Gå til innhold

Jada! Nå igjen. Luft i diesel Td5


tiopet

Anbefalte innlegg

Selv med nye dieselrør var det ingen bedring i luft problematikken.

Da må 15P toppen fra 2004 modell ha en sprekk et sted.

 

Så et annet brukt 15P topplokk og 15P ecu kommer min vei snart.

Alt av pakninger for topp skifte er på lager.

 

Har i dag klipt ledningene på kontakten til dyser, på det nye ledningsnettet fra 2004 motoren og loddet dem sammen igjen for å forhindre oljesig.

Loddet like godt nede på kontakten til ECU også, som en dobbelsikring.

Da får jeg nå oppgradert ledningsnettet fra EU2 10P motor til EU3 15P motor.

 

20211111_135916.jpg

 

Krympet på strømper med lim

20211111_140359.jpg

 

Surret med el-teip slik den var før lodding

20211111_140722.jpg

 

Og ECU kontakt fikk samme behandling

20211111_150556.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Godt jobba! Håper du har bedre lykke med ny brukt topp enn den forrige. 

 

Dumt spm., men er tanken at olje ikke vil klare å migrere forbi loddingene fordi det ikke er lenger er hulrom mellom kobbertrådene som kapilærkreftene kan jobbe med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jasswass skrev:

Dumt spm., men er tanken at olje ikke vil klare å migrere forbi loddingene fordi det ikke er lenger er hulrom mellom kobbertrådene som kapilærkreftene kan jobbe med? 

 

11 minutter siden, gautes skrev:

Jeg er også spent på den løsningen.

Satser på erfaringsmelding etterhvert.

 

 

Fikk tips om lodding fra en på forumet her.

Har da googlet problemet til øya ble tårevåte, og flere har gjort det uten å få noe oljesig siden.

Så ja det er for å stoppe kapilærkreftene, eller veke effekten som noen kaller det også.

Har også fylt selve øvre del av kontakten inni toppen med sikaflex, for den ligger å bader i olje under kjøring. Gummien rundt ledningene der sveller og slipper forbi olje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, gautes skrev:

Da må jo oljen finne andre rømningsveier....:P

Nettopp, da må den jo bare dryppe ut fra selve kontakten under toppen og ikke havne lenger ned i systemet :lol:

 

Hvis ikke man har et lite overtrykks problem og oljedamp retur ventilen er tett eller ikke virker lenger.

Leser om mange på utenlandske forum som bytter den ofte, som en del av stor-service.

Kan den være en liten luring som lurer mange av oss til å bytte dyse-ledningsnett inni motor ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du få løst dine problemer @tiopet.

Jeg lurer på om noen har satt en trykkmåler på diesel regulatoren. Dvs. finnes en passende T-fitting som kan skrues på mellom høytrykks/lavtrykks rør og regulator/eller filterbrakett og påmonteres trykksensorer. Kunne godt tenke med at kunne overvåke diesel trykk fra kabinen, evt. med en bryter mellom høy og lav trykk (dvs. to trykksensorer). Eller finnes der en brukbar std. løsning på dette fra Paddocs eller lignende. Diesel pumpen er jo kjent for at bli ustabil over tid. En måler på høy/lav vil i hvert falt hurtig kunne frikjenne (eller omvendt) pumpen.

Til ex noe ala denne sensor https://www.speeding.no/p/motorstyring-og-el/motor-kontroll/sensor/trykksensor/bosch-trykk-og-temperatursensor-10bar-140-.html?gclid=CjwKCAiAp8iMBhAqEiwAJb94z0V6xxclX7eK4e8rjCDbcw6SPgJvTUKNMj0Unbomvoo2raVYoSGT4xoCcnwQAvD_BwE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kjartanb skrev:

Håper du få løst dine problemer @tiopet.

Jeg lurer på om noen har satt en trykkmåler på diesel regulatoren. Dvs. finnes en passende T-fitting som kan skrues på mellom høytrykks/lavtrykks rør og regulator/eller filterbrakett og påmonteres trykksensorer. Kunne godt tenke med at kunne overvåke diesel trykk fra kabinen, evt. med en bryter mellom høy og lav trykk (dvs. to trykksensorer). Eller finnes der en brukbar std. løsning på dette fra Paddocs eller lignende. Diesel pumpen er jo kjent for at bli ustabil over tid. En måler på høy/lav vil i hvert falt hurtig kunne frikjenne (eller omvendt) pumpen.

Til ex noe ala denne sensor https://www.speeding.no/p/motorstyring-og-el/motor-kontroll/sensor/trykksensor/bosch-trykk-og-temperatursensor-10bar-140-.html?gclid=CjwKCAiAp8iMBhAqEiwAJb94z0V6xxclX7eK4e8rjCDbcw6SPgJvTUKNMj0Unbomvoo2raVYoSGT4xoCcnwQAvD_BwE

 

Tusen takk.

Skulle ikke forundre meg om den sensoren passer rett i samme gjenge hull som temp føleren som faktisk sitter i trykkregulatoren.

Har noen løse regulatorer og følere liggende på lur. Skal prøve å huske å måle gjengene en dag.

Noen som vet måleområde for temp føleren som sitter der? Er de like så det bare å bytte og strekke ledninger for diesel trykk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da gjør jeg et forsøk til.

Tar ut de svarte 10P dysene og setter inn de grønne 15P dysene igjen.

Nå har jeg ihvertfall klart å skaffe en 15P ecu klar til å sette inn.

 

Det er faktisk synlig forskjell på 10P og 15P dyser. Mente de var helt like egentlig, bare forskjellig farge på toppene.

20220127_180810.jpg20220127_180830.jpg

Ikke bare forskjellig dysekopp, men også fjæra i toppen er annerledes.

I morgen blir det å rengjøre dysehullene og myse etter sprekker igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en eneste sprekk å se i noen av dysesetene eller i hullene, eller langs kantene av dysehullene :blink:

Meget hele og fine seter nedi der, så 15P dyser med nye Bearmach O-ringer og kobberskiver satt inn.

 

Kjørte lufteprosedyre en 5-6 ganger og noen start forsøk, men fremdeles surkling av luft.

Gikk tom for tid, så får prøve igjen en annen dag.

 

Tenkte å koble fra retur slangen på dieselkjøleren og ned i bøtte (har hatt hell med det før, det gir mindre motstand og lettere å flushe igjennom lufta).

Så kjøre noen runder med lufteprosedyre og lytte.

 

Den nye 15P NNN000120 hjernen ligger inne med noen feilkoder som ikke var der med den gamle 10P MSB hjernen.

3018 Coolant temperature high.

3034 Coolant temperature active.

3148 CAN Tx error detected.

3178 CAN Tx error detected.

3179 Unable to detect CAN node.

 

Noen som har ideer å komme med?

Jeg har foreløpig beholdt 10P ledningsnettet (Har 15P ledningsnett liggende), har også den nye typen luftfilter sensor på lager til 15P.

Bør jeg bytte til nyere ledningsnett, får å få dette til å virke? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, litt googling hjelper en på vei.

De to første kodene om kjølevannstemp er fordi jeg ikke har byttet til nyere ledningsnett med temp føler på luftfilterboksen.

Bytter jeg ledningsnett og kobler til den nye føleren med 4 ledninger så blir de to kodene borte.

 

De CAN kodene kan komme av at jeg ikke har automatgir ecu å snakke med lenger :lol:  ECU en min kommer fra en Discovery 2 automat.

Så de skal vist ignoreres og gir ikke motorfeil lampe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh yes, the fu.ker is alive again :wub:

 

Koblet fra retur dieselrøret på dieselfilteret. Kjørte lufteprosedyre. Det kom masse luft og tilslutt ble det 5 liter diesel i bøtta før lufta ga seg.

Koblet tilbake røret på filteret og kjørte lufteprosedyre noen runder til, helt til det ble stille bak i tanken og ingen knitring i rørene på motor.

Prøvde å starte, ingen tenning,

Koblet da til Hawkeye med grønn dongle og slettet alt som var av alarmer, alarm spider, autolys, interiør autolys og alle andre sikkerhets og immobilisator stæsj som finnes på nyere Defender og Discovery 2.

Tok bort grønn dongle og koblet Hawkeye rett på. Gikk inn på motorstyring og sjekket immobilser igjen.

Der sto det feil kode mottatt, trykket ok for jeg har jo ikke noe kode. Da kom det melding om at ny kode var mottatt og godkjent av ECU :blink:

"Trykk OK for å lagre" sto det og så jeg gjorde kjapt :D

Av med tenning og på igjen.

Da starta bilen tvert og gikk klokkerent.

 

Hva lærte jeg av dette, jo, 10P dyser og ECU gir bare luftbobler og masse problemer på en 15P motor.

Så når internett søk viser at over 80% påstår at dette skal gå helt fint, så tar de helt feil.

 

Da får vi se etterhvert om dette holder seg og bilen går pent i årene fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jasswass skrev:

Så bra! Satser på at det holder seg nå da, og at det blir speilbilde å møte på dølaveiene framover.

Håper på at problemene har løst seg nå.

 

Har sett deg fyke forbi flere ganger, like misunnelig hver gang der jeg sitter i Lokomotivet. Er nesten som og se min egen bil som kjører der.

Faktisk, de siste årene har antall Defendere som passerer huset mitt og/eller skal innom Rema, økt dramatisk.

Har det noe med at flere velger Norges ferie mon tro? :D Uansett meget spennende å se utstyrs-riggene til folket.

Alle ungene, til og med kona roper ut når det kommer en Land Rover kjørende forbi :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mange som har sett muligheter for å lufte bilene sine litt ekstra siste åra ja. 

 

Du har tydeligvis fått påvirka familien bra skjønner jeg. Sjøl har jeg litt igjen før entusiasmen sprer seg til den andre voksne i husstanden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm! Fortsatt luft i dieselen når jeg skulle starte i dag.

Må kinne en god del før den tenner første gang, etter det tenner den lett resten av dagen. <_<

 

Satte på +1" heve klosser fra Gwyn Lewis i dag under standard fjærene.

Satser på at forhjulene ikke lenger subber i skvettlapp kitet jeg monterte tidligere i år.

Gwyn Lewis skvettlapp kit med plast skjærmer, bygger vist 1 cm nærmere hjulene så de subber ved fult rattutslag med 235/85-R16 og standard fjærer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppdatering;

Taket er under lakkering før takgrind skal på.

Måtte slipe det ned igjen, da plastidipp boblet opp.

Dropper plastidipp og legger heller 4 strøk bengalakk i hvit matt.

Så får plastidipp komme på om et år, når jeg er sikker på at bengalakken er gjennomherdet :angry:

 

Byttet ut 10P ledningsnett med 15P ledningsnett, en jævlig jobb jeg skulle ønske jeg gjorde når motor var ute :lol:

Var ikke bare luftfilter sensor som må byttes nei, må ha ny sensor for difflock også. Da 10P har 2 kabelsko, så har 15P en vanntett 2-leder kontakt.

20220217_163052.jpg20220217_163103.jpg

 

I tillegg så er det en ekstra grønn kontakt ved vakuum greiene for EGR, aner ikke hva den gjør, men der henger den. Har jo ikke EGR, så den ene sitter på plass bare for syns skyld.

20220217_162936.jpg20220217_162910.jpg

Den svarte ble koblet på EGR vakuum switch, den grønne henger bare løst inntil videre.

 

Ny difflock switch er på vei i posten, og antas ankommet 1 mars.

Fikk feber lørdag kveld og corona, har feber i dag også for 5 dagen på rad med giktfeber. Så det ble vist en naturlig stopp i fremgang denne uken.

Får se hva man orker til uka som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utroligt, du har vel nesten skiftet alt i diesel forsyningen. Håper nytt ledningsnet hjælper.

Har selv et problem som jeg har ikke løst ennå. Den mister kraft hos meg gradvist etter 5-15km og klarer ikke bakker. Det må være sakte lekage et eller andet sted, sprekk i topp?, eller dårlig elektrisk forbindelse. Har ny pumpe, nytt diesel filter, ny diesel regulator, ny maf, ny vacuum dims på wastegate. Ingen diesel lekage og ingen feilkoder i nanocom.  Hjalp ikke. Har nu alle sensorer på lager, nye injector oringe og kobber skiver, ny fuel pedal osv. Venter på lidt varme før jeg bytter dette. Har kun åpen karport så har ikke lyst til at arbeide i kulde. Byttede klutsj for en del år siden, i desember, det var koldt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, kjartanb skrev:

Helt utroligt, du har vel nesten skiftet alt i diesel forsyningen. Håper nytt ledningsnet hjælper.

Har selv et problem som jeg har ikke løst ennå. Den mister kraft hos meg gradvist etter 5-15km og klarer ikke bakker. Det må være sakte lekage et eller andet sted, sprekk i topp?, eller dårlig elektrisk forbindelse. Har ny pumpe, nytt diesel filter, ny diesel regulator, ny maf, ny vacuum dims på wastegate. Ingen diesel lekage og ingen feilkoder i nanocom.  Hjalp ikke. Har nu alle sensorer på lager, nye injector oringe og kobber skiver, ny fuel pedal osv. Venter på lidt varme før jeg bytter dette. Har kun åpen karport så har ikke lyst til at arbeide i kulde. Byttede klutsj for en del år siden, i desember, det var koldt :) 

Jo takk, har skiftet alt i dieselsystem unntatt selve toppen <_<

Det høres ut som du bør ta ut dieselpumpen igjen og sjekke at tanken og pumpe-filteret er rent og pent.

Er du sikker på at pumpen går i begge hastigheter, ikke sikkert bilen får nok diesel under pådrag.

Hva med luftslangene, de har ikke de-laminert og hindrer at motor får nok luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lafterolf skrev:

Din feil er typisk når pumpa ikke leverer. 

Du hører at den går?

Ja, den går med rett lyd, dvs hyler ikke. Kan være dårlig forbindelse at pumpen slår ut under vibrasjon.

 

7 timer siden, tiopet skrev:

Jo takk, har skiftet alt i dieselsystem unntatt selve toppen <_<

Det høres ut som du bør ta ut dieselpumpen igjen og sjekke at tanken og pumpe-filteret er rent og pent.

Er du sikker på at pumpen går i begge hastigheter, ikke sikkert bilen får nok diesel under pådrag.

Hva med luftslangene, de har ikke de-laminert og hindrer at motor får nok luft?

Når problemet oppsto, hadde jeg kørt ca 500km i ett strekk, så byttede jeg diesel filter, da virkede den ok i 10km tur og opp en bratt bakke, men problem kom til bake senere etter c.a. 20km på neste tur. Etterfølgende ble den svær at starte, pleier at starte på første omdreining, byttede da til kvalitets maf, hadde en noname maf. Da ble den bedre til at starte, byttede da vacuum fidus på vastegate fordi den gamle kunne ikke justeres ( orginal del 16 år og ca 250000 km gammel) og jeg skulle se om vastegate var fast, var ikke fast men lidt stivt, og jeg løsnede det mer med lidt  vrikking og wd40. Da kørte bilen ok i starten men når jeg kjørte opp en bakke på fuld omdreining slo motoren seg av og stank av diesel ( ikke overboost i hht nanocom). Startede og kunne køre hjem på lav omdreining. Senere hentede jeg ved ca 350-400kg, kun en ca 6-8 km frem og tilbake, på tilbakeveien og opp en lille stigning var den ved at gi opp men jeg kunne holde den kjørende på lav omdreining og kom meg hjem med veden :)

Jeg mistenker dysetettninge ( burde være ok, forholdsvis nye ), sprekk i topp, strøm til dieselpumpe, dieselpumpe ( ny), beskidt diesel ( burde være ren, nyligt skyllet tank ), ventiler ved diesel filter brakett ( byttede dem for noen år siden), mindre lekage dvs luft eller trykkfald i fuel system, fuel pedal (er sikkert blevet slidt over 16år), eller en kombinasjon av noen av disse. Eller andre sensorer der er dårlige eller har dårlig forbindelse. Der er ingen olje i dyse harness, og det er nytt. Pevvv de var meget som kan være galt :| 

 

 

 

 

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...