Gå til innhold

Lada Niva - Høyt tak?


vanilla_ninja

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid syntes at Niva er en morsom bil, og jeg håper jeg en eller annen gang finner en jeg kan eie og leke med.

Men en ting lurer jeg på, og internett er ikke så bra til å fortelle meg det: hva er greia med at noen av dem har ekstra høyt tak? Er det ombygde ambulanser, eller er det noe annet som ligger bak?

Noen som vet?5bzd1iyjt5q31.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes to ulike løsninger, den første er vist øverst her, og løftet " hele " taket, den andre var "litt mer elegant" og hadde en form for step-up-linjeføring.
Litt som.... Discovery ;). Den kom samtidig med at bilen fikk injection på bensinmodellene, og en .... 1,9liter(?) dieselmotor. Må ha vært rundt 1995
Hvor har du det fra at den ble svekket Rolf ? Har kjørt litt sånne, og tenkte den gangen at " denne er da MYE mer solid enn orginalt.
Den russiske 0.0-ett-eller-annet stålplaten  ble byttet ut med en glassfibersak som var tjukk som et kumlokk i betong...

Lada er forresten den absolutt dårligste bilen jeg har eid noensinne. Gikk P38 en høy rang. Selv om delene var rimelige, var det et dyrt bilhold for en fattig student.
Bensinforbruket var " greit " med stabile 1,2 liter på mila, det var verre at  alt mellom skiltene gikk i stykker, hele tiden.  Toppakninger, vindusheiser, vinduspussermotorer, bremser, clutch, et elektrisk som var så dårlig at ikke engang LR ville drømt om å bruke det... og sånn fortsatte det. Min var en 5girs utgave, men den bråkte så jævlig på femtegir at jeg kun brukte de fire første. Jeg prøvde å bytte kasse, men byttekassene som skulle være " som nye " bråkte like ille de også.


Framkommeligheten var helt fantastisk,  og bilen har en sjarm selv Defender har problemer med å hamle opp med. 
Jeg ville gjerne eid en igjen, og følger med når de er på Finn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt blir stivheten svekket. Takplaten skjæres bort og det limes på et forhøya akebrett laget av glassfiber. 

Dette gjelder alle biler som fikk forhøya tak.

 

At du ikke merket det betyr ikke at bilen ble tilstrekkelig stiv. 

Har du sett sånne kollidert? Ikke ofte å se biler med sånne tak lenger, men for noen år siden dukket det av og til opp varebiler som hadde vært kollidert, og jeg husker huggeren her snakket om hvor ille de bilene var sammenlignet med de som hadde orginalt tak.

 

Sikkert aldri forsket på.

 

Det fremdeles Niva her. Naboen har en. Artig bil. Billige deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vedlikeholdt 5-6 stk med heva tak som gikk for et firma på Nordstrand for endel år siden.

Så gammelt at det var forgassermodellen. Festet meg ikke ved at de var så reparasjonsutsatte.

Firmaet byttet alltid biler ved kjørte 100.000 km. Noen av bilene gikk videre i de ansattes eie,husker jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, gautes skrev:

så gammelt at det var forgassermodellen. Festet meg ikke ved at de var så reparasjonsutsatte

 

Så du mener det kan ha vært kjøps-strategien min, nemlig å vente til bilen er så billig og dårlig at du får den nesten gratis, med en feilliste lengre enn et vondt år, og så forvente at det KUN er åpenbare feil som blir problematisk, siden den da knapt har fått en service eller et ettersyn siden den var ny ?

Nå har jeg hørt alt!  cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det. Jeg har ikke oversikten over bilkjøpsstrategien din fra den gang.

Å dømme èn bilmodell etter eierskap av èn selv for mange år siden er vel litt drøyt.

Tilstand og prisleie ved kjøp bør henge sammen men de fleste som har levd et liv , og tør innrømme det,

har jo gått på noen smeller vedr kjøp av katter i sekk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål angående Niva med det samme: jeg ser på denne annonsen at det skrytes av ingen rust i ramme, men ifølge Wikipedia har disse bilene selvbærende karosseri.

Har selger vært litt ekstra kreativ under forfattelse av annonsen?

Kappe vekk heva tak og sveise inn ståltak, vil det gi et greit resultat, eller er det å avbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket internett. Du får visstnok kjøpt tak direkte fra Russland for et par tusen kroner, så det problemet er lett å løse.

Jeg spurte selger også, forresten, men han var lite villig til å hjelpe til å lete etter noe brukt. Han har for mange andre prosjekter å jobbe med, sa han.

Høres kjent ut …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sin tid så ble de jo levert med stort, mjukt foldetak, såkalt "fattigmannscabriolet". Hos en barndomskamerat av meg hadde de en slik, som nok var en '85-'86-'87-modell. Men om det var fabrikkbygd, eller noe ettermarkedsløsning, eller hvordan det påvirket stivheten, vet jeg ikke.

 

Edit: Jeg ser at det er igjen mer av det originale taket på caben enn det jeg husker.

Se bilde litt ned ei artikkelen her: Klassikere: Lada Niva - 40 år med russisk fremkommelighet - Bil og Motorbloggen - biltester og nyheter

 

Endret av Myhre
...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, vanilla_ninja skrev:

Jeg sjekket internett. Du får visstnok kjøpt tak direkte fra Russland for et par tusen kroner, så det problemet er lett å løse.

Jeg spurte selger også, forresten, men han var lite villig til å hjelpe til å lete etter noe brukt. Han har for mange andre prosjekter å jobbe med, sa han.

Høres kjent ut …

https://www.finn.no/bap/forsa

Kan du ikke bare slakte en delebil da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en kjapp gjennomlesing av artikkelen jeg lenket til, så kan det se ut som det var en versjon som ble laget av den (Øst-)Tyske Lada-importøren. Den hadde til og med navn, Niva California, så trolig var det en offisiell modell. 

Taket kan jo likevel være levert av en ekstern produsent.

 

Uansett så var det en bil som gjorde inntrykk den gangen. Den de hadde hos kameraten min hadde recaroseter, breie dekk, og ei rørramme over baken, som hadde reservehjulsholder og jerrykanne. Disse måtte svinges ut til hver sin side, før en kunne åpne bakluka. Fete greier for en 10-12-åring på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Myhre skrev:

Uansett så var det en bil som gjorde inntrykk den gangen. Den de hadde hos kameraten min hadde recaroseter, breie dekk, og ei rørramme over baken, som hadde reservehjulsholder og jerrykanne. 

Det fantes en Hunter-edition her hjemme. 5girs girkasse, recaroseter, og den også hadde noe påbygde rørgreier jeg ikke husker helt.
Og GT-striper langs sidene. Siden den var topputgaven, så kom den sikkert med gummimatter og isskrape også B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JokerS30 skrev:

https://www.finn.no/bap/forsa

Kan du ikke bare slakte en delebil da ?

Jo, det er absolutt en mulighet.

Hmm. Jeg har jo planer for noe campingutstyr og greier til sommeren, men kanskje feriepengene må brukes på (enda en) upraktisk turbil i stedet nå?

Akkurat som om en ikke hadde nok metall å skjære i allerede …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stig skrev:

Så en 5-dørs Lada Niva Urban på Storslett sist sommer. Første gang jeg har sett en slik.

 

 

 

IMG_4572.JPG

 

Bustøff. Tror aldri jeg har dett den versjonen med europeiske skilter. I så fall ville vel import gått på et vis...

De fins i Tyskland ser jeg, da bør import være teknisk mulig.... artig

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3/24/2021 at 6:34 AM, lafterolf said:

Ikke bare stygg, den svekker stivheten i karosseriet også. Ufattelig at bilprodusentene godkjente sånn ombygging. 

Nå, hvorfor fikk dette meg til å tenke på statskassa og D5'en? :rolleyes:

Nuvel - back to Niva. "Makrellcab" var nytt for meg, men treffende. Niva har jeg bare sett på avstand. Lada - av annen type, tror jeg men vet ikke hvilken (1200???) - har jeg iallfall prøvesittet. Den var kommunistbeige. Akkurat samme farge som "støvkappene" fra samme tid. :D 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2021 den 21.57, gautes skrev:

Du glemte sveiva.

Nei, jeg og en kompis forsøkte å sveive igang svinet etter et fuktig lag ( vi hadde sjåfør med både vett og alkoholprosent under kontroll )
 

- Det er første og eneste gang jeg nesten har brekt armen når jeg har prøvd å starte en bil. Hjalp sikkert ikke at det var 25 minusgrader også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...