520nm. Den hadde en ZF 6HP28 gearboks. Jeg har 211hp versjonen 2012mod og den har 8 trinns kassa. Iallefall telles det til 8 når man girer manuelt så da tar jeg det for god fisk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 (endret) 21 timer siden, Norwegianwood skrev: Jeg har 211hp versjonen 2012mod og den har 8 trinns kassa. Iallefall telles det til 8 når man girer manuelt så da tar jeg det for god fisk Åtte inkl mellomgass? Du jeg fant en tabell på wiki - og wiki skal man visstnok ikke ta for god fisk hver gang... Byttet sannsynligvis over til åttetrinns på TDV6 utgaven når SDV6 kom med åttetrinns kasse i 2012... Endret 8. april 2021 av isak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 (endret) Merkelig det der for jeg har en 2011 med 3.0, 245hk og sekvensielle turboer. Står Sdv6 bakpå og tror ikke det er noe forrige eier har satt på selv... Endret 8. april 2021 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bue Skrevet 8. april 2021 Del Skrevet 8. april 2021 2 timer siden, motom skrev: Merkelig det der for jeg har en 2011 med 3.0, 245hk og sekvensielle turboer. Står Sdv6 bakpå og tror ikke det er noe forrige eier har satt på selv... Det høres rett ut. En enkel oversikt over de forskjellige dieselmotorene med girkasse og benevnelse på bakluken: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.