Gå til innhold

Kjørekultur og gravfølge


leiohel

Anbefalte innlegg

Mens jeg var yngre så pleide far min og andre biler, å stoppe bilen når det kom biler i gravfølge. Dette ser jeg aldri lengre. Har selv kjørt i gravfølge hvor alle bilene har kors på taket. Likevel presser andre biler seg inn i relkken i rundkjøringer eller kjører forbi i høy hastighet. 

 

Er det ulik kjørekultur rundt om i landet?

 

Mvh

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er kombinasjon av flere ting. Folk kjenner hverandre ikke sånn som før i tiden, hvor det var selskaper, foreningsmøter og en eller annen sosial sammenkomst flere ganger i uken; da kjente du kanskje den som ble fraktet, eller i det minste familien og stoppet, og så ble det sedvane for alle gravfølger.  Slik er det ikke lenger. Nå er det også blitt for mye trafikk etter hvert som gjør det litt utfordrende. Sist jeg var med i en slik kolonne fikk vi beskjed om å la folk slipp inne i mellom i kolonnen og holde vanlig fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde egentlig du hadde stoppeplikt for en slik kolonne. Men mulig reglene har endret seg.

 

På vei til Polen ett år, var vi innom ett sted i Danmark for å finne noe greier, husker ikke hva, men på vei tilbake kom det en kolonne med ett gravfølge. Første bil kjørte rett ut i veien for oss, og stoppet all trafikk fra den veien vi kom. I utgangspunktet var vi på en forkjørsvei. Vi ble stående en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkreglene:

"

§ 10.Fri veg

1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse.

2. Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog.

Før passering av planovergang skal trafikant være oppmerksom på om jernbanetog eller sporvogn nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret. Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen.

3. Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne.

4. Nr. 1 og 3 i denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn."

 

Vi skal altså gi fri veg for og ikke hindre eller forstyrre et begravelsesfølge. Jeg tror ikke begravelsesfølger er så populært å arrangere, jeg er sekstifire og kan ikke huske å ha sett et slikt noen gang. Likedan skal vi oppføre oss overfor buekorps, skolekorps, en spaserende gjeng av hvemsomhelst bare de er under tilsyn av en leder, og flere ^_^

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begravelsesfølger var vanlige da jeg var yngre og den gang hadde ikke "alle" biler så endel stabling av den yngre garde var nesten regelen.

På siste reis var det jo en eldgammel tradisjon at man ikke reiste alene. Men nå er det slutt på å fylle gravene med alt og alle man skulle kunne trenge videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...