Gå til innhold

Serie 1 forgasser.


Ivers

Anbefalte innlegg

Det står en jeep forgasser på min 2 liter bensin, serie 1 fra 1957. Jeg har litt på sparket fått tak i et rep kit til original forgasser, og er på utkikk etter en solex forgasser i brukbar stand. Må evt overhale den selv. Er det vanskelig?

 

Er ikke mekaniker, men har byttet eksos manifold, eksosanlegg, Byttet bunnpannepakning, justert ventiler, Byttet til elektronisk tenning, justert tenningstidspunkt og litt sånt. Eventuelt har jeg hørt at weber forgasser også kan være aktuelt. Noen som har noen tanker og erfaringer? Evt en forgasser :D

IMG_20210327_150426.jpg

IMG_20210125_003724.jpg

IMG_20210125_003717.jpg

IMG_20210327_150150.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1. Ingenting er «vanskelig» og alle vi er «en mekanikker». 
 

Altså: vi har interessen, vi har verktøy, vi har (i alle fall innimellom) entusiasmen, vi kan lese, vi har delene tilgjengelig, noen av oss har også tid, vi har ofte plass å stå. Gårdsplass, garasje, noen har bedre fasiliteter.

 

Forgassere kan fint fikses på kjøkkenbordet, det har æ gjort mange ganger. Kjøkkenet er en utmerket plass, godt lys, nært kaffe, oppvaskmaskin brukes til å vaske deler, kjøleskapet i nærheten. Kan ikke bli bedre. God tilgang til speil også, kommer tilbake til det.

 

Husker mutter’n var bittelitt oppgitt første gang æ overhalte LR-forgasser på kjøkkenbordet, det var for 41 år siden. En kollega kom hjem og hentet noe for sikkert 15 år siden, æ va hjemme med influensa. Han ble pensjonist i fjor, og snakka ofte om da han kom til mæ der det sto RR-forgassere under reparasjon på kjøkkenbordet. Og en customsykkel på stuegulvet. Ok, nå e det 21 år siden æ ble skilt.

 

Punkt 2. Æ ska se om æ finner en slik forgasser du trenger, men lover ikke æ har noen liggende. Mulig æ ska i «ekornlager» i dag. Og vil nok, i tilfelle æ har forgasser æ kan selge, ha din carter i bytte. Hadde æ eid den carteren ville æ overhalt den, og brukt inntil æ fikk fatt på en originalforgasser, dersom originalforgasser er veldig viktig å ha. Den Carter’en kan være vel så god som en Solex.

 

Punkt 3: Speilet. Ett speil, eller annet tilgjengelig passe stort glass, må man ha under overhaling av forgasser. Æ brukte speil, lettere å ta ned fra veggen enn å demontere ett vindu. Tar man ut vinduet i veggen kan det også bli kjølig hvis man holder på om vinteren. Derfor speilet. Dette legges oppå bordet. Man fester ett fint sandpapir med tape til speilflata, tar noen dråper med symaskinolje eller annen fin olje på sandpapiret/slipepapiret og starter å slipe alle flater som ligger mot hverandre med pakning mellom i en åttetalls-bevegelse. Åttetallsbevegelse er viktig. Sliper man i en runding, eller fram og tilbake, da blir ikke flatene helt plane. Dette er tantalising work, men resultatet blir man veldig fornøyd med.


lykke til, og go påsk

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS!

Jo, vet flesteparten ler av sliping med speil under og slike ting, men æ lærte dette av gamle mekanikkere da æ va ung og har ikke funnet annen rimelig metode som e bedre. Folk som finner «mer lettvinte» måter å gjøre dette på ender med lekkasje på flatene i forgassere og gir opp. «Blir jo aldri bra». En kveld med forgasser i deler, speil, slipepapir og olje vil gi ett fantastisk godt resultat.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 3.4.2021 den 11.47, Elvehundre skrev:

Punkt 1

Herlig :lol: takk for svar. Er ikke gift engang enda, og vet ikke om jeg tør å vise meg nederst i trappa fra kjelleren/garasjen engang med så mye som en skrue, på vei opp til kjøkkenet. :lol:

 

Meldte meg inn i en jeep gruppe for å finne utav hvilket repp sett jeg trenger. blush fortalte til og med at jeg ikke hadde jeep, men lr. Hyggelige folk. Ingen kommentarer på det. Bare hjelp å få ^_^

 

Rep sett er visst å få tak i. Koster noen hundrelapper. Vet ikke hvor mye det har å si at det er original forgasser. Kanskje det bare er følelsen? Lettere å få hjelp an andre med kunnskap, som lider av det samme kanskje. ^_^

 

Si ifra om du finner noe, så kan vi jo ta det derifra. Denne fungerer, men den trenger nok å åpnes opp og renses, evt slipes litt som du sier. Ser det er fuktig nederst der den er festet på blokka. Motor kveles om jeg starter opp og begynner å gasse. Den må bli ordentlig varm før jeg får lov til å ruse den litt. Gammel dame :)

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivers skrev:

Herlig :lol: takk for svar. Er ikke gift engang enda, og vet ikke om jeg tør å vise meg nederst i trappa fra kjelleren/garasjen engang med så mye som en skrue, på vei opp til kjøkkenet. :lol:

 

En skrue eller to på kjøkkenet vil være en bra test :rolleyes: Jeg hadde motor og girkasse til en Triumph 650 Pre Unit på kjøkkenbordet første gang min kone var hjemme hos meg.

Jeg tror hun synes den var like skulpturell og vakker som meg :) Uansett så har vi vært sammen i 34 år og gift i 33 av dem.

 

No 70: CLASSIC PRE-UNIT 650cc TRIUMPH TR5 TROPHY ENGINE | Triumph  motorcycles, Triumph bikes, Triumph cafe racer

 

Det er helt naturlig at slikt blir det kjærleik av :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett, men ikke funnet noen egnet Serie 1 forgasser.

 

Overhal den du har, det viktigste er jo at bilen er i bruk, ikke hvilken forgasser den har.

 

Rivetcounting can be a sterile exercise.

 

Og i gamle dager, omtrent da dinosaurusene døde ut, kjørte æ med forgasser fra Opel på min Land Rover. Det var før æ skjønte at motorfabrikantene kjøpte forgassere fra samme fabrikk som andre som lagde motorer.

 

Får du pakningssett til din Carter, overhal og kos dæ.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...