Gå til innhold

RR P38, spiralfjærer - har noen fått dette godkjent av SVV?


Landmann

Anbefalte innlegg

Bilen har forlengst fått montert spiralfjærer; dette settet https://www.ebay.co.uk/itm/271692411474?ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2Fe11051.m43.l1123%2F7%3Feuid%3D43873da14258402e8a4cd6a491768646%26bu%3D44104499881%26segname%3D11051%26crd%3D20210326093057%26osub%3D-1%7E1%26ch%3Dosgood%26loc%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.ebay.co.uk%252Fulk%252Fitm%252F271692411474%26sojTags%3Dbu%3Dbu%2Cch%3Dch%2Csegname%3Dsegname%2Ccrd%3Dcrd%2Curl%3Dloc%2Cosub%3Dosub%26srcrot%3De11051.m43.l1123%26rvr_id%3D0%26rvr_ts%3D700c31bf1780acf178d70832fff28dff&ul_noapp=true

 

- og den har gått gjennom to PKK'er uten anmerkninger knyttet til fjærskiftet.  Men - kontrollene har foregått "på bøggda" med kontrollører som ikke kjenner P38 (tipper de trodde at spiralfjærer var originalt). Nå er det på tide for ny eier å få ting på stell.

 

Mitt spørsmål er hvorvidt noen har fått godkjent ombygging fra luft- til spiralfjærer med påskrift i vognkortet. Og - dersom ja - så er jeg interessert i evt. kopi av vedtaksdokumentet (saksnummer duger også).

 

Har du fått avslag, så meld også fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, christianvig skrev:

Min er ombygget til spiral. Skal sporenstreks bygge den tilbake. Kjøpte bilen for to måneder siden. Forferdelig kjørekomfort med spioralfjærer.

 

Takk for svar! Er den godkjent med spiralfjærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må dokumentere med tüv-papirer eller lignende, eller dokumenasjon fra Land Rover som bekrefter at P38 ble levert med spiralfjærer. Ettersom bilene aldri ble levert på coils, ei noen har laget et tüv-sett så vil du ikke få dette godkjent hos SVV dessverre... 

 

Eu-kontroller er nå en ting, men jeg tenker også på om man er uheldig og kommer utenfor en ulykke hvor det stilles spørsmål til bilens tekniske stand. Er bilen ulovlig ombygd er det ikke sikkert man har forsikringsselskapet i ryggen og man blir fort personlig ansvarlig.

 

Uansett er bilen best å kjøre med luft. Så jeg ville bygget tilbake :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erik Iversen skrev:

Eu-kontroller er nå en ting, men jeg tenker også på om man er uheldig og kommer utenfor en ulykke hvor det stilles spørsmål til bilens tekniske stand. Er bilen ulovlig ombygd er det ikke sikkert man har forsikringsselskapet i ryggen og man blir fort personlig ansvarlig.

Det er en vanlig misforståelse at forsikringsselskaper " automatisk" kan velte ansvaret for en ikke-forskriftsmessig bil over på eieren.
Det må bevises en årssakssammenheng, og den jobben må selskapet ta. Jeg har egentlig ikke hørt om et enste tilfelle der dette har skjedd. 
I praksis vil det bli en diskusjon om hvem som har utført modifiseringen, og når den skjedde, hvem som visste hva, og en rekke andre spørsmål må besvares.
 

Påstanden over må ikke tas til inntekt for at jeg syns det er greit å modifisere bilen selv, påenget mitt er at det (heldigvis) ligger en sperre i systemet, selskapene kan ikke automatisk fraskrive seg ansvar under dekke av at bilen er modifisert ( av en eller annen ikke kjent person )

Orker du leve med en P38, orker du sikkert fint å leve med luftfjøringa også!

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JokerS30 skrev:

Det er en vanlig misforståelse at forsikringsselskaper " automatisk" kan velte ansvaret for en ikke-forskriftsmessig bil over på eieren.
Det må bevises en årssakssammenheng, og den jobben må selskapet ta. Jeg har egentlig ikke hørt om et enste tilfelle der dette har skjedd. 
I praksis vil det bli en diskusjon om hvem som har utført modifiseringen, og når den skjedde, hvem som visste hva, og en rekke andre spørsmål må besvares.
 

Påstanden over må ikke tas til inntekt for at jeg syns det er greit å modifisere bilen selv, påenget mitt er at det (heldigvis) ligger en sperre i systemet, selskapene kan ikke automatisk fraskrive seg ansvar under dekke av at bilen er modifisert ( av en eller annen ikke kjent person )

 

Ja, nei, har ikke hørt om tilfeller på dette i Norge. Men ser det taes opp til stadighet i miljøene i det store utland :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Min forsikringsagent sa at om ulovlig ombygging var årsak til ulykke ville det bli avkorting. 

 

Selvsagt SIER de det. Problemet er at de må forholde seg til Norsk lov, og da er det litt krav som må oppfylles vedr. årsakssammenheng osv.

Ellers er du vel inne på det sentrale: ombyggingen må være årsaken. Det holder IKKE at bilen er ombygd. Det må bevises at årsaken er direkte linket fra ombyggingen til hendelsen.

På det viset vil også et sett uorginale dempere, hardere fjører for mer last, dekk med feil lasteindeks, og en rekke andre årsaker kunne pekes på. Sammen med for høy hastighet, feil lastet bil, for mye taklast, for dårlig vedlikehold av bilen som har forringet kjøreegenskapene i vesentlig grad, osv osv osv.

I praksis har jeg aldr hørt at dette har blitt gjort av noe forsikringsselskap.

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble venting i telefonkø hos Statens vegvesen, men så kom svaret (jeg noterte flittig): 

 

Ombygging

"Bilen er ombygd når det byttes til hjuloppheng av annen utførelse enn det bilen ble typegodkjent med. Hjuloppheng ansees som omfattende ombygging og det skal søkes før arbeidet igangsettes. Statens vegvesen stiller krav til dokumentasjon fra bilprodusent og fra fjærprodusent; at disse er gjensidige. Ombyggingen skal skje som anvist i tillatelsen. Kjøretøyet skal deretter vises for kontroll og godkjenning. Ombyggingen skal føres i vognkortet. Tilbakestilling til originalt hjuloppheng etter godkjenning ansees som ny ombygging.»

 

Hjemmel

- og her står dette: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7

Og her:  https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy

 

Sorry

Jeg sendte i mellomtiden forespørsler til mps-trading mht fjærsettet og evt. dokumentasjon (samsvar mellom Land Rovers betingelser/krav og fjærprodusentens dokumentasjon). Jeg fikk dette svaret:

 

"Sorry we have no documentation that we can supply with these springs.

Many thanks Simon"

 

Not street legal?

Det florerer jo av "tunge" LR- og RR-forumer over there. I enkelte tråder ble trådstarter bedt om å lese den lille teksten/fotnoten - der det ble skrevet at flere fjærsett angivelig bar påskriften "not street legal" og "only for off-road use".

 

Lotto

Det kreves hverken vekttall eller nevneverdige studiepoeng for å oversette det departementale svaret til bygdespråket: "Drit og dra, detta blir'e itt'no av!" Så det å framstille bilen for ny PKK i løpet av sommeren 2021 med spiralfjærer blir lotto og et heldig utfall blir sågar ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MartinM skrev:

På min bil under luftfjæring står det ikke oppgitt når man sjekker sidene til SVV.
 

Martin 

At ikke det står i vognkortet er ikke ensbetydende med at det ikke finnes dokumentasjon på det. :)
Samme med taklast det: står det ikke i vognkortet, er det bilens instruksjonbok eller dokumentasjon fra produsent som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, iknutis skrev:

At ikke det står i vognkortet er ikke ensbetydende med at det ikke finnes dokumentasjon på det. :)
Samme med taklast det: står det ikke i vognkortet, er det bilens instruksjonbok eller dokumentasjon fra produsent som gjelder.

På den andre sida, skal verkstad kontrollere ut over at bil er som oppgjeve i vognkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Står det i typegodkjenning hvilken fjørtype bilen har? 

 

Godt poeng - det må jeg sjekke! 

 

Nå vet ikke jeg hva kontrollørene har tilgang til utover "kjøretøyopplysninger" - men jeg har bl.a en spårtschlich Golf med coilover - og dette står anført i vognkortet (men så er jo bilen også litt ombygget). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg tenker på bilens typegodkjenning som Statens Vegvesen sitter på.

Be om en gjenpart av den.

 

Jeg ringte påny Statens vegvesen (tastevalg 3). Vedkommende saksbehandler gikk gjennom typegodkjenningen til denne bilen (jeg oppga reg.nummeret). Jeg ba ham se hva som stod oppført under fjæringssystem/understell.

 

...TATATATAAAA... der stod det ingenting! Det stod ingenting om hvorvidt denne bilen hadde luftassisterte fjæringer eller spiralfjærer :rolleyes: 

 

Og - for å ta denne storyen videre: Denne saksbehandleren spurte om det var andre modeller av Land Rover, som hadde samme understell - og som var utstyrt med spiralfjærer!  Dette vet jeg ikke, så hva kan forummedlemmene fortelle meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2021 den 23.36, JokerS30 skrev:

Selvsagt SIER de det. Problemet er at de må forholde seg til Norsk lov, og da er det litt krav som må oppfylles vedr. årsakssammenheng osv.

Ellers er du vel inne på det sentrale: ombyggingen må være årsaken. Det holder IKKE at bilen er ombygd. Det må bevises at årsaken er direkte linket fra ombyggingen til hendelsen.

På det viset vil også et sett uorginale dempere, hardere fjører for mer last, dekk med feil lasteindeks, og en rekke andre årsaker kunne pekes på. Sammen med for høy hastighet, feil lastet bil, for mye taklast, for dårlig vedlikehold av bilen som har forringet kjøreegenskapene i vesentlig grad, osv osv osv.

I praksis har jeg aldr hørt at dette har blitt gjort av noe forsikringsselskap.

 

I en trafikkulykke, og især dersom det er personskade eller skade på store verdier, vil både politiet med sitt tekniske personale og Statens vegvesen med sin trafikkulykkesgruppe sikre spor og bygge opp en konklusjon. Det er grunn for menigmann å frykte at prosessøkonomiske grunner vil resultere i forhastede slutninger. Uten å gå dypere - så er det tilstrekkelig for oss dødelige å vite at en arbeidsgruppe gjennomgikk politiets håndtering av 231 alvorlige trafikkulykker i 2012. Resultatet skapte rabalder: Kritisk dårlige avhør, manglende styring, ledelse, prioriteringer, kompetanse og kvalitet i arbeidet, samt en etterforskning som ikke var av akseptabel kvalitet. Dette er 9 år siden; hvorvidt kvaliteten og kompetansen er bedret blant de svartkledde vet jeg ikke.

 

Bevisbyrden i straffesaker er strengere enn i sivilsaker; forsikringsselskapene håndterer den sivilrettslige siden. Forsikringsselskapene har egne fagfolk (ofte pensjonerte politifolk) som både utreder ulykkesårsaken og vurderer omfanget av skadene. Slike vurderinger vil alltid ha et visst innslag av skjønn - og vips så er det grobunn for diskusjoner. Dersom jeg som forsikringstaker ikke er enig i vurderingen fra forsikringsselskapet, så har full anledning til å engasjere egne sakkyndige. Problemet for oss dødelige er dels kostnadene ved en alternativ vurdering, og dels at et forsikringsselskap og deres fagfolk vil ofte være en krevende motpart i en eventuell tvist; et tap skaper presedens for senere saker. Tilbake til trådstarten: jeg vet ikke hvor mange utredere som kjenner til hvorvidt en Range Rover flyter på luft eller svaier på spiraler.

 

F..n - rådet jeg meg bort fra spiralfjærer :wacko:  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Landmann skrev:

 

Tilbake til trådstarten: jeg vet ikke hvor mange utredere som kjenner til hvorvidt en Range Rover flyter på luft eller svaier på spiraler.

og ikke minst, påvirket det kjøreegenskapene på en sånn måte at det er ÅRSAKEN til ulykken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er spiralfjører like god fjøring som luftbelger om man velger samme hardhet på fjørene.

Luft gir muligheter for å løfte eller senke bilen. Utover det ingen annen fordel.

Så at luft vil få bilen til å flyte er i mitt hode bare et utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en prosent eller to av klodens personbilpark som har luftputer til fjøring, med noen få unntak rir resten på en eller annen form for stål i fjær systemet. 

Mao det er lite grunnlag for å hevde at stål er dårligere en gummi og luft.

 

Utfordringe er jo her å kunne dokumentere at de stål spiralene man har valgt tilsvarer luft putene. Og ikke minst dokumentere det på en slik måte at biltrangsynet føler de har nokk ryggdekning til å akseptere det. Den enkle løsningen er jo fjør sett med TUV. Da har "noen" gitt trangsynet ryggdekning. Nå har vel ingen giddet å ta den jobben for p38 så langt!

 

Det samme vil jo gjelde i en eventuell forsikringssak. Enten må forsikrings selskapet dokumentere at din ombygging har hatt betydning for uhellet, eller så må du kunne dokumentere at det ikke har det.

 

Mao, uten noen form for dokumentasjon, kan du rissikere problemer på ett eller annet tidspunkt. Hvor stor rissikoen er er jo ett annet spørsmål, men i dagens google samfunn skal det jomikke mye fantasi til for å finne diskusjoner ala denne. :blink:^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Nå kjører jeg min RRp38 på luftfjærer og er veldig fornøyd med komforten i det. Likevel tror jeg at du kan få god opplevelse på spiralfjærer, og de vil kanskje føles tryggere i forhold til drift sikkerhet. 

Får du bilen godkjent med spiralfjærer hadde ikke jeg bekymret meg for eventuelle juridiske konsekvenser rundt dette, De selger jo disse byggesettene og de er godt tilpasset bilen. Det er jo ikke slik at du har stått på låven og sveiset sammen noe u utprøvd hjemme mekk.

Er nok enig med Laftis her, det er ikke noen grunn til å tro at bilen blir dårligere å kjøre på spiralfjær foruten det at den selv nivellerer seg i forhold til vekt.

En pirkete kontroll vil kanskje kunne hevde at du trenger hoved lykt justering når luft nivellering blir borte, men dukker ikke det spørsmålet opp så er det jo ingen grunn til bekymring der heller.

 

Kos deg og kjør bekymringsfritt rundt i din RRp38.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har møtt minst to P38-eiere som mener bilen ble mer komfortabel med spiralfjærer enn luft. Ikke vet jeg, jeg har bare kjørt med luftfjæring, men jeg husker jeg var litt skuffet etter den første turen med P38. Den var ikke så komfortabel på dårlig vei som jeg hadde forventet. Jeg sammenlignet med et par modeller fra Citroën, nemlig DS (Padde) og den senere CX. 

 

Og som Landymann spør om, det finnes andre Land Rovere som ble levert med både spiral- og luftfjæring. Siste Range Rover Classic kunne man velge om man ville ha med spiral- eller luftfjæring. P38 har jo samme grunnkonstruksjon som sin forgjenger, så det burde være et godt argument for å få godkjent spiralfjærer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...