Gå til innhold

Jada! Nå igjen. Luft i diesel Td5


tiopet

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

51 minutter siden, Jasswass skrev:

Legg ut åte på Rema og sett deg i pysj i vinduet :-)

Ikke dumt, hører dem bjeffer om natten av og til. Spesielt når sauer og lam løper i lia der.

 

5 minutter siden, jorgenht skrev:

Revehalene er nok ikke som før- men neste gang du passerer Kr.sand.. 

 

https://nettbutikk.dyreparken.no/produkt/mikkels-revehale/

Den der duger nok ikke :lol: Blir nok kalt noe helt annet når den blir våt :lol::lol:

Skal man ha revehale, så er det bare ekte vare som duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kjartanb skrev:

Defenderen ser godt ut @tiopet. Hvilken størrelse dekk er dette? 35"? 

33/12.50-R15 på 10x15 stålfelg uten spacere.

Standard fjærer, har nettopp satt på +1 fjærskåler fra Gwyn Lewis og bilen ble en helt annen opplevelse.

Kjørte i mange år med disse dekkene uten heving, men var liksom noe som hele tiden manglet i utseende.

Den egentlige årsaken til heving var jo at standard piggdekk subber i skvettlappene når jeg svinger og jeg vil ikke ha spacere på original dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mr. Croft skrev:

Ser at takstativet er blitt godt som nytt :D Jeg har vurdert slik bunnpanne. Hvor/hvilket kitt kjøpte du?

island4x4 kjøper jeg mine deler fra, billige deler og billig frakt (1 fraktpris uansett antall pakker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2022 den 11.38, tiopet skrev:

33/12.50-R15 på 10x15 stålfelg uten spacere.

Standard fjærer, har nettopp satt på +1 fjærskåler fra Gwyn Lewis og bilen ble en helt annen opplevelse.

Kjørte i mange år med disse dekkene uten heving, men var liksom noe som hele tiden manglet i utseende.

Den egentlige årsaken til heving var jo at standard piggdekk subber i skvettlappene når jeg svinger og jeg vil ikke ha spacere på original dekk.

Ok, lignede lidt den 1999 110 jeg hadde. Der bruke jeg 35x12.5x15 BFG mudder (seipet) også på 10x15 felg.

Tror ikke det var mer end 1.5" klosser under spiralfjær for og bak, men den hadde Islandske skjerm-bredder ( lidt større åpning end dine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kjartanb skrev:

Ok, lignede lidt den 1999 110 jeg hadde. Der bruke jeg 35x12.5x15 BFG mudder (seipet) også på 10x15 felg.

Tror ikke det var mer end 1.5" klosser under spiralfjær for og bak, men den hadde Islandske skjerm-bredder ( lidt større åpning end dine).

Min er også importert fra Island ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lang prøvekjøring i går.

En times tur rundt og rundt i Ringebu + at den sto og gikk 30 minutter før kjøring.

Kan vel forsiktig si at den nå er friskmeldt :)

 

Ga på litt av og til for å se hva turbotrykket kom opp i. Meste jeg fikk var 1.2 bar, er det bra nok? Eller skal den økes litt til?

ECU er programmert til maks 1.5 bar før den kutter.

 

20220316_152220.jpg20220316_152259.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!

 

Så bra ut med høy lysmontering forresten. 

 

Jeg ville nok ikke gått for mye mer enn du har nå.

Ev. opp mot 1.3. Hadde litt kontakt med Alive om dette og de virket tvilende til å øke på standard oppsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jasswass skrev:

Så bra!

 

Så bra ut med høy lysmontering forresten. 

 

Jeg ville nok ikke gått for mye mer enn du har nå.

Ev. opp mot 1.3. Hadde litt kontakt med Alive om dette og de virket tvilende til å øke på standard oppsett. 

 

Takk.

 

Har satt en FirstFour lyktebøyle oppned og litt høyere opp for å komme over vinsj (demontert for overhaling) og Biltema 7" fjernlys.

 

Mulig jeg prøver 1.3, men føler at den er bra nok på 1.2 som den er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oh yes!

Det var det, så stoppet den igjen <_<

Heldigvis var jeg på vei til verkstedet (for å fikse lys på traktoren til eldste sønnen min) og klarte å trille de siste 100 meterne frem til porten :lol:

190,3 km kjørte den, nå bobler og syder det av luft i toppen.

Det eneste som ikke er skiftet på denne bilen er selve toppen.

 

Rart den kjører 150-250 km hver gang dysene eller dysepakninger blir skifta????????

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at den tar så lang tid til at bli gjennomvarm og sprekker at åpne opp.

Jeg kjørte ca 300 km med min fra Os til Gol hvor den fungerte perfekt, dagen etter ble den syk så jeg måtte haltre ned til Lærdal og transport de siste 200km hjem til Os. Men det syder hverken eller bobler hos meg. Jeg kan låne trykkmåler og vil ta en runde etter påske, med at måle diesel trykk, bytte dyse tettninger, se om diesel er beskitt, se om hul på strøm ledninger, køre tur og se om en eller flere dyser har stort utslag på nanocom osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kjartanb skrev:

Kan det være at den tar så lang tid til at bli gjennomvarm og sprekker at åpne opp.

Jeg kjørte ca 300 km med min fra Os til Gol hvor den fungerte perfekt, dagen etter ble den syk så jeg måtte haltre ned til Lærdal og transport de siste 200km hjem til Os. Men det syder hverken eller bobler hos meg. Jeg kan låne trykkmåler og vil ta en runde etter påske, med at måle diesel trykk, bytte dyse tettninger, se om diesel er beskitt, se om hul på strøm ledninger, køre tur og se om en eller flere dyser har stort utslag på nanocom osv. 

 

At det tar lang tid før sprekk blir så stor at den åpner opp, kan det jo være, men denne gangen så stoppet den etter 400 meter. Da hadde den stått parkert ute her hjemme i to dager.

Så da var jo motor kald når dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ny topp på vei inn.

20220503_204139.jpg

 

Blir spennende og se om luft i dieselen blir borte denne gangen.

 

Hvis ikke, så må jeg ta ned den nye dieselfilterbraketten fra Bearmach for nærmere undersøkelser. Det er det eneste andre stedet jeg kan tenke meg at noe foregår, alt annet er sjekket og skiftet flere ganger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tiopet skrev:

Ny topp på vei inn.

20220503_204139.jpg

 

Blir spennende og se om luft i dieselen blir borte denne gangen.

 

Hvis ikke, så må jeg ta ned den nye dieselfilterbraketten fra Bearmach for nærmere undersøkelser. Det er det eneste andre stedet jeg kan tenke meg at noe foregår, alt annet er sjekket og skiftet flere ganger.

 

Håper ikke det blir nødvendig hos meg. Låner trykkmåler og måler dieselpumpe trykk i helgen og hvis været tillater bytter jeg turbo og dyse-tettninger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går den igjen.

Var en kombinasjon av ting, utgjort av selveste "han der nede".

 

Sprekt topp, feil pakning på trykkregulator og tett dieselfilter.

Når ny topp kom på, så gikk den nogenlunde, men hostet inni mellom. Så lakk det plutselig fra trykkregulator.

Fant ut at der satt det feil pakning. Ny riktig pakning og den gikk enda bedre, men fortsatt plutselige host og luft surkling i tanken av og til.

Nytt dieselfilter igjen. så gikk den veldig pent.

Da har jeg kjørt den hjem fra verksted og skal ta mange små turer i nabolaget, før den skal ut på motorveien og langturer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2022 den 21.50, tiopet skrev:

Da går den igjen.

Var en kombinasjon av ting, utgjort av selveste "han der nede".

 

Sprekt topp, feil pakning på trykkregulator og tett dieselfilter.

Når ny topp kom på, så gikk den nogenlunde, men hostet inni mellom. Så lakk det plutselig fra trykkregulator.

Fant ut at der satt det feil pakning. Ny riktig pakning og den gikk enda bedre, men fortsatt plutselige host og luft surkling i tanken av og til.

Nytt dieselfilter igjen. så gikk den veldig pent.

Da har jeg kjørt den hjem fra verksted og skal ta mange små turer i nabolaget, før den skal ut på motorveien og langturer.

 

til lykke med ny topp og mulighet for lange turer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2022 den 23.38, Jasswass skrev:

Nice! Satser på at den holder seg hostefri nå da...

 

1 time siden, kjartanb skrev:

til lykke med ny topp og mulighet for lange turer :)

 

Tusen takk.

Den kjører fint enda, skal på ny EU kontroll på torsdag. 

Har såvidt våget meg til å flytte ekspedisjons utstyret mitt ut av "Lokomotivet" og  inn i bilen igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skulle starte i går og gjett hva som skjedde <_<:angry:

Masse luft og surkling i rørene og pumpa.

 

Denne gangen ble jeg skikkelig lurt :lol: Rene april spøken dette her.

Sjekket etter lekkasjer over alt. Bytta dieselfilter og sjekket gummi flap i ene nippelen og retur-luft filter i andre nippelen.

Fant ikke noe galt. Kikka på tank måler og den viste halv tank.

 

Begynte da å tenke på at kanskje noen av rørene på selve pumpa var hull i.

Åpnet luka i gulvet og koblet av alle rørene og kontakten.

Skrudde ut ringen og skulle til å løfte ut pumpa, da oppdaget jeg med en gang at nivå måle armen hang og slang og tanken var støvsugd tom for diesel  :lol::blink:

 

Hvorfor har nivå armen hoppet av på en helt ny original VDO pumpe???

20220521_165504.jpg

 

Satte nivå braketten på plass igjen og den sitter veldig løst og har lett for å hoppe av igjen.

Så da surret jeg på to ståltråder for å holde den på plass.

imgly_8853702057660043912.jpg

 

Denne gangen skal det ikke skje igjen.

Koblet sammen, tankmåler viser tomt, fylte 30 liter diesel, tankmåler viser 1/4 og kjørte lufte prosedyre.

Surkling i rørene forsvant med en gang og bilen starta tvert :wub:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kjartanb skrev:

Hvis det ikke er det ene så er det noe annet. :)

Godt du hadde luke over filteret.

Den er god å ha ja :)

20220521_165006.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...