Gå til innhold

Jada! Nå igjen. Luft i diesel Td5


tiopet

Anbefalte innlegg

Akkurat ja, nå igjen skjedde det på nytt.

Bilen stopper og får ikke start.

 

Pumpa surkler og bobler i luft.

Denne gang kom jeg 250km før det skjedde. Forrige gang gikk den 273km.

Sist var det helt klart lekkasje på sylinder 1 kobberskive, den var tydelig for tynn (Britpart) til å tette ordentlig.

Så satte jeg inn noen fra brukte fra Bearmach, glødet dem og snudde dem + ny trykkregulator.

Og nå lekker det et eller annet sted igjen.

Nå skal jeg bestille nye kobberskiver, denne gang blir det originale.

 

Har ikke åpnet enda og sjekket hvor det lekker, men kan det være noe mer som gjør at det lekker?

Dårlige bolter, eller andre ting som jeg bør sjekke, eller bestille samtidig.

Kan det være en ørliten forskjell på 10P og 15P dysene som gjør det?

Har satt inn 15P motor med mine gamle 10P dyser og ecu.

 

Hvis så er tilfelle, så må jeg nok bare bite i det sure eplet og skaffe en 15P ecu og sette inn 15P dysene igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg sleit lenge med min Td5 - sjekket jo kobberskiver og annen morro, men luft blei det. Bilen gikk gjerne en stund etter en skikkelig lufting, og så var det bom stopp igjen.

 

Fasit til slutt var at et av dieselrørene orginalt var skjøtet på fabrikken i nærheten av dieselfilteret langs rammevangen. (Defender 130 Td5, usikker på om 110 har samme skjøten) - i hvertfall, skjørestykket som var av stål hadde rustet, ekspandert, og var lekk, som førte til oppbygning av luft i systemet.

 

En annen klassiker er feil på filterholderen - på min her var de små ventilene innenfor fittingene kav gæærnt plassert (sannsynligvis noen som har vært der før) - og til sist så vet jeg at filterholderen har en tendens til å sprekke - selv om jeg ikke har opplevd det selv.

 

Har du sjekket om det drypper diesel noe annet sted? det er ikke ALLTID det er injectorpakningene, selv om det tydeligvis er det vanligste stedet for at det svikter.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen kommentar er vel at jeg har hørt om (men ikke opplevd selv)  - injectorpakninger som ikke er skikkelig kobber, men en eller annen tullete legering - og dermed er magnetiske, og dermed betraktelig mere stål eller jern enn kobber. Disse er av naturlige årsaker ca ubrukelige såvidt jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ny Bearmach dieselpumpe i tanken, tanken ble grundig støvsugd og tørket helt ren.

Etter det skiftet jeg diesel filterbrakett og filter. Brakett ble shimset 1 cm ut fra ramme for å få sprøyta sauefett mellom i fremtiden.

1 år senere så sprakk foringa på sylinder 1 på 10P motor (1999 mod 250000km ca).

Ny motor fra høgger 15P fra 2004 mod (272000km ca). 10P dysene mine flyttet over.

Ny dieseltrykk regulator sist den stoppa, etter 273km. Da var det tydelig at dyse nr 1 ikke hadde klemt kobberskive godt nok og dermed lakk.

Nå kjørt 250km og samme luft problem som forrige gang. Mistenker dermed dyse nr. 1 igjen og blir den første jeg sjekker.

Alle dieselrør er sjekket nøye så langt det lar seg gjøre.

Hadde ingen slike problemer med den gamle motoren.

 

Det er det som er blitt gjort med bilen i rekkefølge.

Ingen skjøt på dieselrør på 110'ern. Hverken sett noen og ei heller på deleliste.

Sjekket før montering at riktig ventiler i filterholder satt på rett sted og trukket til med rett moment.

Ingen diesel i motoroljen.

Ingen synlige lekkasjer eller drypp under bilen.

 

3 timer siden, Camarogeddon skrev:

En annen kommentar er vel at jeg har hørt om (men ikke opplevd selv)  - injectorpakninger som ikke er skikkelig kobber, men en eller annen tullete legering - og dermed er magnetiske, og dermed betraktelig mere stål eller jern enn kobber. Disse er av naturlige årsaker ca ubrukelige såvidt jeg har skjønt.

 

De har jeg sett og er i aluminium og har grå farge. De holder overhodet ikke til noe annet enn som pakning på bunnplugg i sumpen, og da kun til engangs bruk.

Mener de er ettermarkedets billigste mulige som finnes på markedet :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo sånt sett enig i at MTP at problemet dukket opp etter motorbytte, så er det risiko for at problemet er relatert til maskinisten - resten av variablene har du jo tydeligvis god kontroll på (sånt sett så har jeg hatt det morro med pumpe og - på min så døde 2. trinnet i pumpa på et punkt, så motor fikk bare ca 1.0 bar - det var nok til at den gikk, men ikke godt - og den var nesten klink umulig å få fullt ut lufta den, naturlig nok.)

Men sannsynligvis har du heller ikke dette med ny pumpe på plass.

 

Spørs om du ikke ser på enda en gåen injectorpakning ja, det er i hverttfall verdt å sjekke tidlig ettersom dette har krangla før.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å begynne der synderen var sist.

Hører tydelig at trinn 2 på pumpa begynner, så den er i orden.

 

Blir en ny runde med søk etter lekkasjer på rørene i morgen, må likevel finne på noe mens jeg venter på dysepakninger fra England :wacko:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nye Bearmach kobberskiver og O-ringer.

Lufteprosedyre (5 ganger til pumpe stopper av seg selv) og bilen startet etter veldig mange start forsøk.

Gikk ca 10 min så kom det masse luft og den stoppet.

Lufteprosedyre (5 ganger til pumpe stopper av seg selv) igjen og startet etter mange, men litt færre forsøk.

Den tuslet og gikk i 30 min. med litt gassing av og til, fortsatt høres det luft i systemet av og til.

Saumfarte alle rør og rørkoblinger med lupe og tørr hvit fille. Ingen tegn til lekkasjer noe sted.

Plutselig så forsvant all surkling i rør og pumpe.

Lot bilen stå å gå 30 min til, med litt gassing av og til.

Ikke lenger tegn til luft/surkling, pumpe går nå stille og rolig.

 

Da får vi se hvor lenge den skal kjøre nå. Satser på at problemet er løst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at problemet er ute av verden da ja. 

 

At disse har en tendens til å ha luft både hist og pist og tar noen runde å få lufta ut er ikke noe nytt nei - har selv hatt nok runder med både 3 og 4 luftinger før ting faktisk er bra - så det er ikke veldig unormalt i min bok.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja, så var det stopp igjen.

Plutselig kommer det masse luft, bilen begynner å hoste og så stopp.

 

Nå har jeg skifta kobberskiver 3 ganger og får samme problem med luft.

Hva nå? Noen ideer.

 

Tenkte å åpne lokket og etter trekke med 40Nm på injektor boltene (Har brukt 40Nm hver gang) for å se om de går seg løse.

Kan trykkregulator og braketten der gi slike symptomer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært overrasket om trykkregulatoren kan gi dette, ettersom både tur og returlinje der har et høyere trykk enn lufta rundt - selv om trykket returlinja er lavt, så er det neppe negativt. Hadde nok sjekket momentet på biltene til injectorene ja, men det er jo merkelig om disse skulle ha klart å forsegle fint - for så å løsne etterhvert..

 

Har du tittet godt etter sprekker? TD5 Toppene er jo notoriske for å sprekke opp, noe jeg har erfart selv flere ganger - og sprekkene kan være både vanskelige å se, og å avdekke (et sylinderverksted måtte trykkteste 4 ganger før de fant sprekken i en av toppene mine). Så en sprekk kan ikke utelukkes som årsak her, selv om jeg da ikke hadde forventet at dette kom og gikk, men burde ha vært konstant. På den annen side, så skjønner jeg godt lysten til å eliminere alle andre feilkilder før man river toppen av maskinisten - det er en omfattende jobb.

 

Samtidig, så må jeg innrømme at jeg skulle ønske disse hadde drivstofftrykksensor, om ikke annet enn for feilsøkingsøyemed.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se noen sprekker noe sted når dysene har vært ute, så etter hver gang.

Hvis det var sprekk så ville vel diesel gå i olja eller? Øker ikke noe på sumpen, og oljen er ren og fin.

 

Det er jo en 15P topp på denne og den er vel ikke utsatt for sprekker slik som 10P.

 

Det er noe svetting ved bakhjulet der rørene svinger inn mot tanken, men det lukter mest sauefett. Så er usikker.

Kan det være at selve pumpa har et sår på disse korrugerte tynne plastrørene nedi tanken, rørene må bøyes og presses litt for å komme ned i tanken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mister dieseltrykk så kan det skape alskens problemer (ref min egen når 2.trinnet på åumpa begynte å jukse - det kom og gikk) - om du har en intern lekkasje er det jo mulig pumpen ikke klarer å bygge fullt trykk - men på en annen side, da skulle ikke problemet vært så intermittent.

 

Angående topper på TD5, så kan de finne på mye rart. Jeg kjøpte bilen med nybytta topp, pga klassisk sprekk, det var da satt på en brukt 10P topp. Dette holdt relativt kort, for jeg slet kronisk med luft i kjølesystemet. Noen verkstedstester avslørte ikke noe eksosgass i kjølevannet, noe som førte til en laaang runde med feilsøk - men etter en rekke problemer og runder så plukket verkstedet toppen av igjen, og fikk den trykktesta til de faktisk fant en sprekk. (på 4. forsøket.). Den gangen fikk jeg luft i kjølevesken, men ikke noe kjølevann i retur (heldigvis)

 

Etter dette ble det satt på en 15P topp, med 10P injectorer. Dette holdt ca ett år, så begynte det fantastisk nok å lekke diesel ut av ekspansjonstanken min. Etter en noe frustrert feilsøk så viste det seg at joda, sprekt topp igjen - igjen ikke noe kjølevann i dieselen, men det lakk fint diesel internt i toppen inn i kjølevannet. Ved demontering oppdaget jeg også at man når man satt på 15P toppen ikke hadde byttet til 10P kam, og noen av vippene hadde hatt en veldig dårlig dag på jobb, og var ødelagte (det er jo forskjellige delenummer på kammen mellom 10P og 15P, men det å bytte kammen er ikke bare-bare)

 

Enden på visa ble å handle ny spansketopp med 15P design fra Turner, sette i 10P kam, 10P injectorer og et brukt, men helt sett vipper, og så sette på toppen selv, nøye, etter boka. Etter det har det ikke vært noe problemer.

 

Men konklusjonen er at joda, 15P topper sprekker de og, og de kan sprekke på de merkeligste måter. Samtidig så håper jeg du slipper å bytte topp, om du akkurat har bytta motor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke diesel i kjølevann, ikke øker det eller minker på nivået i tanken.

Oljen ligger stabilt på maks siden motorbytte og ser og lukter helt fin.

 

Pumpa går fint på begge trinn, årsak til at den gamle pumpa ble tatt ut var, at filtrene gikk tett.

Svart klissete gugge som tetter. Tanken ble tømt, støvsugd med vakuumsuger og tørket ren med hvite filler. Fikk mye svart klissete guffe på fillene i begynnelsen, hang liksom fast i vegger og bunn.

Den gamle pumpa går fint i benk (uten diesel) på begge trinn, kun det at den gikk tett altså.

Lurer på om ECO-1 biodiesel har hatt noe med dette å gjøre. Kjører ikke med det lenger.

 

Jeg har ikke 10P kam i 15P toppen, men jeg har 10P dyser. Kan det være noe der som ikke går overens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gugga i dieseltanken hørtes ikke bra ut... Bra du har fått det ut av systemet - var dette HVO100?

 

Om jeg skjønte det rett når jeg kranglet med dette, så var det at slaglengden på 15P kammen er større enn 10P - da 15P injectorene har noe lengre slaglengde. Kammene har tross alt forskjellig delenummer. I mitt tilfelle førte dette til at vippetøyet bunnet injectoren, og det ødela noen av rullene på vippetøyet. Dette kan også ha vært forårsaket av for dårlig innjustering av vippene når toppen ble montert - og kammen var uskyldig - her er jeg ikke 100% sikker.

 

I mitt tilfelle gikk motoren fint med denne kombinasjonen, ingen problemer med stopping etc, men som sagt så varte dette ikke så lenge.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak på rammen bak bakhjulet på høyre side går rørene under mettallplate like før de svinger inn mot tanken. Der var et tør gnagd hull i på min.

 

Dieselfilterbraketten er verdt å ta en titt på, for selv om den er ny kan en av ventilene henge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng i denne sammenheng - Jeg ser du også har en '99 modell, MAO tidlig TD5 produksjon - det var problemer med sprekker i drivstoffrør de første årene (de fikk visst ikke helt til plastkvaliteten på første forsøk) - så om du har orginale rør så er også dette verdt å være obs på. (selv om du allerede har sett over rørene. Et annet poeng er at mine rør i hvertfall i seksjoner hadde en ekstra, ytre beskyttelseshylse - som gjorde at det jeg trodde var røret, faktisk bare var hylsa. Lekkasjen jeg hadde var naturligvis inni denne - og derfor enda værre å finne.

 

-C

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket at kammene er riktig justert igjen, når kam står på det høyeste, skrudd til den bunner og 1 omdreining tilbake og så satt fast.

Gikk over alle dysene med 40Nm moment, akkurat som sist. Kun cyl 4 som beveget seg ørlite.

Tok like godt alle til 45Nm i et siste forsøk for gjengene kommer ut. Dobbelt sjekket dem ved 45Nm en gang til før lokket kom på igjen.

 

Dro opp pumpa, den var ren og fin og alle slangene så meget fine ut.

Satte den ned igjen og skrudde til lokket med 35Nm.

 

Lufteprosedyre igjen. Gassen i bunn og så hoster den seg igang.

Går ujevnt lenge og så plutselig går den klokkerent.

 

Slangene fra pumpe til motor går jo i en sammensveist to-leder, så det er mulig den kan lekke innvendig.

Mulig nye slanger kommer på ønskeliste etterhvert, bare for å utelukke dem også.

Filter og brakett, ser fine ut. Har ikke åpnet og sjekket ventiler i dag, ei heller sjekket om det kan være vannsensor som gir trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

SÅåååå, etter den siste skrekken med å ikke en gang tørre å starte bilen er overstått. Så startet jeg bilen på søndag, med hjertet i halsen.

Den starta tvert uten tegn til luft, hørte pumpa gikk i andre gir også.

Lot den stå å gå i 10 minutter, før jeg forsiktig økte turtallet.

Lot den falle til ro igjen og økte igjen, flere ganger de neste 30 minutter.

Stoppet den og ventet til neste dag, kanskje det kom luft da.

Neste dag, gjorde jeg samme prosedyre i 30 minutter, ingen tegn til luft. Ikke et eneste host eller hark.

 

Så idag tok jeg en kjøretur ut av porten, kjørte runder i sentrum bare for å holde meg innenfor slepe avstand, sånn i tilfelle.

Etter flere runder, ble det tur opp i fjellet, og ned igjen, og opp igjen og ned igjen, med en liten avstikker rundt stavkirka og hjem igjen.

Ble vist i overkant av 50 km. 

 

Kan jeg nå friskmelde bilen inntil videre? :blink: Hilsen Lars, som fortsatt er litt engstelig for å ta den med ut på langtur uten slepe assistanse.

Den gikk jo bare 270 og 250 km de forrige gangene det skjedde.

 

Men fy å deilig det var å kjøre den litt igjen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannsensor kan du glemme på feillisten jfr min erfaring.

Sender den "feil"signal slår det kun ut på dashen.

Hvis utett lekker det når pumpa går.

Personlig kasta jeg alle som malfunksjonerte.

Proppen på 300 filter passer men ofte følger proppen med uansett bilmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Rgner med det føltes godt etter all feilsøking. Eneste som er sikert er vel at den kommer til å stoppe igjen. Spørsmålet er hvor man da befinner seg og hvor lett det blir å fikse. Fordelen med all skruinga vi gjør selv er at den gangen vi er i midle of nowhere og bilen stoper så har vi kanskje både forutsett at dette kan se og har kanskje en dag riktig deller pakket i med oss eller kjenner bilen så godt at en quik fiks kan ta oss videre. Defendere stoper og deller ryker, men er sjåføren litt mekaniker kan den go evrywhere. Lykke til og nytt Defender livet - sommern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistanker om diesel rørene altså.

I dag ser jeg en fuktig flekk på steinhellene under bilen, dryppet rett ned fra ramme, sett rett inn fra passasjerdør foran.

Skal krype inn under med godt lys igjen og undersøke nøye.

Har jo hengt en dråpe på trykkregulatoren inni mellom, så det kan jo komme derfra evnt. (Men den drypper vel rett ned på blokka og ned, ikke på ramma).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel plastrør på denne? De pleier som regel å vare leeeeenge, hvis de ikke utsettes for gnisninger eller skade. Diesel kan følge rørene lang vei, så inspiser rørene fra regulatoren og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet helt perfekt i dag, gikk i et par minutter så begynte det å komme masse luft igjen. Så stoppet den.

Kjørte lufteprosedyre 4 ganger og det surkler i rørene hele tiden.

Holder jeg hånda på begge rørene fremme, rett etter regulator og etter kjøler, så rister det mest i det røret inn på regulator.

Det er vel trykk inn på motor? Hverken hører eller kjenner noe i røret på kjøleren. 

 

Rørene på trykkregulator og kjøler er helt tørre og fine.

Under gulvet ved passasjerdør ser de mer fuktige ut, men vanskelig å bedømme pga alt sauefettet. Men det ser mistenkelig mer fuktig ut der enn ellers på rørene og ramma.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da har jeg fått råd til å kjøpe nye dieselrør, ble levert på døra i går.

Dette blir siste forsøk før ny topp må spares opp til (og dit er det langt, da blir det tidligst neste sommer før det skjer).

 

Ikke en eneste dråpe under bilen siden sist den gikk, så dette er mystisk.

Men jeg prøver å skifte rør, for da vet jeg at alt utvendig er i orden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...