Kristoffer Holmås Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 Hei! Håper alle har en fin påske. Dette er mitt første innlegg her. Har vært stolt eier av min disco3 i snart et år nå og har vært veldig fornøyd. Men da jeg skulle starte bilen en morgen på fjellet nå i påsken begynte plutselig alle varsellamper å blinke gult som et diskotek. Hdc system not available, system failure, park brake failure, suspension lowered. Abs varsellampe lyser. Virker som om alt av avansert elektronikk er nede. Saumfarte diverse fora, endte opp med å skaffe et nytt startbatteri på det lokale verkstedet men ingen hell selv etter hard reset prosedyre. Verkstedet hadde ikke tid til å hjelpe meg med å lese av diagnosekode. Bilen er kjørbar men den har tappet nærmest all luft fra fjæring og lar seg ikke heve. Park brems fungerer selv om skjermen forteller meg noe annet. Bremselys ser ut til å virke. Ikke korrosjon i stikkontakt til hengerfeste(visstnok mulig feilkilde). Jeg skal frakte bilen hjem til Oslo påskeaften. Må vel få lest av feilkoder. Er det noen her som har opplevd lignende og har tanker om hva dette kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 (endret) Feilkoder må nok til for å finne svaret. Men luftfjæringen er en god indikator, hvis bilen har senket seg helt ned (lavere enn normal høyde) så er det nok en eller annen komponent i luftfjæringssystemet som har sviktet. En sånn feil kan utløse en serie varsler, uten at det nødvendigvis er veldig alvorlig. Endret 2. april 2021 av lrsg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 (endret) I og med at du får så mange lamper så er det første jeg tenker på at bilen har dårlig spenning. Har du ladet batteriet?.....og der så jeg at du hadde skaffet nytt batteri... Endret 2. april 2021 av Lysholm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 Sjekk transfer case modulen bak batteriet. Denne er montert med kontaktene opp og der kan det ha kommet fukt. Sjekk kontaktene for irr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristoffer Holmås Skrevet 2. april 2021 Forfatter Del Skrevet 2. april 2021 Takk, Det skal jeg gjøre! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 Kan det være dynamoen? Hvis den ikke lader så lever bilen på batteriet en liten stund, men spenningen er sikkert så lav at bilen går i spinn? Kan du måle ladespenning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 Jeg har splitter ny dynamo liggende om det trengs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 Da stopper bilen etterhvert, går ikke lenge på batteriet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristoffer Holmås Skrevet 2. april 2021 Forfatter Del Skrevet 2. april 2021 1 time siden, @le skrev: Kan det være dynamoen? Hvis den ikke lader så lever bilen på batteriet en liten stund, men spenningen er sikkert så lav at bilen går i spinn? Kan du måle ladespenning? Burde ikke da bilen ha fungert da jeg skiftet til nytt batteri? Kan ikke måle ladespenning her dessverre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 Ikke sikkert, men har ikke prøvd... Tipper det er et høyt strømtrekk slik at spenningen synker lavere enn bilen er komfortabel med - med en gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 Høres som tom batteri eller dynamo som årsak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 Det meste blir spekulasjon uten feilkode. Det er flere forhold som kan utløse alle disse varslene på en gang, bl.a. problemer med høytrykkspumpa (HPFP) som jeg hadde i fjor. Men har bilen senket seg vil jeg tro luftfjæring har noe med saken å gjøre - eller er det bare at den ikke vil heve lenger? Uansett, få tak i en diagnose. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 2. april 2021 Del Skrevet 2. april 2021 Sjekk spenning først. Er det dårlig med strøm, så vil du uansett få et hav av feilkoder som ikke nødvendigvis er relevante. Når du _VET_ at strømmen er som den skal kan man kikke på feilkodene (om det fortsatt er juletre i dashen). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristoffer Holmås Skrevet 3. april 2021 Forfatter Del Skrevet 3. april 2021 23 timer siden, trondshj skrev: Sjekk spenning først. Er det dårlig med strøm, så vil du uansett få et hav av feilkoder som ikke nødvendigvis er relevante. Når du _VET_ at strømmen er som den skal kan man kikke på feilkodene (om det fortsatt er juletre i dashen). Takk for alle råd. Ble en forsiktig kjøretur ned fra fjellet, men jeg kom meg hjem. Skal måle spenning i morgen tidlig, og utpå dagen skal jeg få hjelp av en kar som har diagnoseverktøy. Hva skal korrekt spenning og ladespenning ligge på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ottahol Skrevet 3. april 2021 Del Skrevet 3. april 2021 Hvilespenning på nytt batteri skal være 12,7 volt. Lading bør ligge på rundt 14,7 volt. https://sonnak.com/batterikunskap/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aok Skrevet 3. april 2021 Del Skrevet 3. april 2021 Trenger ikke diagnose/kodeleser for å sjekke spenning dersom du har HSE med skjerm. Følg linken her for å komme til «skjult meny»: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 4. april 2021 Del Skrevet 4. april 2021 Trenger noe så enkelt som ett multimeter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristoffer Holmås Skrevet 4. april 2021 Forfatter Del Skrevet 4. april 2021 Tusen takk for alle innspill. Målt spenning nå. Hvilespenning 12,57V. Ladespenning: 14,25 like etter oppstart. Steg til 14,29 etter en stunds gange. Er dette innenfor normalområdet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lrsg Skrevet 4. april 2021 Del Skrevet 4. april 2021 (endret) Ja, det er helt i orden. Min pleier å ligge mellom 13,8 og 14,4. Ser noen ligger litt høyere, men jeg har aldri hatt trøbbel med det nivået (AGM batteri). Endret 4. april 2021 av lrsg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristoffer Holmås Skrevet 4. april 2021 Forfatter Del Skrevet 4. april 2021 Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 4. april 2021 Del Skrevet 4. april 2021 Målt lade spenning med mest mulig forbrukere på... Varme tråder, vifte og lys på fullt. Eg vil no si 14,4 er abs min lade spenning, dog avhengig av temperatur. Lavere temperatur , høyere lade spenning. De fleste blybatterier og ladere konstrueres etter standarder hvor temperaturen er ca +25°C Dette betyr at om man lader batteriet i +25°C så er en optimal ladespenning på et vanlig standardbatteri ca 14.8 Volt, og for et AGM eller Gelbatteri er det ca 14.4 Volt Når temperaturen synker så øker motstanden inne i batteriet. For å få en ordentlig lading må derfor spenningen økes. Motsatt effekt får man også hvis temperaturen er høyere enn ca +25°C. Da må ladespenningen senkes slik at batteriet ikke får en overlading som gir slitasje i batteriet og høyere vannforbruk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
disco1 Skrevet 4. april 2021 Del Skrevet 4. april 2021 Hadde samme problem for et år siden, fikk ingen feilmelding på diagnose på verksted. Det var som Lysholm nevner transfer case modulen som var full av irr. All har fungert siden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 4. april 2021 Del Skrevet 4. april 2021 sjekk også sikring 30 til girkassa. min dreiv å satsa seg til i fjor sommer. Funker ei stund med ny sikring, så måtte jeg bytte en capacitator eller no. verdt en sjekk https://www.advancedfactors.co.uk/lr020488-capacitor---radio-suppression-330655-p.asp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 4. april 2021 Del Skrevet 4. april 2021 20 minutter siden, Bjørn_C skrev: sjekk også sikring 30 til girkassa. min dreiv å satsa seg til i fjor sommer. Funker ei stund med ny sikring, så måtte jeg bytte en capacitator eller no. verdt en sjekk https://www.advancedfactors.co.uk/lr020488-capacitor---radio-suppression-330655-p.asp Man kan koble av den kondensatoren, om man mistenker den gir feil.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristoffer Holmås Skrevet 5. april 2021 Forfatter Del Skrevet 5. april 2021 Fikk kyndig hjelp med bilen i dag. Feilen viste seg å være brudd i ABS sensor venstre foran. Denne ble byttet og nå fungerer alt igjen, ingen varsellamper lyser :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.