Gå til innhold

3500 Rover V8 fra Rover SD1 i Exmil.. Mulig??


oterpoter

Anbefalte innlegg

God påske alle sammen. Her forleden kom det en 3500 V8 motor fra en Rover SD1 1984 på finn. Hadde egentlig slått fra meg V8 i min Exmil, men nå ble jeg nok en gang usikker. 

Er det noen som har erfaring eller kan si om dette er no go.. Or go? 

 

Takk for svar. 

 

Mvh Mathias Davidsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig. 

Akkurat d jeg ville høre.. For jeg har kjøpt meg en 3.5l V8..! Med alt det som kommer med. 

PS. Om noen i Bergen /Askøy området har lyst på betaling for å hjelpe meg med motorbytte en gang høst 2021.. Ikke nøl med å send meg en melding. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har av og til vært etterspurt papirer på kjøpet av motorer så en liten lapp fra tidligere eier kan kanskje være lurt.

Jeg kjøpte adapterkit fra Steve Parker en gang i tiden og knølen som jeg var skulle jeg bygge mest mulig selv.

Det tok sin tid og kostet nesten like mye til slutt som hel pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg kjøper kit/ferdig så langt det lar seg gjøre.. 

men å finne gode kit. der tror jeg mine google egenskaper mangler noen vekttall.. fordi jeg sliter med å finne noe.

Tenker jeg skal gå for en LT76 girkasse med conversionkit. Har begynt å lete

P38 servo

 

jeg har heldigvis et halvt år før jeg tenker å begynne med å ta ut 2.25l.. og håper være ferdig til omtrent denne tid neste år.

:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konstant firehjulsdrift betyr vel at man må bytte i fronten også.. de er vel ikke bygd for kontinuerlig 4wd har jeg lest..

 

lt230 sier du. det er notert. vil nødig gå for det sære, men for det safe.. uten at jeg vet hva som er safe av LT76 eller LT230

 

Automat; liker å gire jeg.. Mindre hassle om noe skjer antar jeg også. Klarer aldri slå meg til ro med at automaten ikke girer når jeg ville giret.. 

sær? neida.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man leser mye rart på nettet.

Hva er får dårlig på frontakslingen?

Midtdifferensial ble montert for å spare påstanden på akslingene når Range Rover ble konstruert. Akslingene på den var bredere enn seriebilen, men stikkakslinger og diff lik i dimensjon. V8 hadde langt mer kraft enn de gamle motorene, og ved å bruke konstant firehjulsdrift ville påstanden fordeles på begge akslinger heller enn rett bak. 

 

Kryssene er både store nok og sterk nok. Noen har nok opplevd havari, men hvordan var tilstanden før girboks ble montert?

 

Veldig mange biler har fremdeles kryss i framakselen uten at de blir for svake av den grunn.

 

Forresten øker ikke kryssets størrelse proposjonalt med diameteren heller. Det øker bare påstanden ytterligere ved sving.

 

Jeg er ikke sikker på hvilken girboks LT76 er?

LT230 er fordelingsgirkassen, den som sørger for at du kan velge høy og lav samt sørger for firehjulsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lafterolf skrev:

Selv ville jeg valgt automat, og uten tvil åpen senterdiff med konstant firehjulsdrift.

For å få rett utveksling burde du lete etter en gammel LT230 med 1,0-utveksling som ble brukt på 727-automaten på åttitallet.

 

Enig med Rolf. 
 

Og heilt te’fældi vet æ hvor slike deler står. :D

 

Go påsk

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det conversion kit/adapter kit slik at jeg kan beholde girkasse/transfer kasse? 

If it works, don't fix it. 

Jeg kjører ikke langt med bilen hvert år. Jeg kjører den ikke hardt. Alt jeg vil er å kunne følge normal trafikk på Vestlandet i bakeren så vel som på flaten. 

Jeg klarer å holde 85km i dag på flaten, og noe raskere enn det vil jeg ikke kjøre uansett. 

Jeg spør dumme spørsmål, men jeg er ærlig på at kunnskapen er begrenset. 

Så får bytte av girkasse komme ved behov, enten i form av havari av dagens kasse, eller bruken av bilen øker og behovet melder seg. 

 

Mvh Mathias 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ferdig adapter for V8 til seriekasse. Antagelig flere på forumet som har et på lur. Uansett girkasse eller ikke, grad av kit og ferdig adapter vil V8 være en stor ombygging. Automat og LT230 vil nok holde litt lenger hvis du blir blir fristet til å trå gassen. Bra punch i en SD1 B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger i stor ombygging? Blir litt i stuss på hva som må til. 

Noen mener styringen må byttes til p38 styring. Andre ikke. 

Så om jeg velger å beholde girkasse og transfer kasse. 

Og skaffer adapter kit. 

Hva er de store endringene som må til? Spør fordi jeg ikke vet, og prøver å forstå hva dette innebærer. Og hva som må bestilles om jeg tør begi meg ut på dette. 

Motoren er kjøpt, men mest for å sikre meg den. 

Søknad må skrives og godkjenning må til. 

Deler må bestilles.. 

Og kunnskap om hva som må til må tilegnes.

 

Der er jeg nå. 

Det som er basiskunnskap for mange her, er helt nytt for meg. Spiller heller med åpne kort om min uvitenhet, enn å late som jeg hsr kontroll.. For det har jeg dessverre ikke. 

:)

Trolig må jeg få plumbert SD1 åtteren for at den skal bli godkjent. Og må det til så er det slik det blir. 

Babysteps. 

 

Mvh Mathias 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du millitær girboks ville jeg byttet samtidig med motor. Om ikke vil du ha vanvittig turtall for å holde følge med trafikken. 

 

Og det blir litt jobb, men sånt er gjort før, og ved å ta en ting i gangen kommer du i mål.

Men servo må til fordi snekka på torpedoveggen har overføring/styrestag som blir i veien. Men du kan bruke snekke fra forskjellige biler. Jeg har brukt fra Patrol, Rocky osv, men det er best med Landroverdeler. Da passer de mot hverandre. Montering av snekke fordrer at du er litt oppfinnsom og kan traktere sveiseapparat, uansett hvilken snekke du velger.

 

Vet ikke om man får kjøpt ferdig eksosanlegg, Steeve Parker har nok det meste. Utrolig hva den karen fikser. Du finner ham på nettet. 

Det finnes snekke fra Defender som kan brukes og som ikke har servoassistanse. Finner du feks en slik høyrestyrt snekke vil den gå på utsiden av ramma. Det gir veldig fin styring. Sånn snekke har eksmillen i Btønnøysund. Nydelig styring.

 

Ps. Har sett seriebilsnekke som var flyttet fram til radiator for ikke å komme i konflikt med motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedskjulet (-78 109 PU m/SD1 V8) har originalstyring intakt. Der er det bygget et snedig grenrør som er tredd innimellom motor og ramme for å få plass. 

 

Denne er ombygd lenge før min tid som eier, så jeg vet ingenting om selve prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en serie 3 med V8 ( den lafterolf nevner) har ikke ombygget den selv men gjort noen justeringer. den har en en sivil serie kasse og en styresnekke fra en defender (korriger meg vist jeg tar feil lafterolf :-).  
Det jeg ønsker meg mest av alt er en overdrive, den ligger litt høyt i turtall, ellers er det greit å legge ned litt jobb i å få kontroll på motortempen.  Eksosanlegget er også litt krøkkete, jeg har bygget et nytt ved hjelp av universaldeler fra biltema og deler ifra one ton utgaven sitt anlegg :-), men skal prøve å få til en litt med lekker og mer holdbar løsning på eksosen etter hvert.

Motoren var plombert, se bilde. men disse har jeg fjernet :-). Det som står på mitt program fremover er eksosanlegg og å få justert motoren optimalt. 

Og du verden for en herlig lyd 

IMG_0205.JPG

IMG_0206.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

heisann godfolk.

 

Har i dag fått bekreftet fra Ashcroft at jeg KAN faktisk gå for en R380/LT230 i kombinasjon med Rover V8, uten å bytte aksler/differ frem og bak.

Når man bestiller LT230 kassen hos de, kan man velge hvilken ratio man vil ha, og på den måten slipper jeg å bytte de.

 

Jeg får ikke permanent 4wd, men jeg ender på en mellomløsning, som i fremtiden KAN bli permanent 4wd, om jeg velger å bytte til aksler som støtter dette.

Dette var godt å få en klarhet i :)

 

https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html

 

Da trengs det en adapter mellom V8 og R380 fra mdengineering

og servostyring og modding av torpedovegg/fotbrønn.

 

Jeg må i tillegg ha et kit for å gjøre LT230 til part-time 4wd. :)

 

-m

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...