Gå til innhold

Lodde-fittings til kobberrør. Helt "ut" nå?


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal til å endret litt på et utvendig røropplegg på hytta i forbindelse med oppgradering. Her har alle forbindelser på kobberrørene vært loddet i sin tid. Har selv loddet litt på slike og har ingen problemer med å gjøre de nødvendige endringene selv. Sist gang jeg gjorde noe slik, handlet jeg det meste av fittings og rør via en norsk nettbutikk for enkelthetens skyld. Når jeg gjør et søk rundtomkring nå, så virker det nesten umulig å finne loddefittings. Fant det meste av basic fittings som restesalg på nettbutikken til Clas Ohlson, men å finne tippunions/ påloddbare gjengeunions ser umulig ut. Er dette med lodding av kobberrør noe som nå er helt på vei ut? Forstår det på nybygg, men det er vel fortsatt mye gammalt som skal renoveres/repareres iblant? 

Slik jeg ser det nå, så må jeg nok lodde alle rørskjøter/bend/T-forbindelser men terminere endetilkoblingene med klemringsfittings og støttehylser. Sikkert likegreit, men har en bedre magefølelse på en skikkelig lodding.

 

Noen gode råd å hente fra O-vide universal forum? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, GuttormG skrev:

Ehhh, nei?

 

Feks https://www.billigvvs.no/Tekniske-installasjoner-Roer-roerdeler-Metallroer-deler-Kobberroer-lodde-deler.html

 

 

Men tipper det er minst 10 steder i Sandnes du får kjøpt det du trenger over disk i dag.

Se der ja, takker.  Der er det meste som trengs. Har kommet over denne siden og etpar andre, men felles for de fleste er at det er "fornorskede" utelandske selskaper sin nettbutikk. Egentlig ikke noe i veien med dette, men stusser som sagt over at jeg ikke finner slike deler hos rene norske nettbutikker.

 

Finner helt sikkert mye av det jeg trenger over disk lokalt, men erfaringen er at dette koster blod og at det da er like greit å handle via nett først som sist. 

 

Blir vel en bestilling fra ovenstående nettside når jeg har fått oversikt over hva jeg trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rørleggere bruker pressbakker på fittings nå. Om det er bedre vet jeg ikke- men det er i hvert fall det som blir benyttet rundt forbi på byggene vi er innom å jobber på. 
Åpent røropplegg og renovering selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelrøreren her på 72 har loddefittings så det holder for en generasjon til.

Han trappet egentlig ned på lageret sitt men andre avsluttet karrieren før ham og da kom ekorngenet fram.

Har du komplett liste kan jeg jeg sikkert bidra. Nett osv er upløyd mark.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GuttormG skrev:

Om en skal ha endel deler anbefales handel fra UK. Sånt er billig der.

 

Bra tips.Men bruker de millimeterdimensjoner?

Jeg har bygd hele fyranlegget mitt selv. Ca 190 loddepunkter i trinn 1, ca 120 i trinn to ( gulvvarme )

Sentralvarmesystemet mitt er sveiste damprør, knabba fra en eller annen fabrikk antar jeg. De har stått her 4 generasjoner, tåler sikkert 10 til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddefittings er tingen, men det er viktig å bruke riktig loddetinn for at det skal holde over tid, dvs, med sølv og uten bly. Også viktig å tørke over og vaske av etter lodding for å fjerne flussmidel, ellers blir det fort grønne flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...