Gå til innhold

Vnt turbo i p38


Anbefalte innlegg

Har hatt liggende en m57 turbo fra en L322 ganske lenge, og nå i anledning at M51 motoren henger på bukk så fant jeg ut at jeg skulle prøve få den i. Passer forsåvidt rett i, men sliter litt med returrøret på olja, prøvd å bøye et rør men selv med god varme så knekker det

Spørsmålet er da, kan jeg bruke kobberrør og lodde sammen eller vil det bli så varmt at loddingene gir seg? 

 

20210401_122338.jpg20210401_103337.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, smejan skrev:

hvis du fyller sand i røret før du bøyer? Mener jeg lærte det som et triks

Det fungerer best i teorien, sjelden så bra i praksis. Du må nok ha en rørbøyer ( verktøy ). Det får du kjøpt på Biltema til eks.

Alternativt kjøper du 2 ferdige bend og sveiser sammen..

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stapp med finkornet tørr sand og blend endene så  kan du bøye de røra nesten som du vil. Husk mer varme på utsiden en innsiden av bøyen og ta det pent. Lærte og utførte dette sånn ca 1958 og praktisert det uten problem siden den gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med sand, men blendingene smeltet og sanden rant ut:( prøvde vsrme det igjen å banke det litt ut, ble bedre, så er jo spørsmålet, hvor stort hull kreves det? Ganske rett ned montert det røret så fall er hvertfall ganske bra. Fikk fatt på 15mm kobberrør med 90 grades bend, kan det loddes til stålrør? Og vil det bli så varmt så nærme eksosturbinen at loddingene vil smelte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...