Gå til innhold

Popup tak til Defender fra 4Land


Dan-Ove

Anbefalte innlegg

Da har Tomek utviklet en popup hvor opprinnelig tak benyttes uten at det ødelegges.

Jeg har bestilt en til meg selv og håper på leveranse om en måneds tid.

Prisen er vel ikke helt satt, men et sted mellom 20 og 25.000 pln tenker jeg.

Godkjenning etc hos Vegvesen kan jo også bli spennende.....

https://www.4land.pl/EN/kampery

https://www.4land.pl/EN/defender-przebudowy-i-remonty/1/view/89

Endret av Dan-Ove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her var svært interessant. Har du hatt noen kontakt med SVV på forhånd? Hvordan går du fram ang. godkjenning?  

Og så ville det være spennende å høre hva dette kommer på ferdig på plass her i landet... 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting. Eller kanskje flere ting.

 

Når dere monterer bøyler, takgrind eller en eller annen rigg på taket av bilene deres, er dere da innom Statens Vegvesen og får godkjent dette? Mange bygger slike rigger selv, eller får en kompis til å sveise det.

 

Hvis dere har montert bøyler eller grind på taket og monterer taktelt oppå der, er dere innom SVV og får godkjent dette?

 

Svarene tror jeg er «nei».
 

Hvorfor skal det dermed være behov for godkjenning av SVV for et slikt hevetak, ettersom delene er skrudd på bilen? Man skrur av taket, man skrur på en ramme, man skrur tilbake taket. Når man kjører med kjøretøyet er taket trygt festet med hengsler og med solide spenner.

 

Jeg tror til og med at selve taket blir mer solid med en slik løsning. Jeg ville heller bekymret meg hvis jeg manglet skikkelig bur eller bøyler inne i bilen, noe veldig mange mangler. Når man ruller en Seriebil eller 90/110/Defender blir fort mye deformert, og mulighet for å rulle er større jo høyere tyngdepunktet blir (med takrind med bokser og taktelt på f.eks.).

 

Hadde montert og hadde brukt dette uten å bekymre meg. Slike løsninger er solide.

 

Har tidligere vurdert å bygge løsningen med ramme selv, på 109 og på 88. Men er for mange prosjekter og andre hobby som tar tid.
 

Tror en kjenning i LR-miljøet har bygd slik på Defenderen sin. Men dessverre er det mange LR/RR- folk som skrur mye som ikke er på forumet. Eller facebook. De holder på med sine løsninger, og de drar på turer uten å publisere dette.

 

Snakka med en like før påske, traff han på en liten «ekspedisjon» (som jeg ikke har publisert -_-). Han har drevet med turer, det som nå betegnes overlanding, i kanskje 20 år, og han sa: «legger ikke ut noe hvor jeg er eller har vært, da blir det mye trafikk der og veier, turene og områder blir ødelagt og stenges. Og skulle jeg finne en idyllisk plass legger jeg ikke bilde av det på facebook, 3 uker etterpå er det fullt til enhver tid av mennesker, utstyr og biler. Og søppel.»

 

Opplevde nylig at en flott og avsides plass med litt fasiliteter ble stengt av grunneier. Forstår grunneier godt, noen turister la ut masse informasjon og bilder og «halve Norge» dro dit i sommer og høst med telt og madrasser og hengekøyer. Brukte utedo og gapahuk og tok seg til rette, brente opp veden som var fraktet inn. Søppel og flasker ble satt igjen og slengt omkring. Ble til tider rene festplassen for tilreisende. Da ble det skrudd opp lemmer og låst do og vedskjul.

 

Men det var en digresjon, om at vi må «tread lightly», slik at vi kan fortsette med turene våre.

 

Har man forresten en pick-up er det lov å bygge en camper å sette oppå planet, uten krav om godkjenning.

 

Men dette var bare mine synspunkter, får dra i verksted å jobbe videre med «litt på kanten-prosjekter» i en overregulert verden :D
 

Tror det er tryggere å montere dette hevetaket enn, som mange gjør, å heve bilen og sette på store hjul uten å oppgradere bremsene og komponenter i styring og hjuloppheng.

 

God påske, og lykke til med ett fint tak-prosjekt.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vært i kontakt med Tomek / 4land - han bekrefter at han gjerne sender til Norge for egenmontering. Polsk VAT trekkes fra og norsk MVA plusses på.  Fordi ikke noe i strukturen på bilen kuttes / sveises så ser han ikke noe behov for særlig godkjenning av dette påbygget. Han har heller ikke sett nødvendigheten av TÜV selv om han selger på det tyske markedet.  Så da er det avklaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elvehundre skrev:

Men dette var bare mine synspunkter, får dra i verksted å jobbe videre med «litt på kanten-prosjekter» i en overregulert verden 

Veldig enig. Det er ikke nødvendig å søke i tre eksemplarer for å tørke seg bak med et papir.
Og sjekke om papiret er godkjent for tørking av bakender, i dertil egnede omgivelser

Det er helt greit at man ikke bør otfordre skjebnen eller tøye strikken for langt, men følger man diskusjonene her på siden,  virker snart flertallet å være mer katolske enn paven, med resultater deretter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JokerS30 skrev:

Veldig enig. Det er ikke nødvendig å søke i tre eksemplarer for å tørke seg bak med et papir.
Og sjekke om papiret er godkjent for tørking av bakender, i dertil egnede omgivelser

Det er helt greit at man ikke bør otfordre skjebnen eller tøye strikken for langt, men følger man diskusjonene her på siden,  virker snart flertallet å være mer katolske enn paven, med resultater deretter.

 

 

Lite katolsk. Går vel mer på at før en bruker 50-60 tusen kr på et telt så er det jo greit å vite st det ikke må 'plukkes av' annethvert år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jasswass skrev:

 

Lite katolsk. Går vel mer på at før en bruker 50-60 tusen kr på et telt så er det jo greit å vite st det ikke må 'plukkes av' annethvert år...

Neida, men folk virker omtrent å søke biltilsynet om lov til å montere et sett ekstralykter for tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel det meste besvart eller tenkt på..... Jeg skal ikke vise og godkjenne min før det blir et krav.

Disse vil ikke få TUV papirer. Det er veldig kostbart. Frakt til Norge ca 500 eur. Blir uten polsk mva og vanlig import ellers.

prisen ex mva blir 17800 pln. Til info har jeg sagt meg villig til å være norsk kontakt for Tomek på disse. Tjener ikke noe på det annet enn god hjelp når jeg trenger det.

Når det gjelder SVV så får man litt forskjellig svar avhengig av hvem man spør...... En kar mente at på nyere biler må det godkjennes da dokumentasjonen på bilen beskriver hvordan den skal være, med antall dører, seter etc. Men nå er ikke Defenderen som andre biler hvor alt er skrudd sammen.

Jeg veit andre som Ex-tec leverer med TUV og blir godkjent og innskrevet i vognkortet.

Noen har vært i kontroller med hevetak uten problemer med dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taket påvirker bilens høyde, så strengt tatt er bilens ytre mål forandret. 

Det får være opp til hver enkelt hvordan de ønsker å få godkjenning eller ikke tenker jeg.

 

Leveres taket med sengeplass, duk og alt som trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blingser, det er jo bare morgen enda, men 17800 Sloty ser ut til å bli 38.245,65kr, og frakt og mva kommer i tillegg. 

 

Eller har jeg misforstått noe?

 

 

Ser i første innlegg at det oppgis polsk valuta, i min iver tenkte jeg Kr, og da startet siklingen. Nå landet jeg derimot på føttene, og siden de knapt bærer kroppsvekten fra før ser takopplettet ut til å være priset over ukelønnen min desverre, selv om det helt sikkert er verdt hvert eneste øre så klart.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja prisen er I slotty, så det er ikke helt gratis nei. Men har snakket med flere som har laget selv og de havner fort på denne kostnaden selv, om de ikke har tilgang på alt av verktøy og utstyr da.

Og jeg tok feil, det følger med madrasser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, lafterolf skrev:

Mulig jeg blingser, det er jo bare morgen enda, men 17800 Sloty ser ut til å bli 38.245,65kr, og frakt og mva kommer i tillegg. 


Jeg kjenner ikke løsningen, men den framstår ikke som spesielt prisgunstig. Men på linje med andre leverandører.
Det fins en rekke leverandører rundt det prisnivået, og noen under. Dette er dog en helt annen løsning, som involverer saging såvidt jeg forstår. Kjenner ikke kvaliteten på noen av de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visning må man kunne få til. Min skulle være være klar om en måneds tid. Ellers kan de leveres til mai juni om man bestiller snart.

Hvor har du sett andre i det prisleiet Joker? Jeg har undersøkt mye og funnet noe tilsvarende til 4000 EUR, men da er ikke senge løsning inkludert.

Finnes noen som kutter i taket som egentlig er fine og ikke gjør bilen høyere, men da er det ikke plass til sengetøyet når taket er lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Dan-Ove , du får bare gi beskjed :)

Og Stena Line har jo båt fra Karlskrona til Gdynia ,eller Polferries til Gdansk , så her er det muligheter for en `overlanding-tur` når covid-galskapen har roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...