Gå til innhold

Discovery 4, ingen kjøling fra AC, er gass på anlegget


Bue

Anbefalte innlegg

Kjøpte i vinter en 2010 Discovery 4 3.0 TDV6 for å bytte ut D3en. Nå kom våren, og jeg merker at eneste mulighet for noe kjøling av betydning er å åpne takluken..

 

Har sjekket live value med IID Tool. Verdiene er som følger med bilen på tomgang og full blås på "Lo" på klimaet:

image.png

 

Har altså i følge denne 4,5 bar på anlegget, Ingen kjøleeffekt inne i bilen (evaporator) og klimaanlegget gir beskjed om at ACen skal gå. I følge verkstedmanualen er nedre grense før kompressoren kobler ut 1,9 +-0,2 bar. Vet ikke hva som er normalt trykk uten AC i gang? Har testet å slå av AC på knappen i bilen og verdien som på bilde står til "yes" endres da til "no". Når jeg slår den på igjen hører jeg et tydelig "klikk" fra området rundt AC kompressoren i det verdien igjen endrer seg til "yes", så det tyder på at signalet når frem så langt jeg kan se. 

 

Har også kontrollmålt trykket til omtrent 63 psi, som tilsvarer 4,35 bar, så da virker det som trykksensoren fungerer.

image.png

 

Jeg har i vinter sett følgende feilkode noen ganger når jeg har skannet bilen med IID Tool, men den har ikke vært der siste 14 dagene, og kommer heller ikke nå:

 

B11FF-84 (2E) Air conditioning refrigerant pressure - Bus signal/message failure - signal is below allowable range

 

Denne sier jo for lite gass/trykk, uten at IID Tool sier noe om hvilken verdi som har vært målt. Noen søk på google der koden er omtalt i verkstedmanual for Jaguar sier dette:

 

"This DTC can be logged by the system due to low ambient temperature soak (below 3°C) reducing the pressure in the refrigerant gas system. If the cabin temperature logged along with the DTC at the time is below 10°C this could indicate low temperature. If the air conditioning performance is satisfactory and the in-cabin temperature is below 10°C then it is likely that the system contains a suitable amount of gas and the DTC is being recorded as an effect of the low ambient temperature. If this is not the case carry out any pinpoint tests associated with this DTC using the manufacturer approved diagnostic system. Refer to the electrical circuit diagrams and check air conditioning pressure sensor circuits for short, open circuit. Check for
correct charge weight ", 

 

Dette kan gi menig ettersom det mange ganger i vinter var under 10 minus, mens det de siste ukene ikke har vært kaldere en 1 - 2 minus når jeg har kjørt.

 

Noen som har forslag til hva mer jeg bør sjekke? 

Eller kanskje vet hva slags trykk det skal være på anlegget når det ikke er i drift (f.eks etter bilen har stått en stund)?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres egentlig ut som du har fått sjekket det meste. Virker ikke som den feilmeldingen burde stoppe anlegget fra å kjøle for da hadde vel ikke kompressoren skrudd seg på.

 

Vet dessverre ikke hva trykket skal være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme feilmelding på min i vinter som jeg mistenkte resulterte i at FBH ikke ville starte. Fikk AC systemet kontrollert og manglet da ca. halvparten av gassen i systemet. Ble fylt opp og feilmeldingen forsvant. Aner ikke hva trykket skal være, men om det aldri har vært kjør AC service på bilen som tross alt er 10-11 år gammel så kan det vel hende at det mangler noe gass i systemet. Er jo en enkelt service å ta i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ewikran Men ACen din fungerte før du fylte den også antar jeg? Noe av problemet er at jeg mangler historikk på bilen som jeg aldri fikk, men når jeg koblet på trykkmåleren på lavtrykksrøret fosset det ut med grønt sporstoff nå jeg traff litt sjevt. Sporstoff finnes vel ikke originalt, så da antar jeg det har vært minst en AC service i løpet av årene, mulig fordi tidligere eier har oppdaget at den ikke fungerer for alt jeg vet.

 

Ettersom jeg ikke har noen andre Discovery å sammenligne med sjekket jeg Volvo V60en og traktoren.

Discovery: 4,8 bar

V60: 5,7 bar

Traktor: 3,5 bar (nylig AC service på denne, men endel gradere kaldere der den sto)

 

Så har jeg prøvd å lese meg litt opp på AC. Det at jeg måler trykket forteller meg egentlig lite om hvor mye det er på systemet, men det sier meg at systemet ikke er tomt, og at det har nok gass til å starte, noe klikket fra kompressoren også indikerer at det gjør slik jeg tenker. Derfor tenker jeg at om kompressoren fungerer burde jeg sett noen utslag på trykket når jeg slår på ACen, men det er ingen mekerbar endring i trykket hverken på høy- eller lavtrykksiden.

 

Det jeg vurderer er om jeg skal koste på en AC service først, eller om det bare er å kjøre på med ny kompressor med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, YMK skrev:

Regner med du måler trykket med motoren i gang og kompressor aktivert?

Begge deler, det er derfor jeg tror kompressoren er deftekt. Ingen nevneverdig forskjell i trykket om motoren er i gang eller ikke, eller om AC er på eller ikke. Hører klikk fra kompressoren når ACen slås på, men ingen endring i trykket.

Endret av Bue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke relativt rimelig å få tatt en AC service? Bare ikke fall for fristelsen å kjøre på med sånn DIY sett og påfylling med butangass. 
 

Jeg mener, den maskina som verkstedene bruker ordner og full test og sjekker eventuelt for lekkasjer. Kanskje lettere å finne ut om noe er feil da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, jorgenht skrev:

Er det ikke relativt rimelig å få tatt en AC service? Bare ikke fall for fristelsen å kjøre på med sånn DIY sett og påfylling med butangass. 
 

Jeg mener, den maskina som verkstedene bruker ordner og full test og sjekker eventuelt for lekkasjer. Kanskje lettere å finne ut om noe er feil da? 

En AC service koster vel ikke all verdens nei, rundt 1000,- pluss eventuell gass som mangler vil jeg tro. Det jeg tenkte på er om det er noe poeng i å bruke pengene på det i og med at det er gass på anlegget, clutchen slår inn så kompressoren går, men det er ingen trykkendring.

 

Får sjekke med verksted over påske, må innom uansett for å tappe systemet om det skal byttes kompressor.

 

Blir ikke noe DIY sett nei, da har man ingen kontroll på hvor mye det faktisk er på anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har D4 magnetclutch på komoressor? På D3 så går den konstant for det er en variabel kompressor.. Men kjenner du noen temp forskjell på lavtrykk og høytrykkside av røra? Måtte bytte min kompressor pga intern lekkasje så holder en liteb knapp på det sålenge du har nok gass på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tobba skrev:

Har D4 magnetclutch på komoressor? På D3 så går den konstant for det er en variabel kompressor.. Men kjenner du noen temp forskjell på lavtrykk og høytrykkside av røra? Måtte bytte min kompressor pga intern lekkasje så holder en liteb knapp på det sålenge du har nok gass på den

Stusset og på det når jeg hørte det klikket ettersom D3en ikke hadde det. Sjekket verkstedmanualen, og i følge den har D4 med 3.0 liter diesel variabel kompressor med clutch, 2.7 og bensinmotorene har uten clutch. Var lett å se også at det er en clutch som kobler ut og inn kompressoren når jeg skur av og på ACen. Ingen forskjell i temperatur på røra på høytrykk og lavtrykksiden nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har den vært en tur innom det lokale verkstedet. Det var gass på, men manglet endel. De fylte opp og jeg testet, men ingen endring. IID leser samme trykk og ingen endring i temperatur som jeg egentlig forventet. De tappet av igjen og jeg har bestilt kompressor. Bare få bestilt tørker/kondenser og litt pakninger også, så blir det bare å komme i gang med jobben. Redd den jobben ikke er noen fornøyelse, var ikke det på D3en, og ser for meg det bare er værre med tilgang her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det jo ut som problemet løser seg:) men appen fra bitzer kan være kjekk å bruke til en annen gang. Den viser hvilket trykk anlegget burde ha i forhold til temperatur. Så lenge trykket stemmer over ens med temp så mangler det iallefall ikke mye gass på anlegget. Danfoss har også en slik app.

 

Screenshot_20210409-080716_RefRuler.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tronmar skrev:

Nå ser det jo ut som problemet løser seg:) men appen fra bitzer kan være kjekk å bruke til en annen gang. Den viser hvilket trykk anlegget burde ha i forhold til temperatur. Så lenge trykket stemmer over ens med temp så mangler det iallefall ikke mye gass på anlegget. Danfoss har også en slik app.

 

Screenshot_20210409-080716_RefRuler.jpg

Takk for tipset!

Fant noen tabeller på google som jeg sammenlignet med og så at trykket så rimelig riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min d4 2010 så lakk alt gassen ut der som du fyll på gassen.  Ventilsete som schrader ventil  står i var frest ujevnt. Med pakning stoff så fikk jeg ser redusert lekkasjen mye men ikke helt jeg skaffet nye 3m hetter som stoppet lekkasjen helt til slutt. 

3m som brukes på Volvo v70

Jeg har r134a gass  på 350g beholdere hvis noen hjemme fikserer trenger gass.

Endret av helge77
Mer opplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er kompressoren byttet sammen med ny kondenser (byttet like godt hele i stede for kun tørkefilter) og anlegget er fylt opp med gass, sporstoff og olje. Da ble det endelig god og kald luft og fungerende AC i bilen. Konklusjonen ble da defekt kompressor som antatt.

 

Om noen skulle lure på om det var greiere å bytte AC kompressor på D4 enn på D3 er svaret som forventet nei, og kondenser tok 5 ganger så lang tid i forhold til den gamle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...