Gå til innhold

Disco3 alle varsellamper lyser. HDC system failure


Anbefalte innlegg

Hei! Håper alle har en fin påske. Dette er mitt første innlegg her. Har vært stolt eier av min disco3 i snart et år nå og har vært veldig fornøyd. Men da jeg skulle starte bilen en morgen på fjellet nå i påsken begynte plutselig alle varsellamper å blinke gult som et diskotek. Hdc system not available, system failure, park brake failure, suspension lowered. Abs varsellampe lyser. Virker som om alt av avansert elektronikk er nede. Saumfarte diverse fora, endte opp med å skaffe et nytt startbatteri på det lokale verkstedet men ingen hell selv etter hard reset prosedyre. Verkstedet hadde ikke tid til å hjelpe meg med å lese av diagnosekode. Bilen er kjørbar men den har tappet nærmest all luft fra fjæring og lar seg ikke heve. Park brems fungerer selv om skjermen forteller meg noe annet. Bremselys ser ut til å virke. Ikke korrosjon i stikkontakt til hengerfeste(visstnok mulig feilkilde). 

Jeg skal frakte bilen hjem til Oslo påskeaften. Må vel få lest av feilkoder. 

Er det noen her som har opplevd lignende og har tanker om hva dette kan være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkoder må nok til for å finne svaret. Men luftfjæringen er en god indikator, hvis bilen har senket seg helt ned (lavere enn normal høyde) så er det nok en eller annen komponent i luftfjæringssystemet som har sviktet. En sånn feil kan utløse en serie varsler, uten at det nødvendigvis er veldig alvorlig. 

Endret av lrsg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være dynamoen? Hvis den ikke lader så lever bilen på batteriet en liten stund, men spenningen er sikkert så lav at bilen går i spinn? Kan du måle ladespenning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stopper bilen etterhvert, går ikke lenge på batteriet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, @le skrev:

Kan det være dynamoen? Hvis den ikke lader så lever bilen på batteriet en liten stund, men spenningen er sikkert så lav at bilen går i spinn? Kan du måle ladespenning? 

Burde ikke da bilen ha fungert da jeg skiftet til nytt batteri? Kan ikke måle ladespenning her dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste blir spekulasjon uten feilkode. Det er flere forhold som kan utløse alle disse varslene på en gang, bl.a. problemer med høytrykkspumpa (HPFP) som jeg hadde i fjor. Men har bilen senket seg vil jeg tro luftfjæring har noe med saken å gjøre - eller er det bare at den ikke vil heve lenger? Uansett, få tak i en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk spenning først. Er det dårlig med strøm, så vil du uansett få et hav av feilkoder som ikke nødvendigvis er relevante. Når du _VET_ at strømmen er som den skal kan man kikke på feilkodene (om det fortsatt er juletre i dashen). :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, trondshj skrev:

Sjekk spenning først. Er det dårlig med strøm, så vil du uansett få et hav av feilkoder som ikke nødvendigvis er relevante. Når du _VET_ at strømmen er som den skal kan man kikke på feilkodene (om det fortsatt er juletre i dashen). :)

 

Takk for alle råd. Ble en forsiktig kjøretur ned fra fjellet, men jeg kom meg hjem. 

Skal måle spenning i morgen tidlig, og utpå dagen skal jeg få hjelp av en kar som har diagnoseverktøy. Hva skal korrekt spenning og ladespenning ligge på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke diagnose/kodeleser for å sjekke spenning dersom du har HSE med skjerm. Følg linken her for å komme til «skjult meny»: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger noe så enkelt som ett multimeter 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt lade spenning med mest mulig forbrukere på... 

Varme tråder, vifte og lys på fullt. 

 

Eg vil no si 14,4 er abs min lade spenning, dog avhengig av temperatur. 

Lavere temperatur , høyere lade spenning. 


De fleste blybatterier og ladere konstrueres etter standarder hvor temperaturen er ca +25°C
Dette betyr at om man lader batteriet i +25°C så er en optimal ladespenning på et vanlig standardbatteri ca 14.8 Volt, og for et AGM eller Gelbatteri er det ca 14.4 Volt
Når temperaturen synker så øker motstanden inne i batteriet. For å få en ordentlig lading må derfor spenningen økes. Motsatt effekt får man også hvis temperaturen er høyere enn ca +25°C. Da må ladespenningen senkes slik at batteriet ikke får en overlading som gir slitasje i batteriet og høyere vannforbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem for et år siden, fikk ingen feilmelding på diagnose på verksted. Det var som Lysholm nevner transfer case modulen som var full av irr. 

All har fungert siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Bjørn_C skrev:

sjekk også sikring 30 til girkassa. min dreiv å satsa seg til i fjor sommer. Funker ei stund med ny sikring, så måtte jeg bytte en capacitator eller no.  verdt en sjekk

 

https://www.advancedfactors.co.uk/lr020488-capacitor---radio-suppression-330655-p.asp

Man kan koble av den kondensatoren, om man mistenker den gir feil.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...