Gå til innhold

ACE lekkasje, Disco 2


Biffen

Anbefalte innlegg

Som vanlig når jeg tar med bilen til Valdres så skjer det noe nytt.

 

Like etter en litt krapp sving så lyste den røde ACE-lampa og det plinga. Jeg stoppa bilen og så at olja hadde rent ut av den lille tanken. Jeg så at det lekker ved høyre framhjul. Mye. Hadde ikke noe annet enn Dextron 3 olje og hadde på det og tok sikringen i motorrommet. Dette funka sist jeg hadde lekkasje på røra bak.

 

Det renner ut såpass at tanken blir tom på 20-30 min.
 

Det er påske. Det er pandemi. Har noen noen tips til en stakkar? Ryker hele systemet hvis man kjører det helt tomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Biffen, fant du ut hvor det lekker? 

 

Er det på lav-trykk siden det lekker, og det er kanskje tilfellet siden systemet ikke tømte seg med en gang... så burde 10mm rørkoblingene fungere, så framt det lekker ett sted du kommer til. Som i tråden under kan du muligens skjøte inn kobber rør også, men vit at det er ganske høyt trykk i systemet så ikke sikkert det fungerer.

 

En slange-bit med ett par ekstra slangeklemmer kan også fungere som nødrepp... 

 

Du så kanskje denne tråden som nettopp ble oppdatert?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forbikoblet ACE-pumpa med en kortere drivreim, og kjører bilen som normalt nå inntil jeg får fixet lekkasje i et rør. Har ikke gjort noe annet fix, kun kortere reim slik at ACE-pumpe ikke går rundt. 

Bruker reim 6PK1560 fra Biltema!

 

Skal egentlig være 7PK-reim i disse (angir bredde i antall riller). Noen tar en 8PK og skjærer bort ytterste rille. Jeg regner med at 6PK-reima holder til jeg får fixet lekkasjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberrør på plass. Hjælpes. Holder tett på tomgang. Det som bekymrer meg litt er de koblingene. Rørleggeren som jeg lurte til å komme innom hadde i skrukoblinger. Dette er sånne som har mothaker inni og klemmer rundt røret som man lager et spor i. Jeg håper virkelig de holder tett til jeg kommer meg hjem.

 

Leverer systemet høytrykk selv om man tar sikringen i motorrommet?

7E1BDAD2-2E00-4670-A37B-56A7F682E159.jpeg

F4B78B6E-C5A2-4E05-B6AA-DCF4084B3493.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørene fra sylindrene har trykk på begge sider.

 

De var temmelig rustne alle rørene dine, så du vil nok få flere lekkasjer med tiden.

 

Flere har kjørt med kobberrør og skrukobling i flere år, men selv ville jeg satset på hydraulikkoblinger og metallrør,  Du får kjøpt skrukoblinger til hydraulik også.

 

Pent lagt opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, motom skrev:

Pumpen går vel uansett så vil tro det.

 

Du kan sikkert finne ut hvilke trykk røret har

 

Hvilke rør var det på din: ace-schematic-jpg.116926


Det er det røde som går til «front ram».

44 minutter siden, lafterolf skrev:

Rørene fra sylindrene har trykk på begge sider.

 

De var temmelig rustne alle rørene dine, så du vil nok få flere lekkasjer med tiden.

 

Flere har kjørt med kobberrør og skrukobling i flere år, men selv ville jeg satset på hydraulikkoblinger og metallrør,  Du får kjøpt skrukoblinger til hydraulik også.

 

Pent lagt opp:)


Takk! Håper bare det holder tett hjem til Oslo. Så skal alt byttes til en mer permanent løsning. Har dextron 3 i systemet nå også. Det er vel ikke anbefalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for at det går bra :) 

 

Det er sjelden feil på ACE systemet men rørene må nok byttes på ett eller annet tidspunkt da de som regel er det "svakeste" punktet. De har vel holdt en 20+ år så kan vel egentlig ikke klage på det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...