Gå til innhold

Radiator til Defender 110


Jan Egil

Anbefalte innlegg

Hei. Ny i klubben her;) (og ny som LR eier!)

Radiatoren er lekk. Ser at noen har en oppgradert radiator og oppjustert ladetrykk på turbo. Synes turboen «lagger» vel mye og er generelt skeptisk til å kunne dra hestehenger. Lurer derfor på om jeg bør tenke på det når jeg nå skal bytte radiator?? Noen som har for salg eller forslag til hva og hvor jeg kan bestille?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender 110, overskrift Lafte..:rolleyes:

 

Oppgradert radiator er sikkert vel og bra, men for å gjøre noe med ladeluft, går du for en oppgradert Intercooler.

 

Td5 eller 300 Tdi?

Endret av Lorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginal radiator er normalt god nok. Har aldri opplevd at motor går varm, og drar ofte henger på 3500kg.

 

Turbo som lagger, er det rykking?

Som håndverker blir det vanskelig når ord på et håndverk blir brukt på motor.^_^

 

Om motoren lugger eller napper kan noen ha stillt på for mye turbotrykk. Juster noen runder tilbake, lengre stag, på mutteren på staget fra klokka til turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nytt spørsmål i saken. Ser på Lrbutikken.no at de har radiator til denne med chassisnr til 2A622423 og fra 2A622424. Mitt chassisnr er XA167759. Tenker da at spørsmålet blir om X er høyere eller lavere enn 2. Noe jeg ikke ser svaret på:huh:

Jermundpr; ja det er ventetiden/turtallet jeg tenker på i forhold til turbo. Ville dere hatt større betenkligheter med programmering/chipping av ECU på en 99-mod. som er kjørt ca 265k? Hva vil pris på noe sånn ligge på og er det noen i nærheten av Haugesund som gjør dette? (Bør nok sikkert ta dette i en annen tråd, men er lov å prøveB))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.island-4x4.co.uk/radiator-9802-90110-britpart-pdk000100-pcc107480-pcc000670-p-3022.html

 

Denne passer. 

Kilometerstand og trimming får du ikke fasitsvar på. Slitasje kommer av dårlig stell og ikke kjørelengde. Er motoren frisk tåler den fint mer futt. 

 

Så var det forsinkelsen før turbo kommer. Dette kan ikke forklares i tekst, du burde få sammenlignet med tilsvarende bil eller få en godt vant Defendereier til å prøve din bil. Er noe galt bil ikke trimming gjøre motoren bedre. Få svklart om motoren er frisk først.

Eventuelt denne av et mer kjent merke.

https://www.island-4x4.co.uk/radiator-9802-90110-nissens-spec-pdk000100-p-31162.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet radiator forleden, dog på en 2003 Defender. Kjøpte fra EWS. Betalte marginalt mer der enn Nissens radiator, som jeg vurderte. Britpart sin valgte jeg bort, da det er såpass med skruing for å bytte, at jeg ikke hadde lyst på en tilsvarende operasjon "på en stund".. 

Denne fra EWS så forøvrig veldig bra ut. Virket som om hele dingsen var galvanisert!?

 

Vi har trimmet vår Defender, er jo en annen ECU på denne enn din 99, men vi er i alle fall ekstremt fornøyde med å ha fått 170 hk. En større intercooler gir mulighet for noen flere hk/NM enn std intercooler. Ergo ville jeg også sett på en større IC.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intercooler/ladeluftkjøler gir minimalt med HK. Den gir derimot litt kaldere innsugsluft.

På en med P15-motor er det veldig lite å hente fordi denne allerede har kjøler som er 1cm tykkere enn P10-motoren har.

 

Vi må huske at disse motorene allerede har ladeluftkjøler så det er ikke rare effekten å hente på større kjøler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...